תלות הדדית | עקרון ההתהוות הגומלין, הדוקטרינה החשובה ביותר בבודהיזם

תלות הדדית

הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי

המכללה המובילה בישראל ללימודי טראומה והתמכרויות

גמילה במרכז הוליסטי יוקרתי בתאילנד ובישראל

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

כל הקיום מצוי בתלות הדדית

עקרון ההתהוות הגומלין, זו הדוקטרינה החשובה ביותר בבודהיזם. כל חוק כל פעולה של היקום האנושי סוכם על ידי הבודהה באמת תמציתית אחת.

 

אם זה קיים, זה קיים.

  

מההיווצרות של זה, זה נוצר. אם זה לא קיים, ההוא לא קיים. מהפסקת זה, זה מפסיק.

טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות

מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד

"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."

 

מרכז יום הוליסטי בישראל

הדוקטרינה של ההתהוות גומלין

זוהי הדוקטרינה של ההתהוות התלויה. חוק ההתהוות התלויה מקיף שני היבטים: היווצרות והפסקה, המתרחשים בממדים מרובים. תהליך ההיווצרות וההפסקה, ההפסקה וההיווצרות, נמשך ללא הגבלה מזמן אינסופי לתקופה אינסופית.

חוק זה מקיף את הכל, מהלידה וההתפוררות של הגוף הפיזי ועד לתודעה של אנשים וכל היצורים החשים, ועד להיווצרות והרס של כדור הארץ והיקום. חכמת הבודהה לא רק גילתה חוק זה אלא גם הראתה כיצד ליישמו כך שאנשים יוכלו להשתחרר מהסבל ולהשיג אושר. מאמר זה יעמיק בדוקטרינה של ההתהוות התלויה בעיקר דרך הדיונים הארוכים. 

הדוקטרינה המרכזית בבודהיזם

הדוקטרינה המרכזית בבודהיזם מוצגת בעולם. הבודהה לימד שהיקום לא נברא על ידי ישות אלוהית כמו ברהמה, ולא נוצר באופן טבעי ללא סיבה, ולא ממקור יחיד כמו המחשבה או החומר, בשונה ממחשבות פילוסופיות רווחות ברחבי העולם. למעשה, הבודהה דחה את כל השקפות העולם העכשוויות.

הדוקטרינה של ההתהוות התלויה, אותה גילה הבודהה, היא אם כך חוק יסודי של פעולת היקום, המגלמת אמת מוחלטת. לפי זה, הופעת כל תופעה קשורה לסיבות רבות, וסיבות אלו בתורן מקשרות לסיבות נוספות. יתרה מזאת, התופעות עצמן תורמות תנאים להופעתן של תופעות אחרות.

לעומת זאת, אם תופעה אחת מפסיקה להתקיים, זה קורה מכיוון שהתנאים שיצרו אותה גם הפסיקו להתקיים, והפסקה זו מובילה להיעלמות של תופעות קשורות אחרות. תלות הדדית בטבע ובאנושות. הכל בתחום הטבע והאנושות תלוי זה בזה לצורך קיום.

הקיום אפשרי רק דרך תלות יחסית. שום דבר לא יכול להתקיים באופן עצמאי, שכן כל הדברים תלויים בגורמים רבים הקשורים זה לזה. אם אלמנט אחד מפסיק להתקיים, אחרים גם לא יכולים להתקיים. 

שינוי מתמיד זה אומר שגם ישויות משתנות לאורך הזמן. דוגמה מאירת עיניים עם צמחים. צמחים תלויים באדמה כמדיום, במינרלים ובחומרים מזינים לצמיחה, בלחות כדי להעביר חומרים מזינים ולבנות מבנים תאיים, ובאור שמש לפוטוסינתזה.

ללא כל אחד מהאלמנטים האלה, צמח לא יכול לשרוד. הגורמים הקריטיים לצמיחת הצמח אינם משפיעים עליו בסדר כרונולוגי לאורך הזמן. הם חייבים להתקיים בו זמנית, בתלות הדדית.

צמח תורם לקיום המערכת האקולוגית על ידי השלת עלים וחלקים אחרים, שמתפרקים ומעשירים את האדמה בחומרי חומוס ומינרלים חיוניים. תאורטית, כדי שמשהו יתקיים באופן עצמאי, הוא חייב לתמוך בעצמו ולייצב את עצמו. עם זאת, על פי חוקי הטבע, זה בלתי אפשרי ולכן, כל הישויות הן חולפות וחסרות מהות פנימית.

