איך מערכת הזיכרון עובדת ואיך כדאי להתמודד איתה בצורה טובה

איך מערכת הזיכרון עובדת

הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי

המכללה המובילה בישראל ללימודי טראומה והתמכרויות

גמילה במרכז הוליסטי יוקרתי בתאילנד ובישראל

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

איך מערכת הזיכרון עובדת ואיך כדאי להתמודד איתה בצורה טובה

זיכרונות משמשים כמפה המנחה אותנו כיצד לנהוג על מנת להרגיש בטוחים ולהשיג יתרון. הם מהווים מערכת אזעקה המתריעה מפני סכנות לא מוכרות. חשיפת ילדים לאתגרים מבלי להגן עליהם יתר על המידה חיונית להתפתחותם ולחוסנם הנפשי. כאשר נמנעים מלהתמודד עם ההיבטים השליליים של החיים, הופכים פגיעים יותר. 

טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות

מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד

"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."

 

מרכז יום הוליסטי בישראל

פנטזיות אלימות יכולות לנבוע מהשפלה חוזרת ונשנית שלא טופלה כראוי.

פנטזיות אלימות יכולות לנבוע מהשפלה חוזרת ונשנית שלא טופלה כראוי. כתיבה על חוויות קשות מסייעת במיפוי מחדש של הזיכרון ובהחלמה. זיכרונות טורדניים מהעבר מצביעים על "חורים" במפות המנטליות שלנו. על מנת להתמודד עם איום (דרקון), יש למצוא את הכוח הפנימי (אוצר) ולהשתמש בו לבניית מחדש של תחושת הביטחון (מבצר). 

חשוב להתנגד לניצול מוקדם ככל האפשר על מנת למנוע הסלמה. פיתוח מיומנויות של אסרטיביות יכול לסייע במניעת הפיכה לקורבן לבריונות. התמודדות עם זיכרונות וחוויות קשים מחזקת את הביטחון ביכולת להתמודד עם מצבים דומים בעתיד.

במקום משפטי מחשבה שליליים, ניתן לאמץ אמירות מעצימות כגון: "יש לי את הכוח להתמודד עם אתגרים", "אני שולט בחיי ובוחר כיצד להגיב", "אני לומד מהעבר ובונה עתיד טוב יותר", "אני מכבד את עצמי ואת הגבולות שלי", ו"יש לי את הכלים להתמודד עם כל אתגר".

דרכים יעילות להתמודדות כוללות כתיבה על חוויות קשות מהעבר ולימוד מהן, תרגול הצבת גבולות בסיטואציות יומיומיות, זיהוי ופתרון בונה של מקורות כעס וטינה, שיתוף אדם קרוב בהתמודדויות עבר וצמיחה בעקבותיהן, ובחירת צעדים קטנים להתמודדות עם אתגרים נוכחיים.

לסיכום, הקניית כלים לחוסן נפשי מגיל צעיר, עיבוד חוויות העבר, פיתוח אסרטיביות, ואימוץ תפיסה חיובית, מאפשרים צמיחה והתמודדות מיטבית עם אתגרי החיים. תהליך זה מחייב אומץ, מודעות עצמית ונכונות להתמודד, אך מוביל בסופו של דבר לחיים מאוזנים ומספקים יותר. החוכמה טמונה ביכולת ללמוד מהעבר, לחיות בהווה, ולהשתמש בידע הנרכש כדי לעצב עתיד טוב יותר. 

זיכרונות - מפת הדרכים לחיים בטוחים ומועילים

זיכרונות אינם רק תמונות nostalgic מהעבר, הם משמשים תפקיד חיוני בהכוונת התנהגותנו בהווה ובעתיד. הם מהווים מעין מפה פנימית המנחה אותנו כיצד לפעול על מנת לחוש ביטחון ואף להשיג יתרון בנסיבות חיינו. כל חוויה שאנו חווים, חיובית או שלילית, נרשמת בזיכרון ומשפיעה על האופן בו נפרש ונגיב למצבים עתידיים דומים. במובן זה, הזיכרונות שלנו מתפקדים כמערכת אזעקה מורכבת, המתריעה בפנינו מפני סכנות פוטנציאליות על בסיס ניסיון העבר שלנו. הם מאותתים לנו מתי להיות דרוכים, את מי או מה לחפש, וכיצד להגיב על מנת להגן על עצמנו ועל האינטרסים שלנו בצורה המיטבית.

