התמכרות לסבל – שולי רנד על גמילה מהסבל ומאשמה בשיטת 12 הצעדים
התמכרות וגמילה מסבל
הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי
התמכרות וגמילה מהסבל עם שולי רנד
שלום לכולם, מה שלומכם? נמצא איתי שולי רן, מה אפשר להגיד? רמאי, שחקן, נפיק, זמר, מוכין, מכור. הכל בסדר. הכל בתור, הכל מהכל.
האמת שזה חוב מלפני כמה שנים, כשקמתי את האולפן, ושולי באהבתו הרבה הגיעה פעמיים, והיו לנו תקלות. אה, נכון, היה אז ב… בגלל זה רשמתי לך, יש לנו חוב, שולי. לא, אני חשבתי שזה מניפולציה.
אמרתי על יש חוב, אמרתי, כמה כסף? אמרתי, לא כסף, תבוא. אמרתי, יאללה, בסדר. אבל זה בגלל שאני מכיר אותך.
אמרתי, אם אני ארשום חוב, שולי הוא ממלך את האשמה, הוא ישר… אבל אתה מכיר אותי, אבל עדיין פעלת במניפולציות של… מה לעשות? אין מה לעשות. הייתי חייב, חייב. מניפולציות לדברים טובים זה בסדר.
אני יודע שאחד המסרים, וגם אז היה חשוב לך להעביר לעולם, שיש דבר כזה ש… רצית להעביר לאנשים הנורמטיביים. אני זוכר את השיחה בינינו. ואמרת לי, אבי, אנשים חושבים ש-12 צעדים והתמקרויות, זה רק לנרקומנים, רק לאלכוהליסטים, רק ל… ואמרת לי, אבי, חייבים לעשות משהו כדי להעביר את המסר, להעביר את הבשורה, שזה לכל בן אדם כמעט.
כי בעצם, אם אנחנו מדברים על התמקרות לסבל, זה פתוח כמעט לכל בן אדם. כן. האמת היא שגם מעבר לעניין של התמקרות לסבל, זה פתוח כמעט לכל בן אדם.
זאת אומרת, אם היית אומר לי, אם יש מישהו שזה לא יכול להועיל לו, אז הייתי אומר לך, אין אדם שלא יכול להועיל לו. או אם הייתי רוצה לחנך את הילדים שלי, דרך 12 צעדים, אפילו בלי שם לכאורה לא מקורים, לא לזה או לא לזה, הייתי אומר, זו דרך רוחנית ששייכת לכולם. כי המחלה של ההתמקרות ברמות כאלה או אחרות, קיימת אצל כל בן אדם בכל רגע ורגע.
מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד
"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."
דווקא מי שהעיר לי את ההתמכרות הזו
גם אפילו, כשאתה יושב פה, אתה יכול להגיד, שמע, רגע, אני לא מכור לטלפון, אני לא מכור לאלף דברים שמזיזים אותי, מה שנקרא, מהחיים הבריאים והטובים, כולנו יכולים. אבל העניין של הסבל, מתי באמת, דווקא מי שהעיר לי את ההתמכרות הזו, זה דווקא איזה אדם חרדי, שאין לו שום קשר לטיפול. והוא שאל אותי בלשון הגמרא, הוא אמר לי, סיפרתי לו כמה אני מסכן, וכמה אני זה, וכמה עושו לי, וכמה זה, וההוא, וההוא, וכולם, הכל יפה.
הוא אמר לי, הוא שאל אותי שאלה, בלשון הגמרא הוא אמר לי, מה הנועה שלך מזה? מה ההנעה שלך מזה? מה הרווח, מה הרווח שאתה מכיר, שיש לך, מההתמקרות לסבל, מההתמקרות לקורבנות, מההתמקרות למצב כזה שהוא לכאורה, אתה אומר, אני לא רוצה את זה בכלל. איפה אתה רוצה את זה? מה זה נותן לך? מה אתה מרוויח מזה? והשאלה הזאת, השאלה העקרונית הזאת, שדורשת כנות מאוד מאוד גדולה, כי כאילו, לכאורה, העולם מחולק לקורבן, לאשמים, לאנשים שהם בסדר, אני לא עשיתי שום דבר. אני רוצה את זה? מה לי ולזה? אני כל החיים שלי מתפלל רק שזה יופחד קצת הסיפור הזה? לא, לא.