כל הישויות נוצרות ומתקיימות דרך רשתות יחסיות. אין התחלה או סוף שכן השאלה מה קדם למה אינה ניתנת לתשובה. הזרע או הצמח, התרנגולת או הביצה.

לפי עקרון ההתהוות התלויה, כל אירוע הוא תוצאה של קדמים המתרחשים כהשפעות שונות שמעצבו את ההווה. לכן, מושג המקרה תלוי בתנאים מוקדמים. מכיוון ששום דבר לא קיים באופן עצמאי, כל הישויות תלויות בגורמים מקדימים קובעים, לא בהכרח בסדר רציף או נדרש.

זה בניגוד חד למודל הקלאסי, שבו היקום נתפס כניתן לחיזוי כמו כדורי ביליארד על שולחן. באופן מטאפורי, התנהגות קוונטית, כמו התנהגות אנושית, היא פחות ניתנת לחיזוי ולא ניתן למדוד אותה מתמטית. ניתן לנחש רק הסתברויות דרך קירוב.

חוק זה אינו מתרחש רק בצמחים, אלא חל באופן אוניברסלי מהקוסמוס העצום ועד לחיידק הזעיר ביותר. כך, חוק ההתהוות התלויה מקיף גם את ההיבטים של היווצרות והפסקה, המתרחשים בממדים מרובים. תהליך ההיווצרות וההפסקה, ההפסקה וההיווצרות, הוא מתמיד, נמשך מההתחלה חסרת הזמן ועד לסוף האינסופי.

מחזור ההיווצרות וההתפוררות של העולם. בעולם, תהליך ההיווצרות וההתפוררות מתרחש בארבעה שלבים: היווצרות, קיום, דעיכה וריקנות; לידה, קיום, דעיכה והכחדה. רק בשלב הקיום קיימים יצורים חיים.

ליצורים חיים, השלבים הללו הם לידה, הזדקנות, מחלה ומוות. עם זאת, מחזור זה של לידה ומוות מתרחש רק על פני השטח של התופעות. באופן יסודי, מדובר פשוט בשינוי והתמרה מתמשכים של ישויות אלה, שאינן נולדות ואינן נהרסות.

האלמנטים שמרכיבים את ההיבט החומרי של העולם. בין התנאים הבסיסיים המובילים להיווצרות היקום וכל היצורים, ישנם האלמנטים החומריים שהבודהה ארגן לארבע קטגוריות. אלמנט האדמה: מוצקות, מסה, משקל; אלמנט המים: נוזליות, לכידות; אלמנט האש: חום וקור, תכונות של שריפה והתכווצות; ואלמנט הרוח: תנועה, התרחבות ומעבר.

ארבעת האלמנטים הללו משתלבים בהרמוניה כדי ליצור את ההיבט החומרי של העולם, וכשהם מתפרקים, ההיבטים החומריים מתפוררים גם הם. 


תלמדו עם המקצוענים ביותר

מסלולי הלימודים של טאותרפיה

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות
מסלול תלת שנתי
הכשרה בשיטת 12 הצעדים בגישת טאותרפיה
מסלול של 15 מפגשים
לימודי הנחיית קבוצות והכשרת מרצים טאותרפיה
מסלול דו-שנתי

דוקטרינת ההתהוות התלויה כפי שהיא באה לידי ביטוי במצב האנושי

האלמנטים שמרכיבים את האדם או את היצור החי, לפי דוקטרינת ההתהוות התלויה, נוצרים מתנאים רבים ומגוונים, לא רק ממקורות חומריים או מנטליים, ובוודאי שלא מיצירה אלוהית או הופעה אקראית ללא סיבה.

הבודהה הרחיב בהרבה סוטרות שהאדם נוצר משתי קבוצות של אלמנטים. הקבוצה החומרית, רופה (rupa), המורכבת מארבעת האלמנטים הגדולים: אדמה, מים, אש ואוויר, והקבוצה המנטלית, נאמה (nama), המורכבת מארבעה מצברים: תחושה, תפיסה, יצירות רצוניות ותודעה. קבוצות אלו, החומרית והמנטלית יחד, נקראות חמשת המצברים: רופה (rupa), ודנה (vedana), סניה (sanya), סנקרה (sankara), ויג'ננה (vijnana).

