גמילה מבנזודיאזפינים – במרכז הוליסטי יוקרתי בתאילנד ובישראל

גמילה מבנזודיאזפינים

הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי

המכללה המובילה בישראל ללימודי טראומה והתמכרויות

גמילה מבנזודיאזפינים במרכז יוקרתי הוליסטי בתאילנד ובישראל

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

התמכרות וגמילה מבנזודיאזפינים

הגמילה מבנזודיאזפינים במרכז הגמילה דאו בתאילנד מבוססת על טיפול הדרגתי ומבוקר, שנועד להקל על תסמיני הגמילה הפיזיים והנפשיים הכרוכים בשימוש ממושך בתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים. גמילה מחומרים אלה עלולה להיות מורכבת, ולדרוש תמיכה מקצועית עקב תסמינים כמו חרדה, דיכאון והפרעות שינה. במרכז דאו, תהליך הגמילה מתבצע בליווי צוות רפואי מנוסה, שמבטיח תהליך בטוח ומותאם אישית. השיטות הטיפוליות כוללות שילוב של תוכנית 12 הצעדים, מדיטציה, יוגה, וטיפולים הוליסטיים נוספים. מטרת המרכז היא לאפשר למטופלים להשיב את איזונם הנפשי והגופני ולהתמודד בהצלחה עם הגמילה לטווח הארוך.

 
 
טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות

מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד

"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."

 

מרכז יום הוליסטי בישראל

מנגנון הפעולה של הבנזודיאזפינים

משפחת הבנזודיאזפינים הם קבוצת תרופות פסיכואקטיביות הנמצאות בשימוש נרחב בתחום הרפואה והפסיכיאטריה בשל השפעתן המרגיעה וההרפייתית. התרופות בקבוצה זו פועלות על מערכת העצבים המרכזית ומכונות לעיתים קרובות כ"מרגיעים" . הן נפוצות לטיפול במצבים כמו חרדה, אינסומניה (נדודי שינה), התקפי פאניקה, פרכוסים ומצבים רפואיים אחרים.

הסכנה לתופעת ההתמכרות לכדורים אלה היא עצומה, הרסנית, קטלנית ובהרבה מקרים גם מסתיימת במוות, אובדן חיות, אובדן המשמעות לחיים, הידרדרות בכל מערכות היחסים ועוד.

מבנזודיאזפינים פועלים על ידי הגברת הפעילות של המוליך העצבי GABA (חומצה גמא-אמינובוטירית) במוח. GABA הוא נוירוטרנסמיטר המעכב פעילות עצבית ומפחית עוררות, ולכן כאשר פעילותו מוגברת, מתרחשת הרפיה והפחתת חרדה. התרופות נקשרות לקולטני GABA-A במוח, מה שמגביר את הפעילות של GABA ומוביל להרפיה ולתופעות המרגיעות של התרופה.

 

סוגי מבנזודיאזפינים:

ישנם מספר סוגים של מבנזודיאזפינים, וכל אחד מהם מתאים למטרות שונות:

 

– דיאזפאם (ואליום): נפוץ לטיפול בחרדה, פרכוסים והרפיית שרירים.

– לוראזפאם (אטיבן): משמש לטיפול בחרדה חריפה ובמצבי פאניקה.

– קלונאזפאם (קלונופין): משמש לטיפול בהתקפי פאניקה ובפרכוסים.

– אלפראזולאם (קסנקס): נפוץ לטיפול בחרדה ובהתקפי פאניקה.

– טמאזפאם: משמש בעיקר לטיפול באינסומניה. 

 

יתרונות מעטים: 

מבנזודיאזפינים הם תרופות יעילות ביותר לטיפול קצר מועד במצבים כמו חרדה ואינסומניה. הם פועלים מהר ומספקים הקלה מהירה לתסמינים, מה שהופך אותם לכלי חשוב בטיפול חרום במצבים פסיכיאטריים ובמצבי לחץ קיצוניים.