 

אתגרים בילדות – הכרחיים לחוסן נפשי

אחד התפקידים החשובים ביותר של הורים הוא לאזן בין הצורך להגן על ילדיהם לבין הצורך לאפשר להם להתנסות, להתמודד ולצמוח. כשילדים ניצבים בפני אתגרים, מכשולים או אף אכזבות, הם למעשה רוכשים כלים ומיומנויות רגשיות שיסייעו להם להתמודד עם קשיים בחייהם הבוגרים. הורה שמגן יתר על המידה ומונע מילדיו התמודדויות, גם אם בכוונה טובה, עלול למעשה לפגוע ביכולתם לפתח חוסן נפשי ועצמאות. מנגד, הורה שמאפשר לילד מרחב בטוח להתנסות, לטעות וללמוד, תוך ליווי, תמיכה והכוונה, מקנה לילד מיומנויות חיוניות להתמודדות עם מורכבות החיים. במהלך החיים נוכל להישען על מיומנויות אלו כמשאב חשוב להתמודדות עם מגוון אתגרים ומכשולים.

 

התמודדות עם צדדים אפלים – מפתח לחיים מאוזנים

כבני אנוש, יש לנו נטייה טבעית להימנע מכאב, סבל וקושי. אנו מעדיפים להתמקד בהיבטים החיוביים והנעימים של החיים. אולם, כאשר אנו מתעלמים או מדחיקים את הצדדים האפלים יותר, אנו למעשה הופכים פגיעים יותר כלפיהם. כמו בסיפור של היפהפייה הנרדמת, בו הורי הנסיכה לא מזמינים את מליפיסנט האפלה לטקס הטבילה מתוך רצון להגן על בתם – בסופו של דבר, הם חושפים אותה לסיכון גדול יותר כשהקללה מתגשמת דווקא בשל היעדרותה של מליפיסנט. באופן דומה בחיינו, כשאיננו מכירים בצדדים המאתגרים והכואבים, איננו לומדים להתמודד איתם, והם עלולים להכות בנו ללא הכנה מוקדמת. לעומת זאת, התמודדות הדרגתית ומושכלת עם אתגרים ומכשולים בחיינו מחזקת את יכולותינו ואת החוסן הנפשי שלנו.

 

פנטזיות אלימות – אות אזהרה להשפלה מוצפנת

לעיתים, בני אדם מפתחים פנטזיות אלימות או אפילו הרסניות. ניתן לראות בכך תגובה קיצונית לתחושות עמוקות של השפלה או קורבנות מתמשכת שלא זכו ליחס ראוי. אדם שחווה בריונות או ניצול לאורך זמן, ללא התערבות או תמיכה, עלול לפתח זעם עצום שיתבטא בפנטזיות של נקמה אלימה. עם זאת, חשוב להבין שפנטזיות אלו הן סימפטום של כאב לא מעובד, ולא הפתרון לבעיה. למעשה, פנטזיות אלימות מהוות נורה אדומה המאותתת על הצורך בטיפול ובמתן מענה הולם לטראומה או לפגיעה הרגשית שחווה האדם. במקום לפעול על פי אותן פנטזיות הרסניות, יש לפנות לעזרה מקצועית ולעבוד על עיבוד החוויות הקשות בדרכים בריאות ומקדמות.

 

כתיבה ככלי לעיבוד זיכרונות וריפוי

אחת הדרכים היעילות להתמודד עם זיכרונות טראומטיים או חוויות כואבות מהעבר היא באמצעות כתיבה. מחקרים מראים כי כתיבה על אירועים קשים, תוך שימוש במילים המבטאות הבנה, תובנה ומשמעות, מסייעת למוח למפות מחדש את הזיכרון ולעבד אותו בצורה מיטיבה יותר. כתיבה מאפשרת לנו לארגן את המחשבות והרגשות, לזהות דפוסים, ללמוד מן הניסיון ולהפיק תובנות חדשות. היא מהווה מרחב בטוח לחקור את הכאב, להתחבר אליו ולהניח לו להשתחרר בהדרגה. בעוד שהדחקה או הימנעות מהתמודדות עם זיכרונות קשים עלולה להנציח את הסבל, התייחסות מכוונת ומעמיקה אליהם דרך כתיבה מסייעת בתהליכי החלמה ומאפשרת תנועה קדימה.