אם תהיה כנה, תבין מה הרווח שלך מהדבר הזה. זאת אומרת שהרבה מהזמן שלך, לכאורה, במודעות הרגילה, אמרת, אני רוצה לצאת מהסבל, אני רוצה להפסיק אותו. כן, מה זה רוצה? החלום שלי, לא רק להפסיק, תן לי רק להפחית, אני הייתי אומר, אתה יודע מה, הייתי מוכן לשלם, אני לא יודע מה, בשביל שבוע של שקט הייתי מוכן לשלם, לכאורה.
בסופו של דבר, ההכרה, הדרך היחידה להתחיל לצאת מזה, זה להבין שיש לך עניין פנימי מהדבר הזה. מה מביא אותך לזה? מה הרווח? מה ההנאה? בהגמרה, יש כזה מושג שנקרא, מושג שנקרא ענואה, הנאה. רווח משני בפסיכולוגיה.
בדיוק, מה זה? וכדי להגיע לדבר הזה, זה דורש כנות, וזה דורש אומץ, ובעיקר זה דורש להפסיק להפיל את כל הסיפור על מישהו אחר, ולהבין, וזה הדרך היחידה להתחיל. כמעט, הרבה מאוד שנים, אמרת, אני קורבנות? כן, חייתי את הקורבנות. חייתי את הקורבנות, ונהנתי מנה.
אני קורבן. אני קורבן, עשו לי, דפקו אותי. וזה לא, אם זה היה משנה את המציאות, סבבה.
אבל זה רק הלך והחמיר אותה. זה לא שינה את המציאות. זה לא עזר לי להיות צודק.
יכול להיות שעל פי הנראה לעין, הייתי קורבן. מה זה עוזר לי? ברגש המרכזי, שכאילו, אני קורא לו הרגש הכי לא יעיל שיש בעולם. הוא כל כך מרכזי.
הוא אשמה. זאת אומרת, מכיוון שבן אדם מסתובב איש איש בדרגה אחרת של אשמה, כשבא הדבר הזה, אתה למעשה מעניש את עצמך. זאת ההנאה שלך.
זה הרווח שלך. אתה מרגיע כביכול. זה שאתה נענש.
כן, את רגשות האשמה, אתה מעניש את עצמך. הקדוש ברוך הוא לא יעניש. זה גם פחד מאוד.
הקדוש ברוך הוא כבר לא יעניש אותי, כי אני עוד לפני שהוא מספיק להעניש אותי, אני עושה את העבודה. עכשיו, זה נשמע ככה, אבל זה כל כך עמוק וכל כך חי. וזה הרווח.
אני זיהיתי שזה היה הרווח הרווח המרכזי שלי. אבל זה לא הסתמש לזה. עכשיו מעניין אותי היום, שאולי, כשאתה שומע שכל חייל שנפטר אומרים אלוהים לוקח רק את הטובים.
מה זה עושה לך? טוב, זה… אתה מכיר את הסיפור שלי עם המשפט הזה? מה זה מכיר? זה נחרט לי בראש. אז אני אספר אותו. אני בגיל מאוד מאוד צעיר.
סיפור אמיתי
סיפור אמיתי. בא יהודי אחד לרב שהיה באושוויץ, אני לא זוכר כרגע את השם שלו ואמר לו, תפסוק לי אני יכול להוציא את הילד שלי אבל ילד אחר יצטרך להיכנס במקומו הוא אמר לו, אין לי לא את הספרים, וזה דימי נפשות אני לא יכול לפסוק לך שכן אני לא יכול לפסוק לך שלא אותו יהודי היה יהודי הראש המים הוא אמר, אם אתה לא יכול לפסוק לי שאני יכול לעשות את זה מה משמעותי? שאני לא יכול לעשות את זה וזה היה בראש השנה ואותו יהודי הסתובב שם איבד את שחיות דעתו הסתובב וצעק, אמר הלילה היום עשיתי עקדת יצחק אנחנו נמצאים במצב של אשמה מאוד מאוד גדולה לא קשורה אם הייתי שם אם אני לא הייתי שם מה הייתה האחריות שלי עכשיו יש הבדל בין אשמה ללקיחת אחריות אשמה זה רגש כל כך רעיל מה הבעיה איתו זה לא שהוא מיותר אדם בלי אשמה לחלוטין הוא גם פסיכופת עכשיו אתה רוצה להחזיר אותי לפודקאסט עם צופית לא יש הבחנה אתה לא חייב להיות פסיכופת בזרמים למשל גם בתוכנית וגם בבודהיזם מחליפים את הנושא של אשמה בחמלה החמלה היא לא צריכה רגש חמלה מצריכה התבוננות היא לא הרגשה כי אתה סובל אלא אני יורד ליחד איתך אתה יודע זה בדיוק מזכיר את הסיפור של רבי נחמן על האינדיק שהרבי יורד אל המתפשט מהגשמיות שלו ויורד אליו עכשיו החמלה אומרת תראה את הבן אדם תראה איפה הוא חי אתה לא תפגע בו אתה לא תזיק לו אתה לא ההפך הוא הנכון אם אין לך חמלה חמלה זה פעולה שאתה עושה פעולה לצאת מעצמך למען מישהו אחר אבל רק שנייה חמלה אין בה סכנה שכאילו לפעמים הפתרון לבן אדם היא לא שתחמול עליו אלא שתעמיד לו גבול לדוגמה דרך חמלה אם אין לך מספיק חמלה אתה תראה ברזולוציה הגבוהה נגיד את הבן שלך או את חבר שלך או מישהו שעובד איתך אתה תראה מה מניע אותו ואתה תדע איפה לשים לו את הגבול. אוקיי אבל אתה תסכים איתי שזה דבר שהוא מאוד מאוד מתעתע אני אומר לך מניסיון האישי שלי.