 

תופעות לוואי וסיכונים:

למרות היעילות לטווח קצר של הבנזודיאזפינים, השימוש בהם מלווה גם בתופעות לוואי קשות מאוד וסיכונים רבים:

 

– תופעות לוואי נפוצות: עייפות, סחרחורת, בלבול, ופגיעה בקואורדינציה.

– סיכון לתלות: שימוש ממושך עלול להוביל לתלות גופנית ונפשית. הפסקה פתאומית של השימוש יכולה לגרום לתסמיני גמילה חמורים, כולל חרדה, פרכוסים ותסמינים פסיכוטיים.

– פגיעה בזיכרון: שימוש ארוך טווח יכול להשפיע על הזיכרון ולגרום לקשיים קוגניטיביים.

– אינטראקציות תרופתיות: מבנזודיאזפינים יכולים ליצור אינטראקציות מסוכנות עם תרופות אחרות, במיוחד עם דיכאון של מערכת העצבים המרכזית כמו אלכוהול ואופיואידים. 

 

המלצות לשימוש:

הבנזודיאזפינים מיועדים לשימוש קצר טווח, וההמלצה הכללית היא להימנע משימוש ממושך בהם. חשוב לעקוב אחר הנחיות מומחה להתמכרויות ולהיות מודעים לסיכונים ולתופעות הלוואי. כאשר יש צורך בשימוש ממושך, יש לבחון חלופות תרופתיות וטיפוליות אחרות, כגון תרפיות התנהגותיות, על מנת למזער את הסיכון לתלות ולתופעות לוואי חמורות.

 

סיכום

לטאותרפיה ישנה גישה ירוקה לחיים ללא תרופות מרשם, הבנזודיאזפינים הם תרופות יעילות וחשובות בטיפול במצבי קיצון, אינסומניה ופרכוסים, אך השימוש בהן מחייב זהירות רבה ומודעות לסיכונים הכרוכים בכך וגמילה מיידית ברגע הראשון שמתאפשר.

השימוש צריך להיות מוגבל ככל האפשר ולא בהנחיית רופא מכיוון שאנו מתעסקים עם מגיפה בחסות חברות תרופות המרשם שמעסיקות את הרופאים, ועל מנת למנוע תלות ולשמור על בריאות המטופל חייב מומחה בהתמכרויות ויחד איתו להגיע לרופא ולפעמים לכפות עליו ללוות את המטופל לגמילה. 

הבנזודיאזפינים הם אחת הקבוצות התרופתיות הנפוצות ביותר בעולם

הבנזודיאזפינים הם אחת הקבוצות התרופתיות הנפוצות ביותר בעולם לשימוש בטיפול בחרדה, אינסומניה ומצבים רפואיים אחרים. הנה סקירה של השכיחות והשימוש בבנזודיאזפינים בעולם:

 

נתונים כלליים על השימוש בבנזודיאזפינים

 

1. ארצות הברית:

– על פי נתוני ה-CDC (Centers for Disease Control and Prevention), כ-12.6% מהמבוגרים בארה"ב דיווחו על שימוש בבנזודיאזפינים במהלך השנה האחרונה.

– השימוש בבנזודיאזפינים נפוץ יותר בקרב נשים מאשר גברים.

– שכיחות השימוש גבוהה יותר בקרב מבוגרים בגילאים מעל 65.

 

2. אירופה:

– באירופה, שיעורי השימוש בבנזודיאזפינים משתנים בין מדינות שונות. באיטליה, לדוגמה, נמצא כי כ-10% מהאוכלוסייה הבוגרת השתמשה בבנזודיאזפינים.

– במדינות אחרות כמו צרפת וגרמניה, השימוש בתרופות אלו נפוץ גם כן, במיוחד בקרב האוכלוסייה המבוגרת. 

 

3. ישראל:

– על פי נתונים מהמרכז הלאומי למידע וטיפול בהתמכרויות, שימוש בבנזודיאזפינים נפוץ בישראל, בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת ובקרב אנשים עם מצבי חרדה ונדודי שינה. 

 

4. אוסטרליה:

– דו"ח ממכון הבריאות והרווחה האוסטרלי מצא כי כ-5% מהאוסטרלים משתמשים בבנזודיאזפינים.