 

זיכרונות טורדניים – אורות אזהרה למפות פגומות

כולנו מכירים את התופעה של זיכרונות שאינם מרפים, הצפים ועולים באופן בלתי רצוני שוב ושוב. אותם זיכרונות טורדניים הם למעשה אותות של המוח שלנו, המצביעים על "חורים" או ליקויים במפות המנטליות שאנו משתמשים בהן כדי לנווט בעולם. אם חווינו אירוע מסוים שבעקבותיו איננו יודעים כיצד להגיב במצבים דומים בעתיד – המוח ימשיך להציף את אותו זיכרון, כאילו שואל – "מה תעשה בפעם הבאה כדי להימנע מתוצאה דומה?". הזיכרונות הטורדניים הם מנגנון הישרדותי מובנה שנועד לגרום לנו להתכונן טוב יותר לקראת סיטואציות מאתגרות. במקום להילחם בהם או לנסות להימנע מהם, עלינו ללמוד להקשיב למסר שהם מנסים להעביר ולמצוא דרכים לחזק את המפות המנטליות שלנו ולהתאים אותן למציאות.

 

הדרקון ששומר על האוצר – יציאה להתמודדות

בתרבויות רבות, קיים דימוי של דרקון ששומר על אוצר יקר ערך. הדרקון מייצג את האתגרים, הפחדים או המכשולים הגדולים ביותר שלנו, בעוד האוצר מסמל את הכוחות, המשאבים והחוכמה הטמונים בנו. על מנת להשיג את האוצר, עלינו להעז ולצאת להתמודדות ישירה עם הדרקון. הסיפור של היפהפייה הנרדמת מדגים זאת – רק כשהנסיך מתעמת עם מליפיסנט הדרקונית ומביס אותה, הוא יכול לחדור אל הטירה ולהעיר את הנסיכה מהשינה העמוקה. באופן מטאפורי, ההתמודדות האמיצה עם אתגרי החיים היא המאפשרת לנו להתעורר לגרסה המלאה והעוצמתית יותר של עצמנו. הכוח שלנו גדל ומתעצם דווקא דרך ההתנסויות הקשות, ההתגברות על המכשולים והמפגש עם הפחד. רק כך נוכל לזכות באוצרות שמחכים לנו בצד השני.

 

ניצני ניצול – לדעת לומר "עד כאן"

לעיתים קרובות, מעגלים של ניצול או התעללות מתפתחים בהדרגה. הם מתחילים בחציית גבולות "קטנות", שאם לא נותנים עליהן את הדעת, הופכות עם הזמן לפגיעות משמעותיות יותר. אם איננו מציבים גבול ברור ואיתן כבר בשלבים הראשוניים, אנו למעשה משדרים מסר שאומר שזה בסדר להתנהג אלינו כך. אדם שמוצא את עצמו נסחף למערכת יחסים פוגענית, חשוב שיבחן היכן לאורך הדרך לא הגיב כראוי לסימני האזהרה הראשונים. האם היו בדיחות פוגעניות שלא העז להגיב עליהן? התעלמות מבקשות חוזרות? דרישות שחצו קו אדום? ככל שנפתח רגישות לזהות ניצול כבר בניצניו הראשונים ונתרגל לומר "עד כאן" בנחישות, כך נוכל להגן על עצמנו טוב יותר ולחסוך מעצמנו סבל רב בעתיד.

 

אסרטיביות – מניעת קורבנות, קידום בריאות

אחת המיומנויות החשובות ביותר לשמירה על הרווחה הנפשית והפיזית שלנו היא אסרטיביות. היכולת לבטא בבהירות את הרצונות, הצרכים והגבולות שלנו, גם במצבים מאתגרים, מפחיתה משמעותית את הסיכוי להפוך לקורבן לניצול או לבריונות. כאשר אנו מנהלים תקשורת ישירה, כנה ומכבדת, אנו מעבירים מסר של עוצמה ואמון בעצמנו, שמרתיע ניצול או פגיעה. לימוד וחיזוק מתמיד של כישורי אסרטיביות, כולל אימון בהצבת גבולות, שיקוף רגשות וצרכים, ודיבור מוצק אך לא תוקפני, הם חלק מרכזי בשמירה על בריאותנו הרגשית. ככל שנתנהל מתוך מקום של כוח פנימי ואותנטיות, נזמין יחס של כבוד מהסביבה ונמנע מעצמנו פגיעויות מיותרות.