תלמדו עם המקצוענים ביותר
מסלולי הלימודים של טאותרפיה
בסיפור של רבי נחמן ההינדיק
לא אבל מה עשה בסיפור של רבי נחמן ההינדיק הוא יורד אליו ובאומנות הוא לכאורה כאילו שם לו גבול הוא מכניס אותו ואומר לו אתה יודע שגם תרנגול יכול לשים תחתונים גם תרנגול יכול לעמוד גם תרנגול יכול לשים חולצה הוא דורש ממנו אבל אם לא היה לו תחמלה את האמפתיה העמוקה הזאתי לרדת למקום שהוא נמצא הוא לא היה עסוק הרבי ברגשות שלו באשמה שלו הוא פשוט יצא מעצמו וירד אליו וכשהוא ירד אליו הוא יודע מה מפעיל אותו ואיך אפשר להזיז אותו מהמקום שהוא נמצא. אתה יודע משהו לגבי הסיפור הזה איך הסיפור מתחיל מה עושה בבן מלך שהחליט שהוא תרנגול עוד אוקיי אבל השאלה הנשאלת מה קרה מה הביא בן מלך מוצלח מה זה אהוב אלוף העולם בסעיף יודע להתנהג אבא שאוהב אותו מה הביא אותו לחשוב שהוא תרנגול עודו מה הביא אותו עד כדי כך שהוא זרק את כל העולם מעלה והתפשט וכולי וכולי אז יש לזה כל מיני תשובות אבל התשובה שהכי מדברת אליי זה שהוא זיעה בעצמו חלקים שהוא לא אומר אני בן מלך אני יודע מי אני בסדר נכון אני לבוש אני יודע סעיף אני רוכב על סוס אבא שלי אוהב אותי וכולם אומרים לי אתה נסיך אתה בן של מלך אבל בפנימיות שלי אני מכיר חלקים אחרים חלקים אחרים שהם רחוקים מאוד זה הפרשנות שלי מה זה הפרשנות שאני אומר לך לא טוב לא מספיק אני אתה אומר זה תסמור את המתחזה לא זה הרבה יותר עמוק מזה יותר עמוק אני אגיד מה בתוכנו יש חלקים שהם ככה בנוי האדם הוא בנוי מכוחות מנוגדים יש כוחות כביכול טובים ויש כוחות אחרים איומים ונוראים כל מיני זה והוא כל הזמן אומר לו אתה טוב אתה טוב הוא אומר אני עובד עליה אני יודע מה עובר עליי בראש אני יודע מה אתה אהב אותי מה התשוקות שלי זה רחוק מאוד מלהיות בן מלך זה יותר קרוב לבהמה קרוב יותר לתרנגול ולכן החלק מהשחרור שלו שהוא אומר זה אני אני תרנגול הודו אני על הרצפה אני ערום אני כולי רק צריך אין בי שום דבר של קדושה או של מלכות או שום דבר אתה יודע מה אתה מזכיר רק אני אסיים ומה מלמד אותו החכם הוא אומר לו נכון גם אני ככה אנחנו שנינו מתחת לשולחן אבל זה לא אומר שאנחנו גם לא ככה ואפשר ליישב את הסתירה הזאת אפשר ליישב אתה יכול לשבת ליד השולחן אני ואתה יודעים זה בסדר אני הנה גם אני כמוך גם אני ואתה יודעים שאנחנו לא באמת רק בני מלאכים יש לנו חלקים אחרים אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים להיכנע לזה ואפשר לשבת על השולחן וליישב את החלקים האלה כי חלק גדול מההתמכרויות באות מהסתירה הזאת בין מה שמצפים ממך להיות, בין מה שמעידים לך זה ובין בן אדם שאומר בוא נה אני איזה מחשבות עוברות לי בראש על ההסתירה אחותו אני כאילו מה עובר עליי איך חושבים עליי שאני וואו איזה בן אדם טוב אני יודע מה עובר אני יודע כמה אני קנאי וכמה אני פחדן וכמה אני יכול להיות רשע ואכזרי ואני נורא נחמד כשנחמדים אליי אבל אם חס ושלום מישהו יגיד עליי מילה לא טובה הוא אויב שלי לא כל מיני חלקים שקיימים באופי של הבן אדם ולא צריך להיבעל מהם צריך ליישב אותם צריך ללמוד לחיות איתם ולמשל בחסידות חבל יש חלוקה מאוד ברורה בין נפש בהמית לנפש אלוקית הנפש בהמית עכשיו הנפש הבהמית היא הרבה יותר בולטת היא הרבה יותר בולטת בעולם הזה נכון בעולם הזה היא הרבה יותר היא צועקת היא רוצה הנפש הבהמית לא תיתן לה לאכול לא תיתן לה לאכול יומיים והיא תתעלף לא תיתן לה לשתות היא תשתגע לא תיתן לה את כל לישון לא תיתן לה את הדברים של הגוף לא תיתן לה והנפש האלוקית אתה יכול להזניח אותה שנים לסגור אותה עם כל מיני פינות עם כל מיני עניינים ורק אתה צריך איזה רגע פתאום של התבוננות שתשמע אותה עכשיו היא גם נוקמת הנפש האלוקית היא לא מקבלת את היחס שלה היא לא ברורה אבל היא נוקמת היא צועקת היא צועקת אבל היא גם אבל אבל אבל אבל ולפעמים הנקמה שלה זה שהיא לא תלונת אל הביטוי זה תופיע לך במחלות חדים חרדות בסבל זה לא נפתע זה לא נפתע ראש ניתן לה לחיות או שאתה תשלם על זה אם אתה לא תזין אותה אם לא תדבר אליה אם לא תבין שהיא גם חלק גם כשהיא עומדת בסתירה לרצונות האחרים שלה ובדרך כלל היא עומדת בסתירה הנפש האלוקית אומרת לך תשמע לך עכשיו תשקיע חמש שנים בלימוד לך תלמד תורה והנפש היא על המקום טק טק זה סיפוקים מיידיים והיא צועקת היא עושה רעש. אתה מזכיר לי אבל אני לא מסתיר את זה אני כל כך אהבתי אותך ואת המיוחדות שיש בך ואת היצירתיות שיש לך באמת זה בא לידי ביטוי הנה עכשיו אתה עושה סרט חדש ותמיד הייתי אומר לך שאולי יאללה אתה כל כך מיוחד אתה כאילו מה זה הדבר הזה והיית אומר לי אבי אני הכי פצוע בסדר ברוך השם עכשיו באמת עשיתי סרט עכשיו עורכים אותו אני מתפלל שהוא באמת תהיה כל כך טוב מה זה טוב ראיתי קטע עכשיו אני מתפלל שהוא יהיה טוב כמו שאתה יודע אבל הוא עם כסף סופרים במדרגות.