המונח "אגרגט" בפאלי, קהאנדה (khandha), משמעותו ערימה או קבוצה. אלו רק אוספים, כפופים להיווצרות והיעלמות מעבר לרצון הסובייקטיבי. לכן, אין שום דבר שניתן לזהות כעצמי או אגו.

כמו כן, אין שום ישות אלוהית ששולטת בתהליך זה של היווצרות והפסקה. הכל פועל בהתאם לחוק ההתהוות התלויה של היקום. בשיחה הגדולה על השמדת הכמיהה, הבודהה מתאר ארבעה תנאים בסיסיים המובילים להתעברות: זרע האב, ביצית האם, מחזור הפוריות של האם, ונוכחות הגנדבה (gandhabha), מצב הקשור לגורם המנטלי.

והנזירים, כשאב ואם מתאחדים, והאם נמצאת בתקופת הפוריות שלה, והגנדבה נוכח, עם שלושת התנאים הללו, העובר נוצר. דיונים אמצעיים, MN 38, מהה-טאנאה סאנקהא סוטרה.

מהזמן ברחם ועד הלידה, ולאחר מכן עד הבגרות, האלמנטים החומריים (רופה) מתפתחים דרך ארבעת האלמנטים הגדולים, ניזונים מדם האם ברחם, מחלבה לאחר הלידה וממזון ככל שגדלים.

בינתיים, האלמנטים המנטליים מתחילים בתודעת הלידה מחדש ומתפתחים בהדרגה, הופכים לברורים יותר כתחושה, תפיסה, יצירות רצוניות ותודעה דרך אינטראקציות עם העולם החיצוני.

הבודהה מסביר בצורה נרחבת את התופעות החומריות, הצורות הפנימיות, אלמנט האדמה הפנימי, אלמנט המים הפנימי, אלמנט האש הפנימי, אלמנט האוויר הפנימי, הצורות החיצוניות, אלמנט האדמה החיצוני, אלמנט המים החיצוני, אלמנט האש החיצוני, אלמנט האוויר החיצוני. בדיון האמצעי, MN 62, הדיסקורס הגדול על העצה לרהולה בלנקה, מהה רהולוואדה סוטרה, כפי שמוסבר:

רהולה, כל מה שקשור לגוף הפנימי, לאינדיבידואל, הוא מוצק, גס, ומחזיק בתוכו, כמו שיער, ציפורניים, שיניים, עור, בשר, גידים, עצמות, מח עצמות, כליות, לב, כבד, סרעפת, טחול, ריאות, מעיים, קרום מסנטרי, קיבה, צואה, וכל דבר אחר השייך לגוף הפנימי, לאינדיבידואל, מוצק, גס, ומחזיק בתוכו.

כך, רהולה, זה נקרא אלמנט האדמה הפנימי. גם אלמנט האדמה הפנימי וגם אלמנט האדמה החיצוני הם פשוט אלמנטים של אדמה. יש לראות את אלמנט האדמה כפי שהוא באמת עם חוכמה נכונה.

זה לא שלי, זה לא אני, זה לא העצמי שלי. לאחר התבוננות באלמנט האדמה כפי שהוא באמת עם חוכמה נכונה בצורה כזו, האדם מתייאש מאלמנט האדמה, והנפש מתנתקת מאלמנט האדמה. כך, הצורות הפנימיות נוגעות למה ששייך לגופו של האינדיבידואל עצמו.

הצורות החיצוניות מתייחסות לחומר שמחוץ לאינדיבידואל. התבוננות בצורות פנימיות וחיצוניות היא חלק מהדרך המדיטטיבית של תלמיד בודהיסטי. יתרה מכך, אודאי, אני מלמד את דרך התרגול לתלמידי, ותלמידי, המתבססים על דרך זו, מתרגלים את שמונת השחרורים.

להיות עצמך עם צורה, לראות צורות, זהו השחרור הראשון. להתבונן בצורה הפנימית, לראות צורות חיצוניות, זהו השחרור השני. להתבונן בצורה היא טהורה, להתרכז במחשבה זו, זהו השחרור השלישי.

להתעלות לחלוטין על הצורות, לבטל מחשבות על התנגדות תחושתית, לא לחשוב על מחשבות שונות, עם המחשבה שהמרחב האינסופי הוא בלתי מוגבל, להשיג ולהישאר בבסיס המרחב האינסופי, זהו השחרור הרביעי.