 

אמירות מעצימות – דיבור פנימי קונסטרוקטיבי

שפת המחשבות והדיבור הפנימי שלנו משפיעים רבות על תפיסת המציאות והתנהלותנו בה. כאשר אנו שבויים בהלכי רוח שליליים, מלאי ביקורת עצמית וספקנות, אנו מגבילים את עצמנו ואת יכולתנו להתמודד. לעומת זאת, אימוץ אמירות מעצימות ובונות יכול לחולל שינוי עמוק בחוויית החיים שלנו. במקום המחשבה "אני חסר אונים", ניתן לומר לעצמנו "יש לי אתהכוח להתמודד עם אתגרים". במקום לחשוב "אני קורבן", נזכיר לעצמנו ש"אני שולט בחיי ובוחר כיצד להגיב". במקום לתת לעבר להגדיר אותנו, נאמר "אני לומד מהעבר ובונה עתיד טוב יותר". ובמקום לפקפק ביכולותינו, נצהיר בביטחון "יש לי את הכלים להתמודד עם כל אתגר". שינוי השיח הפנימי שלנו מאפשר לנו למצב עצמנו כגיבורים של חיינו, מובילים ויוזמים במקום קורבנות סבילים. זהו תהליך שדורש תרגול מתמשך, אך התוצאות משתלמות – חיים מלאי העצמה, משמעות ושליטה.

 

דרכים להתמודדות קונסטרוקטיבית עם אתגרים

כעת, משהבנו את חשיבות ההתמודדות עם אתגרים ומורכבויות, נסקור כמה דרכים יישומיות לעשות זאת:

 

1. כתיבה על חוויות קשות מהעבר – לעבד, ללמוד ולצמוח דרך השיתוף במילים.

2. תרגול הצבת גבולות – להתנסות באסרטיביות בסיטואציות יומיומיות פשוטות.  

3. זיהוי מקורות כעס וטינה – להתבונן פנימה, לזהות "שאריות" רגשיות ולפתור אותן.

4. שיתוף אדם קרוב בחוויות מעצימות – לחבר בין העבר להווה, להכיר בדרך שעברנו.

5. הגדרת צעדים קטנים להתמודדות נוכחית – לפרק אתגר גדול למשימות קטנות יותר.

 

מעבר למתודות הספציפיות הללו, העיקרון המנחה הוא לגלות נכונות כנה להתמודד, במקום להימנע. לבחור בגישה אקטיבית, בוגרת ואמיצה כלפי החיים, המבינה שכל משבר מייצר הזדמנות לצמיחה וללמידה.

 

לסיכום – התמודדות כדרך חיים

הקשיים, האתגרים והמכאובים הם חלק בלתי נפרד מההוויה האנושית. המפתח לחיים מיטיבים אינו בהכרח בהימנעות מהם, אלא דווקא בפיתוח הכלים וכוחות הנפש להתמודד איתם בצורה קונסטרוקטיבית. יצירת בסיס איתן של חוסן נפשי, הנשען על זיכרונות מעצימים, על תקשורת בונה ועל אמונה עצמית – מאפשרת לנו לצלוח ביתר קלות גם את הימים הקשים. 

ההבנה שלכל אתגר טמונה בו גם מתנה, היא תובנה מהפכנית. היא הופכת את האתגרים ממכשולים למנופים, ממעצורים למאיצים. מזמינה אותנו להתיידד עם המורכבות של החיים, להכיר בפוטנציאל הצמיחה שלנו, ולפעול בהתאם. 

דרך התמודדות אמיצה ומודעת עם מה שמביא לנו החיים, אנו הופכים לגרסה המיטבית של עצמנו. רוכשים חוכמה וחמלה, מחזקים את יכולותינו ומרחיבים את גבולות הקיום שלנו. זוהי הזמנה לחיות חיים של אומץ – לא חיים נטולי פחד, אלא חיים בהם אנו בוחרים להתמודד עם הפחד ולהתעלות מעליו. זוהי דרך חיים של למידה מתמדת, של התפתחות ושל מיצוי עצמי. דרך המובילה בסופו של דבר לסיפוק עמוק ולמשמעות אמיתית. 