אתה הבמאי והמפיק? לא אני כתבתי את זה בעזרתו של השותף שלי גידי דר ואני משחק וגידי מביים גם צופית משחקת. וואלה. אשתי כן אבל הסרט הזה עוסק באמת בהתמכרות זה סיפור שהוא מעניין זה כאילו קונקורד זה מהעולם החרדי אבל זה מישהו שהיה עדיין הוא מכור לאכול אבל יותר מזה הוא מכור לפרפורמנס להופעה גם הוא מספר את הסיפור שלי רק זה מולבש יותר מהכל הוא מכור לדבר הזה הוא אומר שמה איך אשתי אומרת אתה בשביל שבן אדם אחד יתפעל ממך מוכן למכור את הנשמה שלך אתה מתוך הקבר תנסה להצחיק את החברת כאדישה הוא מכור לדבר הזה, והדבר הזה הוא הרסני לחלוטין עכשיו זה בא ביחד עם שתייה זה בא ביחד עם שתייה והוא מביא את עצמו את המשפחה שלו להירש עצמי הוא לא מסוגל לוותר על הדבר הזה הוא לא מסוגל לוותר על הדבר הזה ומכיוון שזה כל כל כך חריף אצלו, זה יוצא בצורה ממש ממש הרסנית, זה לדעתי, זה סרט ממש על, שרק מתעסק בנושא של ההתמכרות ממש עושה רק בנושא של ההתמכרות בצורה, כאילו קצת אחרת, פחות ישירה דווקא האלכוהול, הוא אומר הוא אומר, הבטחן אומר בסרט בטחנות, אמרתי לכם כמה פעמים זה הרבה יותר קשה ממשק זה שד שיש לי בראש והוא שולט עליי זה לא שיש לי בחירה אם לעשות את זה או לא לעשות את זה אני לא יכול שלא לעשות את זה אז בוא נתפוס את הנקודה הזו כי בצעדים, אתה יודע אנשים לא באמת יודעים מה הצעדים או מה הגדרה המדויקת של התמכרות בצעדים כי היא מופיעה רק בצעד השישי בצעד השישי רשום יש לנו ביטחון סוטי בכאב מוכר מה זאת אומרת? אנחנו מכורים לסבל אנחנו מכורים לסבל שהפגמים שלנו יוצרים למעשה ההתמכרות בכל 12 צעדים זה לא סמים, לא אלכוהול, לא כדורים, זה הפגמים המחיר שאנחנו משלמים עליהם וחוסר היכולת להימנע מהמחיר שאנחנו, או מהכפייה כמו שאתה אומר של הפגם של הבת חנות, של הפגם של הריצוי, של הפגם של הקורבנות, של הפגם של האשמה והעצם ההתמכרות האמיתית של בני אדם זה למחיר הבלתי פוסק שאיזה מחיר אם אנחנו משלמים ואנחנו לא מצליחים להפסיק איזשהו פגם אופי באישיות שלנו, להגיד לא זה יותר מדי בשבילי שילמתי יותר מדי על הפגם הזה.
בחירת האדם המתאים
זה בעצם ההגדרה המזוקקת להתמכרות היא לא סמים ואלכוהול וכדורים וזה הכל רק קליפות חיצוניות כן אבל אני אגיד לך אני רוצה לחדד את הנקודה הזאת היא יש משהו בהתמכרויות הקיצוניות שמביאות אותך לנקודת אלחזור ומאפשרות לך לא סתם שהתוכנית התחילה מאנשים מאלכוהוליסטים אנונימיים ואחרי זה נרקומנים אנונימיים שזה היה אני מדבר בשנים המנדטוריות מזה זה התחיל כי זה היה מביא אנשים למצב של או תחיה או תמות או תחיה או תמות תבחר ובחר אתה בחיים ההתמכרויות הקטנות הן הרבה יותר מסוכנות אני תמיד אומר שוויד הוא הרבה יותר מסוכן מהרואיןכי וויד נותן לך לדוגמת אשליה מה הנה כולם מה זה כולם זה חוקי והדרך לצאת מזה זה לא שאתה מגיע כאילו אתה מגיע לבית חולים ואתה הולך למות או שאתה מגיע לשפל מוסרי ואתה גונב לחס ושלום שרשרות לאמא שלך כל הדברים האלה יש משהו בהתמכרויות המודרניות כבר יכולה וזה הרבה יותר מסוכן אני משווה את זה קצת למאמר של הגמרא שאומרת עירור עבירה קשה מהעבירה יותר חמור רק אתה חושב על עבירה מאשר לעשות אותה עשית עבירה אתה יודע נפלת את היא יכולת