דיונים אמצעיים, MN 77, מהה סאקולודאי סוטרה. כך, מלידה ועד מוות ולידה מחדש, הזרם של חמשת האגרגטים, צורה, תחושה, תפיסה, יצירות רצוניות ותודעה, משתנה באופן מתמיד, או יורד, מה שמוביל לסבל, או עולה, מה שמוביל לאושר ולשלום.

בבחינת הבודהה, אין שינוי שחסר תנאים סיבתיים, ובהבנת החוקים השולטים בגוף ובנפש, אנשים יכולים ליצור באופן פעיל תנאים מועילים, קרמה טובה, עבור שמם וצורתם בחיים האלה ובחיים הבאים.

ראה גם, ניתוח קטן של פעולה, ניתוח גדול של פעולה. בניתוח מצבי הקיום של יצורים חיים, הבודהה לימד שיש ארבעה סוגי לידה: לידה מביצה, לידה מרחם, לידה מלחות, ולידה מהתמרה, הקיימים בשלושה עולמות: עולם התשוקה, עולם הצורה, העולם חסר הצורה, כולם בתוך עולם מלא בסבל פוגע הנקרא חמשת עולמות הפגיעה: עידן השפל, השקפות השפל, פגיעות השפל, יצורים של השפל, תוחלת החיים של השפל, מחזורי הלידה והמוות בחיים.

 

עקרון ההתהוות התלויה משקף במדויק את מחזור החיים של בני אדם ויצורים חיים

עקרון ההתהוות התלויה משקף במדויק את מחזור החיים של בני אדם ויצורים חיים, כאשר תנאי אחד מוביל לתוצאה, והתוצאה הופכת לתנאי לתוצאה אחרת, במעבר מתמשך מלידה למוות ולידה מחדש. מחזור החיים של אדם או כל יצור חי מתרכז בשרשרת של שנים עשר חוליות. הבודהה תיאר את שנים עשר החוליות שמתחילות בבורות ומסתיימות בזקנה, המוות והצרות, האבלות והסבל הנובעים מהם.

שנים עשר החוליות מוסברות בשני כיוונים, קדימה ואחורה. הכיוון הקדמי הוא מבורות כתנאי ליצירות רצוניות, מיצירות רצוניות כתנאי לתודעה, מתודעה כתנאי לשם וצורה, משם וצורה כתנאי לששת בסיסי החושים, מששת בסיסי החושים כתנאי למגע, ממגע כתנאי לתחושה, מתחושה כתנאי לכמיהה, מכמיהה כתנאי להיאחזות, מהיאחזות כתנאי להיווצרות, מהיווצרות כתנאי ללידה, מהלידה אז זקנה ומוות, צער, אבל, כאב, מצוקה וייאוש מגיעים להיות. כך, אננדה, זהו היווצרות של כל מסת הסבל הזו. 

 

הכיוון ההפוך הוא, עם ההפסקה המלאה, היעדרות מוחלטת של אותה בורות, יצירות רצוניות מפסיקות. עם הפסקת יצירות רצוניות, התודעה מפסיקה. עם הפסקת התודעה, השם והצורה מפסיקים.

עם הפסקת השם והצורה, ששת בסיסי החושים מפסיקים. עם הפסקת ששת בסיסי החושים, המגע מפסיק. עם הפסקת המגע, התחושה מפסיקה. 

עם הפסקת התחושה, הכמיהה נפסקת. עם הפסקת הכמיהה, ההיאחזות נפסקת. עם הפסקת ההיאחזות, ההיווצרות נפסקת.

עם הפסקת ההיווצרות, הלידה נפסקת. עם הפסקת הלידה, הזקנה והמוות, הצער, האבל, הכאב, המצוקה והייאוש נפסקים לחלוטין. כך היא ההפסקה המלאה של כל מסת הסבל הזו.

 

כאן, לפי קבוצת המחקר שלנו, המונח "תנאי" יכול להתפרש כגורם/יוצר/מפעיל.

לדוגמה, התחושה כגורמת לכמיהה משמעותה שהתחושה פועלת כגורם/יוצרת/מפעילה את הכמיהה. כלומר, התחושה גורמת לכמיהה להיווצר.

לעומת זאת, כפי שהבודהה לימד בדיסקורס הגדול על השמדת הכמיהה, מהה טאנאה סאנקהא סוטרה, הכמיהה לוקחת את התחושה כגורם, לוקחת את התחושה כמקור, לוקחת את התחושה כשורש. כדי להמחיש בבירור את פעולת שתים עשרה החוליות והגורמים הקשורים, הן מוצגות בתרשים הבא.