– השימוש נפוץ יותר בקרב נשים מאשר גברים ובקרב אוכלוסייה מבוגרת.

 

מגמות ודאגות:

– תלות והתמכרות: תלות בבנזודיאזפינים היא דאגה גוברת. דו"חות רבים מצביעים על עלייה במקרים של התמכרות לתרופות אלו, במיוחד בשימוש ארוך טווח.

– עלייה בשימוש לרעה: ישנה עלייה בשימוש לרעה בבנזודיאזפינים, כולל שימוש ללא מרשם רפואי ושימוש במינונים גבוהים מהמומלץ.

– מקרי מוות: מחקרים מצביעים על עלייה במקרי מוות הקשורים למנת יתר של בנזודיאזפינים, במיוחד בשילוב עם אופיואידים ואלכוהול.

 

נתונים סטטיסטיים עולמיים:

– על פי דו"ח של ה-UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime) משנת 2021, השימוש בבנזודיאזפינים נפוץ בכל רחבי העולם, עם שיעורים גבוהים במיוחד בצפון אמריקה, אירופה ואוסטרליה.

– הדו"ח מציין כי בשנים האחרונות ישנה עלייה בשימוש הבלתי חוקי בבנזודיאזפינים, במיוחד בקרב צעירים.

 

סיכום:

הבנזודיאזפינים הם קבוצה של תרופות פסיכואקטיביות הנמצאות בשימוש נרחב ברחבי העולם. השימוש בהן נפוץ בעיקר לטיפול בחרדה ואינסומניה, אך גם כרוך בסיכונים של תלות, התמכרות ושימוש לרעה. נתונים סטטיסטיים מצביעים על שימוש גבוה בקרב אוכלוסיות מבוגרות, נשים ואלה הסובלים ממצבים רפואיים פסיכיאטריים.

 
 
 
 


תלמדו עם המקצוענים ביותר

מסלולי הלימודים של טאותרפיה

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות
מסלול תלת שנתי
הכשרה בשיטת 12 הצעדים בגישת טאותרפיה
מסלול של 15 מפגשים
לימודי הנחיית קבוצות והכשרת מרצים טאותרפיה
מסלול דו-שנתי

התרומה של רופאים וחברות תרופות המרשם לזוועת ההתמכרות:

תופעת ההתמכרות לבנזודיאזפינים והתרומה של רופאים וחברות תרופות המרשם היא נושא מורכב שמערב גורמים רפואיים, חברתיים וכלכליים. הנה סקירה של ההיבטים השונים:

 

תפקיד הרופאים

 

1. רישום יתר:

– שיקול דעת מוגבל: רופאים לעיתים רושמים מבנזודיאזפינים באופן מופרז, במיוחד במקרים של לחץ זמן או חוסר גישה לטיפולים אחרים. זה עשוי לנבוע מלחץ של מטופלים לקבל טיפול מהיר ויעיל לחרדה או נדודי שינה.

– חוסר מודעות לסיכונים: ישנם רופאים שלא מודעים במלואם לסיכונים של שימוש ארוך טווח בבנזודיאזפינים, כולל תלות והתמכרות. הכשרה לא מספקת או חוסר עדכון במידע העדכני עשויים לתרום לכך.

 

2. מעקב לא מספיק:

– חוסר מעקב: לעיתים קרובות, רופאים לא מבצעים מעקב מספיק אחרי מטופלים הנוטלים מבנזודיאזפינים, מה שמוביל לשימוש ממושך ולסיכון להתמכרות. מעקב תקופתי ובדיקות קפדניות של המינון והשפעת התרופה הם קריטיים.

 

3. העדפת פתרונות תרופתיים:

– חוסר נגישות לטיפולים אחרים: רופאים עשויים להעדיף רישום תרופות כפתרון מהיר לבעיות כמו חרדה ואינסומניה, במקום להפנות את המטופלים לטיפולים לא תרופתיים כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), בשל מגבלות מערכת הבריאות.