תלמדו עם המקצוענים ביותר

מסלולי הלימודים של טאותרפיה

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות
מסלול תלת שנתי
הכשרה בשיטת 12 הצעדים בגישת טאותרפיה
מסלול של 15 מפגשים
לימודי הנחיית קבוצות והכשרת מרצים טאותרפיה
מסלול דו-שנתי

תובנות מרכזיות

1. זיכרונות הם מפה שמנחה אותנו כיצד לפעול כדי להרגיש בטוחים ולהשיג יתרון.

2. חשוב לאפשר לילדים להתמודד עם אתגרים ולא להגן עליהם יתר על המידה.

3. אם לא נתמודד עם הצדדים השליליים של החיים, נהיה חשופים יותר לפגיעה.

4. פנטזיות אלימות יכולות לנבוע מהשפלה חוזרת ונשנית שלא טופלה כראוי.

5. כתיבה על חוויות קשות יכולה לסייע במיפוי מחדש של הזיכרון ובריפוי.

6. זיכרונות מהעבר שלא הולכים מלמדים אותנו על "חורים" במפות המנטליות שלנו.

7. כדי להתמודד עם דרקון (איום), יש למצוא את האוצר (כוח) ולהשתמש בו לבניית המבצר מחדש.

8. חשוב להביע התנגדות בשלבים מוקדמים של ניצול כדי למנוע הסלמה.

9. שימוש בכלים כמו אסרטיביות יכול לסייע במניעת קורבנות לבריונות.

10. התמודדות עם זיכרונות קשים מחזקת את הביטחון ביכולת להתמודד עם מצבים דומים בעתיד.

עצות מעשיות

1. אל תמנעו מילדיכם להתמודד עם אתגרים – זה יחזק אותם לחיים.

2. דברו בפתיחות על חוויות קשות מהעבר כדי לרפא ולמנוע הישנות.

3. שימו לב לתחושות הטינה שלכם – הן אומרות לכם שמשהו דורש טיפול.

4. למדו להציב גבולות ולהביע התנגדות בשלבים מוקדמים של ניצול.

5. פתחו כישורים של אסרטיביות כדי להימנע מקורבנות לבריונות.

6. זכרו שהתמודדות עם פחדים מחזקת אתכם ומכינה אתכם לעתיד.

מנטרות לדיבור עצמי

1. במקום "אני חסר אונים", תגידו "יש לי את הכוח להתמודד עם אתגרים".

2. במקום "אני קורבן", תגידו "אני שולט בחיי ובוחר כיצד להגיב".

3. במקום "העבר מגדיר אותי", תגידו "אני לומד מהעבר ובונה עתיד טוב יותר".

4. במקום "אני חייב לרצות את כולם", תגידו "אני מכבד את עצמי ואת הגבולות שלי".

5. במקום "החיים קשים מדי", תגידו "יש לי את הכלים להתמודד עם כל אתגר".

שאלות מעוררות מחשבה

1. האם חוויתם בעבר השפלה או בריונות? כיצד התמודדתם איתה אז וכיצד היא משפיעה על חייכם כיום?

2. האם אתם נוטים להימנע מקונפליקטים או להתמודד איתם? כיצד זה משפיע על יחסיכם?

3. כיצד אתם יכולים לפתח את כישורי האסרטיביות שלכם כדי לתקשר ביעילות רבה יותר את רצונותיכם וגבולותיכם.

4. האם יש זיכרונות טראומתיים שממשיכים להציק לכם? מה יכול לעזור לכם לעבד אותם ולהרפות מהם?

5. כיצד אתם יכולים להפוך את ההתמודדות עם אתגרים וקשיים להזדמנות לצמיחה והעצמה אישית?

"Trauma recovery programs in Thailand, offering holistic and comprehensive healing."

צרו איתנו קשר

פנו אלינו עם כל השאלות שיש לכם

נשמח לשוחח איתך! אל תהסס/י לפנות אלינו עם כל שאלה שיש לכם. 

"Long-term recovery programs at a rehabilitation center, focusing on sustained healing and support."

צור קשר

קבע פגישת ייעוץ חינם

קבע פגישת ייעוץ חינם עם הצוות שלנו ובוא נגרום לדברים לקרות!

נגישות