כאן אנו רואים בבירור את הקשרים בין שתים עשרה החוליות של ההתהוות התלויה, כאשר כל אחת מהן משמשת כגורם לחוליה הבאה, ובכך יוצרת את היצור החי ואת כל מסת הסבל, הלידה, הזקנה, המוות, הצער, האבל, הכאב, היגון והייאוש.

התרשים גם מראה את הקשר בין ארבעת סוגי המזון וההיאחזות. בגלל ההיאחזות, יש אחיזה וצריכה של ארבעת סוגי המזון. ובגלל צריכת המזון הללו, ניתן דלק לקיומם של יצורים חיים.

זה לא אומר שאדם מואר שהסיר את הגורמים לסבל ונכנס לנירוונה מפסיק להתקיים לחלוטין לאחר המוות. נושא זה יורחב בפרק אחר כפי שהוסבר על ידי הבודהה. בגלל השקפתו השגויה של הנזיר סאטי שתודעה נודדת במחזורים ללא שינוי, הטטהגתה זימן, נזף בו ואישר, לימדתי שתודעה נובעת כתוצאה מתנאים.

ללא תנאים, תודעה אינה נובעת. פעולת עקרון ההתהוות התלויה על התודעה מנותחת כדלקמן.

 

נזירים, תודעה נובעת מתנאים, וכל תודעה נקראת לפי תנאיה.

 

באמצעות תנאי העין והצורות, תודעת העין נובעת ונקראת תודעת העין. באמצעות תנאי האוזן והקולות, תודעת האוזן נובעת ונקראת תודעת האוזן. באמצעות תנאי האף והריחות, תודעת האף נובעת ונקראת תודעת האף.

באמצעות תנאי הלשון והטעמים, תודעת הלשון נובעת ונקראת תודעת הלשון. באמצעות תנאי הגוף והתחושות המישושיות, תודעת הגוף נובעת ונקראת תודעת הגוף. באמצעות תנאי המחשבה והאובייקטים המנטליים, תודעת המחשבה נובעת ונקראת תודעת המחשבה.

באופן דומה, נזירים, בהתאם לאיזה תנאי האש נובעת, אותה אש נקראת לפי תנאיה. מעץ ודלק, היא נקראת אש עץ. מגזרי עץ, היא נקראת אש גזרי עץ.

מעשב, היא נקראת אש עשב. מזבל פרות, היא נקראת אש זבל פרות. מקליפות, היא נקראת אש קליפות.

מזבל, היא נקראת אש זבל. באותו אופן, נזירים, תודעה נובעת מתנאים, וכל תודעה נקראת לפי תנאה. MN 38, מהה טאנאה סאנקהא סוטרה.

 
 לסיכום, התאוריה של ההתהוות התלויה כפי שהיא מיושמת על בני אדם ויצורים חיים, מתאימה במדויק ובאופן מקיף לתורות על שתים עשרה החוליות, חמשת המצברים, שתים עשרה הבסיסים ושמונה עשר האלמנטים. ולחיתוך מעגל שתים עשרה החוליות, ובכך לסיים את מעגל הלידה מחדש והסבל, צריך רק לחתוך חוליה אחת כדי שהחוליות האחרות יתמוססו באופן טבעי.
 

כך, לעיתים, הבודהה לימד לחתוך את חוליית הבורות ולעיתים את ההיאחזות או התחושה.

 

מאוחר יותר, מורים שונים התאימו שיטות לחיתוך החוליות בהתאם ליכולות של היצורים החיים. לדוגמה, התרגול של התבוננות בתחושה על ידי גואנקה משתמש בתחושה כאובייקט. 

בסוטרות אגמה מגוונות, ישנו דיאלוג בין הבודהה לנזירים

אדון נכבד, העקרון של ההתהוות התלויה שעליו אתה מדבר, האם הוא נוצר על ידי הטטהגתה או על ידי מישהו אחר? הבודהה השיב לנזירים, עקרון ההתהוות התלויה לא נוצר על ידי ולא על ידי מישהו אחר. ללא קשר אם טטהגתה מופיע בעולם או לא, עקרון מציאות זה תמיד קיים. הטטהגתה מגלה עקרון זה, משיג הארה מושלמת ומלמד אותו לטובת כל היצורים. הוא מתבטא כך: זה קיים, ולכן זה קיים. מהיווצרות זה, נובעת היווצרות זה. כלומר, מבורות נובעות יצירות רצוניות וכן הלאה, עד להצטברות מסת סבל גדולה.