לקנא עירור שלא קרה כלום רק חשבתי על זה אז זה הרבה יותר קשה כי אין לזה את הסחר של הענבה כי מה יש לנו בנפילה מה אנחנו יכולים לרווח מן המפילה ענווה חשבתי שאני יכול לבד חשבתי שאני יכול לנצח הכל חשבתי חשבתי חשבתי חשבתי אני לא יכול זה הרווח גם בעבודת השם גם בעבודת השם מה הרווח מנפילה מה הרווח ממעידה אתה יכול לקחת את זה אתה נקודת בחירה או שאני לוקח את זה כן יאללה כאשר עבדתי קונטריף שקט אומרים מרוקאית כאשר עבדתי עבדתי איך אומרים אם כבר ביידיש אומרים אם כבר אכלתי חזיר אז יאללה עד הסוף שינזול על הזקן או שאתה יכול לקחת את זה ולהבין אוקיי נפלתי חדש ברוך הוא הפיל אותי לא בשביל להראות לי כמה אני שאני פה לדכדוך מזה אלא שאני יודע את המקום שלי שאני יודע לבקש עזרה שאני יודע עברנו הרבה כי הייתה פה למדת פה הייתה איתי בקבוצה שנים ואני זוכר גם הלחץ הפעלנו עליך שתפסיק את הסבל שתפסיק לפעול מהפגם שבמיוחד של האשמה והקורבנות ומהאשמה במיוחד כשאתה מסתכל בדעה עבד אתה יודע אחרי עברו הרבה שנים מה היה הנקודה כי באמת כאילו כשהיינו יושבים וזה כאילו אנשים אמרו אין הוא לא יצא מזה אין סיכוי שהוא יצא מזה באמת כאילו מי שלא ראה מה זה התמכרות לסבל ולא ראה אותך כאילו אף אחד כבר לא אהבים אני אענה לך כמו אחורה מזה אני עדיין שם ברמות מסוימות אבל אני יותר מודע זאת אומרת מה פירוש המודעות אני יכול להסתכל על המציאות לזהות את האשמה פעם זה היה כמו גוש גדול ששתף אותי ואני רק פעלתי מתוך הדבר הזה היית בעיוורון מוחלט בעיוורון מוחלט היום זה לא שהאשמה לא נלחמת בי היא לא תוותר על טרף כזה משובח איכותי תבין היא לא תוותר כל כך מהר אבל אני יותר מזהה את זה ואז אני אומר רגע למה אני פועל פה והחוכמה האמיתית היא זה לא בפנימיות זה בפעולות זאת אומרת אני הרבה יותר אני פחות פועל מאשמה זה לא שאני הפסקתי להיאבק איתה זה היא שמה היא שמה אני יכול לברר למה לפעמים חשוב ללכת אני בזמן האחרון אני בממצא וטיפול פסיכואנליטי שזה עוזר לך ללכת אחורה ולברר את הניצנים איפה זה נולד איפה זה פעל עליך למה כל כך לכאורה מה עשיתי אני לא רצחתי אף אחד לא עשיתי שום דבר אבל זה שילוב של נפש מאוד מאוד מסוימת פעולות שהופעלו עליה דרך אגב לא בכוונה רעה לא בכוונה רעה המניפולציה של אשמה היא למשל אצל ההורים אצל ההורים שרוצים בסך הכל לכוון את הילד שלהם למקום טוב זה המניפולציה הכי קלה כדי לקשור אותם אליך ולדרך שלך כולם פועלים מתוך הדבר הזה זה לאו דווקא שייך יש אנשים צ'רלס מנסון נראה לי פחות מרגיש אשמה ממנו ויש לו סיבות יותר טובות ראיתי אותו בכמה רעיונות הוא נראה לי סבבה לא מרגיש אשמה עד רבה אתה ככל שעשית יותר הרגשת אשמה יותר כן אני יודע כמה אשמה גם כשאני אתן לך דוגמה היה לי הרבה מזל והצלחתי מאוד בעשייה שלי אז כל מי שלמדתי בכיתה וכל חבר של הצליח אני הייתי לפוט באשמה כלפיו למה אני הצלחתי ולמה הוא לא כל פעולה שלי היום אני מצליח להבין ואז באמת אני יכול אולי להפעיל חמלה שיותר יעילה יותר יעילה מאשר אשמה אדם שפעל איתי ברגשות אשמה במיידי הרוויח ממני מה שהוא רוצה הייתי רק לרצות לא לא לא אבל באותה מהירות הוא איבד אותי הוא איבד אותי הרבה אנשים טובים כאילו חסמתי את עצמי