 

תפקיד חברות התרופות

 

1. שיווק אגרסיבי:

– קידום יתר: חברות התרופות מקדמות את מבנזודיאזפינים בצורה אגרסיבית באמצעות פרסום, קידום מכירות והדרכה לרופאים, דבר שמוביל לעלייה בשימוש בתרופות אלו.

– מתנות ותמריצים: לעיתים קרובות, חברות התרופות מעניקות לרופאים תמריצים שונים כמו נסיעות לכנסים, מתנות ותשלומים עבור הרצאות, מה שעשוי להוביל להעדפת רישום התרופות שלהן.

 

2. הפחתת סיכונים:

– הצגת יתרונות והסתרת סיכונים: ישנם מקרים בהם חברות התרופות מדגישות את היתרונות של התרופות וממעיטות בחשיבות הסיכונים של תלות והתמכרות בשימוש ארוך טווח. 

 

השלכות

1. עלייה בהתמכרות: העלייה ברישום מבנזודיאזפינים הובילה לעלייה בהתמכרות לתרופות אלו, במיוחד באוכלוסיות הפגיעות ביותר כמו קשישים ואנשים עם היסטוריה של התמכרות.

2. עלייה בתמותה: שילוב מבנזודיאזפינים עם חומרים אחרים כמו אופיואידים ואלכוהול מגביר את הסיכון למנת יתר ולמוות.

 

הצעות לפתרון 

 

1. הגברת המודעות וההכשרה: על הרופאים לקבל הכשרה עדכנית ומקיפה לגבי הסיכונים והיתרונות של מבנזודיאזפינים, כולל הכשרה בטיפולים חלופיים. 

2. מעקב ופיקוח מוגבר: יש צורך במעקב ופיקוח קפדני יותר אחרי מטופלים הנוטלים מבנזודיאזפינים, כולל הגבלת זמן השימוש והפחתת המינון בהדרגה.

3. הגבלת שיווק ותמריצים: על הרגולטורים להחמיר את הפיקוח על שיווק התרופות והגבלת התמריצים לרופאים מצד חברות התרופות.

4. הנגשת טיפולים חלופיים: יש לשפר את הנגישות לטיפולים לא תרופתיים כמו CBT, טיפולים קבוצתיים ותרפיות אחרות, ולהגביר את המודעות בקרב הציבור והרופאים לאפשרויות אלו.

 

סיכום

התמכרות לבנזודיאזפינים היא בעיה חמורה שמושפעת מתפקידם של רופאים וחברות התרופות. התמודדות עם הבעיה דורשת שיתוף פעולה בין כל הגורמים המעורבים, כולל שיפור ההכשרה והמודעות בקרב רופאים, הגברת הפיקוח והמעקב אחרי רישום התרופות, והגבלת השפעת חברות התרופות על החלטות רפואיות. 

הגמילה מבנזודיאזפינים היא תהליך מורכב

הגמילה מבנזודיאזפינים היא תהליך מורכב שדורש תכנון קפדני ומעקב רפואי הדוק. חשוב לבצע את התהליך בהדרגה ובפיקוח רפואי כדי למנוע תסמיני גמילה חמורים וסיכונים בריאותיים. הנה השלבים וההנחיות הכלליות לגמילה מבנזודיאזפינים:

 

שלבים לגמילה מבנזודיאזפינים

1. הערכת מצב המטופל:

– היסטוריה רפואית: הרופא צריך להכיר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, כולל משך השימוש בבנזודיאזפינים, המינונים שנלקחו, ותסמינים קיימים.

– בריאות כללית: בדיקות כלליות למצב הבריאותי של המטופל, כולל מצב נפשי ופיזי. 

 

2. תוכנית גמילה מותאמת אישית:

– הפחתה הדרגתית של המינון: יש להוריד את המינון בהדרגה כדי למנוע תסמיני גמילה. הפחתה איטית היא בדרך כלל בטוחה יותר, ומשך הזמן להורדת המינון תלוי במינון ההתחלתי ובמשך השימוש.

– קביעת לוח זמנים: הרופא יקבע לוח זמנים מדורג להפחתת המינון, בדרך כלל הפחתה של 10%-25% מהמנה כל 1-2 שבועות.