עם הפסקת הבורות, גם יצירות רצוניות מפסיקות, מה שמוביל להפסקת מסת הסבל הגדולה. זהו אישור על הטבע החוקי והחשיבות של עקרון ההתהוות התלויה. לגבי הדוקטרינה של ההתהוות התלויה, קשה לטעון להבנה מלאה, לא כל שכן שהמאמר הזה הוא רק חקירה אקדמית, לא מימוש של הארה.

בוודאי שההבנה וההצגה כאן אינם יכולים ללכוד במלואם את העומק של תורת כה עמוקה. אנו מכירים בכך שלימוד הכתבים הוא תהליך ארוך של למידה, הרהור ותרגול, שלא ניתן לשלוט בו בין לילה או ליישם במלואו באופן מיידי. הדבר מסובך על ידי הפערים בזמן ובהקשר, מה שהופך רבים מהאזכורים הכתובים לזרים לקורא המודרני.

לכן, המאמץ ללמוד את הכתבים דורש סבלנות עצומה בקריאה חוזרת ונשנית, בחקר המונחים, בהשוואת תרגומים שונים ועוד. עם זאת, כיום, גם נזירים וגם מתרגלים חילוניים מתמודדים עם אתגרים רבים בלימוד הכתבים שלהם, כולל, ראשית, רמת המלומדות, השליטה בשפה והגישה לכתבים בקרב הקהילה הבודהיסטית הם די מוגבלים. רוב הכתבים, במיוחד אלה מאוספי הניקאיה והאגמה, נדירים שנדונים בהרחבה בקרב הציבור הרחב ואפילו בקרב רבים מהבודהיסטים המשכילים, כולל במוסדות נזירים.

בשיחות דהרמה, לעיתים קרובות מלמדים בצורה חופשית כציטוט מהבודהה בלי מקורות ברורים, ולעיתים אפילו האדם המצטט אינו מודע למקור המדויק. במהלך סשנים של תפילות במקדשים, נוכחות כתבי ניקאיה או אגמה נדירה. לעיתים, בהגדרות תרגול מסוימות, מתרגלים אפילו משתכנעים שהאמונה מספיקה ללא הבנה או חיפוש אחר ידע נוסף, מה שהופך את הבודהיזם מדרך של חוכמה לאחת של אמונה עיוורת, בדומה לדתות תאוקרטיות מהעבר.

חבל שגישה זו לא רק מלומדת לקשישים, אלא שגם מתרגלים צעירים רבים מאמצים אותה בכנות, דוחים לימוד והרהור נוסף אפילו כאשר הם עדיין בתחילת דרכם הרוחנית. ייתכן שיוזמות כמו קמפיינים קריאה המארגנים על ידי חנויות ספרים יכולות להכניס מעט חיים בלימוד הכתבים, אף על פי שהן מעט רועשות במובן חילוני. המטיפים עצמם צריכים להעמיק כל הזמן את ידיעותיהם בתורת הבודהה ולעמול כדי להבהיר מקורות בזמן ההוראה ככל שניתן כדי להכשיר את המאזינים על שמות הכתבים, שלא לדבר על התוכן.

תרגולות התפילה במקדשים צריכות להיות מגוונות יותר כדי למנוע קיפאון מנטלי, להימנע מהפיכה למכנית ולהכניס יותר מהטקסטים של הניקאיה והאגמה. שנית, השפה בכתבי הניקאיה והאגמה היא מעט ארכאית, מה שהופך אותה לקשה לקריאה והבנה עבור רבים. לכן, התורות הקרובות ביותר לרוח הבודהיזם המקורית הופכות לזרות לרוב הבודהיסטים.

זה פותח את הדלת לקידוש וריטואליזציה של הבודהיזם, מה שמוביל במקרים מסוימים להתרחקות מהדהרמה האמיתית. הנ"ל הם רק כמה רעיונות על יצירת סביבה לימודית פתוחה לבודהיזם, שבה כתבים יקרים לא הופכים למיושנים, לא ברורים ולא מוכרים למתרגלים. בתקווה, בעתיד הלא רחוק, הבודהיזם בארצנו יפרח לא רק במספר העוקבים והמקדשים, אלא גם בעומק הלימוד והמימוש.