אליהם כי שהשתמשו איתי בפעולה הייתי יכול להרוויח ממני בטווח הקצר אבל לא בטווח העמוק עכשיו למה אני אשם למה אני יותר אשם אני חושב שזה שילוב בין ילדות ופגיעה נפשית אבל הדרך להשתחרר מזה זה לדעת כמו המכור שאומר אני לעולם לא אני כל הזמן צריך להיות זהיר עכשיו אתה לא סופר ימים על אשמה רק להיום נקי מהאשמה כי אתה לא באמת נקי מהאשמה זה לא כמו זה שאתה יודע זה לא שתיתי לא זה שמע זה דבר שהוא יותר אבל אני אומר מודעות לדבר הזה זה פעולות זאת אומרת אם פעם הייתי מישהו היה עושה לי רבע מניפולציה כן מתקשר לא סליחת אותה היום אני מזהה את זה ובחלק מהמקרים מצליח לא תאמין לא תאמין לא מה תגיד לי משהו יש גם בדרך רוחנית כן זה לא ניקיון מוחלט זה מלחמה מלחמה מוחלטת בסדר אני לא קורא לזה מלחמה זה משאה של השתפרות אני משתפר כל פעם שאני אתה יודע כל פעם אני עובד על משהו אחר ואני נקי כבר שנה ושמונה חודשים מסוכרים ופחמימות אז אני אומר כל פעם יש לנו משימה אחרת אתה יודע איזה מטלה אתה יודע אתה גדל ויש לך יותר יכולת אז אתה לוקח עוד משהו לעשות עליו עבודה למרות שאתה יודע ששנים אתה משלם מחיר וסובל ובריאותית אני סבלתי פיזית מהדבר הזה אבל הזנחתי את זה אתה יודע זה חלק מההתמכרות לסבל זה גם הדברים האלה שאתה יודע שאתה משלם מחירים על הצורה שאתה חי בה אבל אין לך יכולת להפסיק אותם בזמן מסוים אתה מחכה לאיזה רגע של חסד מאלוהים שתוכל לעשות את הפעולה ולצאת מזה אבל אם הייתה מכל מה שעברת כאילו איזה רגע שהוא כן אתה יודע ניסינו הרבה להגיד לך זוז זוז זה לא סודה זוז כאילו זוז אתה נמצא במקומות דברים ואנשים שהם מהות של הסבל אתה חייב לזוז מהדבר הזה ולפתח לעולם אפשר להגיד שהמפגש שלי עם אשתי היקרה הצופית היה מאוד מאוד עצם היכולת שלי בכלל להיות מסוגל לראות אני הייתי במצב שכאילו אני הייתי במצב שכאילו ויתרתי על כל אפשרות לקשר עם אישה עם אישה ולא היה אמרתי את הסיפור הזה גמרתי בחיים שלי או להיות מוכן לפתוח את הלב שלי להתאהב הייתי כל כך חשדן וכלפי זה לא רק תן לי לעבור את החיים האלה ככה וזה שם הייתה נקודת מפנה מאוד מאוד גדולה שכמובן לא הייתי מצליח להגיע אליהם אלא עשיתי עבודה קודם וכו' וכו' וכאן תקליל הדבר הזה אם הייתי פוגשת צופית בשנים לפני כן לא היה שום סיכוי שאני בכלל תהיה היתכנות עכשיו למזלי גם הקבל ברור אתה זוכר מה אמרתי לך פעם כעסת עליי? מה אמרת לי? כן במוצא שבת? כן אמרתי לך רק אם תתאהב נכון? נכון אתה כעסת עליי אמרת לי מה אתה מדבר על מה אתה מדבר? נכון נכון אני זוכר את זה טוב אני לא הייתי בסוגה לחשוב על שום קשר על שום אינטימיות אני חושב שלא יודע אם כמה אתה דתי באמת כאילו ונשמה שלך היא דתית כאילו נשמה? לא יודעים חושבים שזה אתה יודע הרבה אנשים אומרים אה בסדר אבל אני מההיכרות שלי איתך והמתיקות שיש לך במצוות בשבת בהנאה שלך כאילו אני זוכר בימים הכי קשים שלך הייתי אומר תראה איך הוא נהנה מהשבת איך הוא נהנה מהתורה כאילו זה בעיניי יותר מאכלה רבנים שיש בעולם באמת בלי להשוות כן בסדר בהתרגשות שלך מהפעולות הקטנות אז תקשיב לא רק שהכרתי את צופית שגם היא לא הייתה וגם היום היא לא דתיה היא לא דתיה לכאורה היא אומרת טוב תתחתן עם מי עכשיו