 

3. מעקב ותמיכה רפואית:

– מעקב רפואי: פגישות תקופתיות עם הרופא לבדיקת תסמינים והתאמת המינון לפי הצורך.

– תמיכה פסיכולוגית: טיפול פסיכולוגי או ייעוץ יכולים לסייע בהתמודדות עם תסמיני הגמילה ולתמוך בתהליך הגמילה. 

 

4. טיפולים חלופיים:

– טיפולים תרופתיים אחרים: במקרים מסוימים, הרופא עשוי לרשום תרופות אחרות להקלת התסמינים הנלווים לגמילה, כמו תסמיני חרדה או נדודי שינה.

– טיפולים לא תרופתיים: טיפולים כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), תרפיות שונות, יוגה ומדיטציה יכולים לעזור בניהול החרדה והמתח.

 

תסמיני גמילה אפשריים

תסמיני הגמילה יכולים להיות קשים ומשתנים מאדם לאדם. הנה רשימה של חלק מהתסמינים הנפוצים:

 

– תסמינים גופניים: רעד, הזעה, בחילות, כאבי ראש, כאבי שרירים.

– תסמינים נפשיים: חרדה, עצבנות, דיכאון, תחושת אי שקט.

– תסמינים חמורים: במקרים קשים יותר, תסמינים חמורים כמו פרכוסים, הזיות, תסמינים פסיכוטיים יכולים להופיע ודורשים טיפול רפואי מיידי.

 

סיכום

הגמילה מבנזודיאזפינים דורשת תהליך הדרגתי ומפוקח היטב על ידי צוות רפואי מקצועי. חשוב לבצע את התהליך בזהירות ולהיעזר בתמיכה רפואית ופסיכולוגית לאורך הדרך. גמילה מוצלחת מחייבת הכרה במורכבות התהליך ומוכנות להתמודדות עם תסמיני הגמילה בדרכים בריאות ומבוקרות. 

טאותרפיה היא שיטת טיפול פסיכולוגית רוחנית

טאותרפיה היא שיטת טיפול פסיכולוגית רוחנית המתמקדת בגוף, בנפש וברוח כאחד, ומתבססת על עקרונות של 12 הצעדים, פסיכולוגיה והפילוסופיה המזרחית והטאו. השיטה שואפת להביא את המטופל להרמוניה פנימית ולהשגת איזון בכל תחומי החיים.

 

עקרונות מרכזיים של טאותרפיה

 

1. הרמוניה ואיזון:

– דגש על השגת הרמוניה פנימית ואיזון בין הגוף, הנפש והרוח.

– התמקדות ביצירת איזון בין כוחות מנוגדים (כמו יין ויאנג) והגעה למצב של זרימה טבעית וחלקה בחיים.

 
 

2. שימוש במדיטציה ובמיינדפולנס:

– שילוב של טכניקות מדיטציה ומיינדפולנס כדי לעזור למטופלים להיות מודעים לרגע ההווה ולחוות רוגע ושלווה פנימית.

– פיתוח היכולת להתרכז ולהיות נוכח ברגע הנוכחי כדי להתמודד עם מתחים ולחצים. 

 

3. עבודה עם הגוף:

– שילוב של תרגילים פיזיים כמו יוגה, טאי צ'י, צ'י קונג ואומנויות לחימה רכות כדי לשחרר מתח, לשפר את הבריאות הפיזית ולהגביר את האנרגיה החיובית.

 

4. גישה הוליסטית:

– התייחסות לכל היבטי החיים של המטופל: פיזיים, רגשיים, מנטליים ורוחניים. 

– עבודה עם כל הרבדים הללו כדי להשיג שיפור כולל בבריאות ובתחושת הרווחה.

 

5. שימוש בטבע ובסביבה:

– שילוב של פעילויות בטבע וטכניקות התמקדות בטבע כדי לעזור למטופלים להתחבר לעולם שסביבם ולהשיג תחושת הרמוניה עם הטבע.