12 החוליות של ההתהוות התלויה כפי שתיאר הבודהה:

1. בורות (Avidya) – חוסר ידיעה או הבנה נכונה של המציאות.

2. יצירות רצוניות (Sankhara) – פעולות ותהליכים מנטליים הנובעים מבורות.

3. תודעה (Vijnana) – המודעות או התודעה הנובעת מהיצירות הרצוניות.

4. שם וצורה (Nama-rupa) – ההיבטים הפיזיים והמנטליים של הקיום.

5. ששת בסיסי החושים (Shadayatana) – העיניים, האוזניים, האף, הלשון, הגוף והמחשבה.

6. מגע (Sparsha) – המגע והקשר בין החושים לאובייקטים שלהם.

7. תחושה (Vedana) – התחושות הנובעות מהמגע.

8. כמיהה (Tanha) – הרצון או התשוקה הנובעת מהתחושה.

9. היאחזות (Upadana) – ההיאחזות והרצון להחזיק במה שכמיהה מייצרת.

10. היווצרות (Bhava) – תהליך ההתהוות הנובע מההיאחזות.

11. לידה (Jati) – הלידה וההופעה בעולם כתוצאה מההיווצרות.

12. זקנה ומוות (Jaramarana) – ההזדקנות והמוות, המובילים לצער, כאב, מצוקה וייאוש.

 

אלו הן החוליות המרכיבות את מעגל הסבל והלידה מחדש, והן מהוות את הבסיס להבנת ההתהוות התלויה בבודהיזם. 

"Trauma recovery programs in Thailand, offering holistic and comprehensive healing."

צרו איתנו קשר

פנו אלינו עם כל השאלות שיש לכם

נשמח לשוחח איתך! אל תהסס/י לפנות אלינו עם כל שאלה שיש לכם. 

"Long-term recovery programs at a rehabilitation center, focusing on sustained healing and support."

צור קשר

קבע פגישת ייעוץ חינם

קבע פגישת ייעוץ חינם עם הצוות שלנו ובוא נגרום לדברים לקרות!

תובנות מרכזיות מהמאמר

1. עקרון ההתהוות התלויה: העקרון של ההתהוות התלויה משקף במדויק את מחזור החיים של בני אדם ויצורים חיים, כאשר תנאי אחד מוביל לתוצאה, והתוצאה הופכת לתנאי לתוצאה אחרת.

2. שרשרת 12 החוליות: החיים מתרכזים בשרשרת של שתים עשרה חוליות, החל מבורות ועד זקנה ומוות, והצרות, האבלות והסבל הנובעים מהם.

3. כיוון קדמי: הכיוון הקדמי של 12 החוליות מראה כיצד כל חוליה מובילה לחוליה הבאה, ומובילה לסבל ולכאב בחיים.

4. כיוון אחורי: הכיוון האחורי מראה כיצד הפסקת החוליה הראשונה (בורות) מובילה להפסקת כל החוליות הבאות, ובכך לסיום מעגל הסבל.

5. תודעה תלויה בתנאים: הבודהה לימד שתודעה נוצרת כתוצאה מתנאים, וכי כל תודעה נקראת בהתאם לתנאים שלה, כמו תודעת העין, האוזן, האף וכו'.

6. ניתוח הפעולה של התהוות תלויה: עקרון ההתהוות התלויה חל גם על התודעה וגם על האש, כאשר כל אש נקראת בהתאם לחומר הדלק שלה, כמו אש עץ, אש זבל וכו'.

7. תפקיד הכמיהה והאחיזה: הכמיהה והאחיזה משחקות תפקיד מרכזי במעגל הסבל, והפסקתן מובילה להפסקת מעגל הסבל.

8. קושי בהבנת העקרון: הבנת העקרון של ההתהוות התלויה דורשת לימוד עמוק ורפלקציה, והיא אינה יכולה להתקבל במלואה באופן מיידי.

9. אתגרים בלימוד הכתבים: הלימוד של הכתבים הבודהיסטיים דורש סבלנות רבה וידע בשפה, ומאתגר במיוחד בשל הפערים בזמן וההקשר.

10. צורך בלימוד מעמיק: כדי שהבודהיזם יפרח באמת, יש צורך בלימוד מעמיק של הכתבים והתורות, ולא להסתמך רק על אמונה עיוורת או טקסים ריטואליים. 

נגישות