 

6. עבודה עם רגשות ומחשבות:

– חקירה של הרגשות והמחשבות של המטופל כדי להבין את הגורמים לדפוסים הרסניים ולמצוא דרכים להתמודד עימם.

– עידוד של קבלה עצמית ופיתוח של חמלה עצמית.

 

יתרונות של טאותרפיה

– הפחתת מתחים וחרדה: השיטות המדיטטיביות והפיזיות יכולות לעזור בהפחתת מתחים וחרדה ולהגביר את התחושה של רוגע ושלווה.

– שיפור הבריאות הפיזית: התרגילים הפיזיים והעבודה עם הגוף תורמים לבריאות כללית ולשיפור התפקוד הגופני.

– פיתוח מודעות עצמית: עבודה עם רגשות ומחשבות יכולה להוביל למודעות עצמית גבוהה יותר ולהבנה עמוקה יותר של העצמי.

– שיפור איכות החיים: הגישה ההוליסטית יכולה לתרום לשיפור כולל באיכות החיים ובתחושת הרווחה. 

 

למי מתאימה השיטה?

– אנשים שמחפשים טיפול הוליסטי שמתייחס לכל היבטי חייהם.

– מי שמעוניין לשפר את תחושת ההרמוניה הפנימית והאיזון בחייו.

– אנשים שמתמודדים עם מתח, חרדה או לחץ ורוצים להשתמש בשיטות טבעיות לטיפול בהם.

– מי שמעוניין לפתח מודעות עצמית גבוהה יותר ולהשיג תובנות עמוקות יותר על חייו.

 

שיטת טאותרפיה יכולה להיות מועילה ומעשירה, אך חשוב לוודא שהמטפל מוסמך ומנוסה בשיטה זו. כמו כן, רצוי להתייעץ עם מומחה בהתמכרויות או פסיכותרפיסט לפני התחלת טיפול חדש, במיוחד אם מדובר במצבים רפואיים או נפשיים מורכבים.

משל זן מפורסם שמדבר על ריסוק האגו:

משל הזן – סיפור הספל והתה


יום אחד הגיע פרופסור מכובד וידוע לפגוש מאסטר זן, כדי ללמוד ולהבין את חכמת הזן. המאסטר קיבל את הפרופסור בברכה והזמין אותו לשבת ולשתות תה.

המאסטר התחיל למזוג את התה לספל של הפרופסור, והמשיך למזוג למרות שהספל כבר היה מלא, והתה התחיל לגלוש החוצה ולשפוך על השולחן.

 

הפרופסור, שנדהם מהמראה, אמר: "הספל כבר מלא! לא ניתן להוסיף עוד!"

 

המאסטר חייך ואמר: "כמו הספל הזה, גם אתה מלא בדעותיך, רעיונותיך והאגו שלך. כדי ללמוד ולהבין את חכמת הזן, עליך קודם לרוקן את הספל שלך."

 

מוסר ההשכל

המשל הזה מדבר על הצורך בריסוק האגו כדי לפנות מקום ללמידה והבנה אמיתית. כמו הספל המלא שאינו יכול לקבל עוד תה, כך גם אדם מלא באגו, בדעות ובאמונות שלו אינו יכול לקבל וללמוד דברים חדשים. רק כאשר אנו מרוקנים את עצמנו מהאגו ומניחים בצד את הדעות הקדומות שלנו, אנו יכולים להתחיל ללמוד ולהבין את חכמת החיים בצורה אמיתית. ריסוק האגו מאפשר לנו לראות את העולם בצורה חדשה, להתפתח ולהתקרב לאמת הפנימית שלנו. 

"Trauma recovery programs in Thailand, offering holistic and comprehensive healing."

צרו איתנו קשר

פנו אלינו עם כל השאלות שיש לכם

נשמח לשוחח איתך! אל תהסס/י לפנות אלינו עם כל שאלה שיש לכם. 

"Long-term recovery programs at a rehabilitation center, focusing on sustained healing and support."

צור קשר

קבע פגישת ייעוץ חינם

קבע פגישת ייעוץ חינם עם הצוות שלנו ובוא נגרום לדברים לקרות!

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
נגישות