אני התחתנתי היה לי דבר מדהים עם האישה הזאתי שאחרי הפעם הראשונה שנפגשתי איתה אני בכלל לא הייתי בכוונה נפגשתי בוא נגיד את זה כי הרבה מטפלים על העתיק שמה? אתה הייתה איתי פה במסע ארוך צופית באה ללימודים אמרה לי אבי אני רוצה לעשות סדרה על ההתמכרויות זה היה ביום שישי אני זוכר את זה כאילו זה היה אתמול אמרתי לה איזה סדרה את רוצה לעשות היא התחילה לדבר ואני ראיתי את שולי אמרתי כאילו תראה שזה שני אנשים נדירים יש להם יצירתיות הם מדברים אני רואה תמונות אני לא רואה דיבור הם כאילו מצליחים להראות לי סרט אמרתי לה בואי תראי יש לנו פה בחור שולי היא הכירה אותי טוב טוב אמרתי לה בואי נדבר איתה היא אמרה לי לא לא לא לא אני ואתה נעשה את הסדרה אמרתי לה תקשיבי אני לא מבין בדברים האלה בואי תדברי איתו שכנעתי אותה היא לא רצתה אמרתי לה רק תדברי איתו ונשב שלושתנו ונחשוב איזה סדרה על התמכרויות אפשר לעשות והשאר היסטוריה כי מהרגע שהיא דיברה איתך כן מהר מאוד ואני אגיד לך משהו לא אמורים שאני שידכתי זה לא היה שדכנות במובן שדכנות במובן השידוכי אבל אתה שידכת קרמה קרמה איזה קרמה אבל התחושה שהייתה לי איתה אחרי הפעם הראשונה שנפגשנו ושוב זה היה כל עניין לא היה שום עניין אישי זה לקח לזה זמן זה לא חבר ככה אמרתי בן אדם הזה לא יפגע בי רע לא יצא לי ממנו וזה מה שאפשר לי וזה גם סוג של נס במצב של עוד לא עבודתי רק תן לי לשקט תן לי לגמור את החיים שלי בדירה ברמת גן בשקט עם המחשב שלי והסיגריות תעזבו אותי ויתרת על החיים ובטח על קשר ובטח על אינטימיות מי חשב על זה אז זה סוג של נס גדול שהיה לי אני גם אומר לך תודה רבה גם על השתכנות וגם על העבודה שעשינו לפניכם כי לפניכם לא היה לי שום כלי לדבר הזה ברור הדבר הזה והאשמה הוא אתה מבין כאילו מה אתה עכשיו שוב אשמה לך טוב מה עם הילדים כן לך טוב אתה הולך לדרך חדשה ועד היום יש הרבה הרבה עבודה והיא רובצת המפלצת הזאת של האשמה היא מפלצת כן בגלל זה חלק מהותי מה שאני עושה בחיים זה לעזור לאנשים להרוג את האשמה כל בתי החולים הפסיכיאטרים שעולים מלאים באנשים שסובלים מאשמה מכורים לאשמה הם לא יכולים לעשות שום דבר בלי להרגיש אשמה וכמו שאמרת בהתחלה תוכנית של 12 צעדים אומרת אני לא אחראי למחלה אני אחראי להחלמה עכשיו כשאני אומר אני לא אחראי למחלה זה אומר שאני לא אחראי למה שקרה במובן העמוק שלא היה לי כוח כמו שאתה אומר להימנע ממי שהיתי וכשאני אומר אני אחראי להחלמה זה פעולה חלק מהפעולה זה להפסיק את האשמה אני נשבע לך שולי כל הפוסט טראומתיים כשעשינו פה את הפרויקט עם החיילים אתה שואל אותם מאפס עד מאה, כאן אתם מרגישים אשמה 120, 200, 300, אתה הולך לאנשים שסובלים מסכיזופרניה, מניה דפרסתיה, כולם באשמה קיצונית. אתה רואה את המחירים, לאן זה מביא אנשים, אבל יש גם אנשים בחיה יומיום, אימהות, אני שואל כל יום בקורסים, כמה אתם מרגישים את האשמה? 100, פלוס, פלוס. עכשיו זה גם לא משנה מה האמא עושה, לא משנה כמה היא נותנת, את לא משנה כמה היא מקריבה, היא תמשיך להרגיש אשמה.
אחד מהיסודות המרכזיים של תכנית 12 הצעדים
אחד מהיסודות המרכזיים של תכנית 12 הצעדים הוא ההבנה שהאגו, עם כל מנגנוני ההגנה שלו, משחק תפקיד משמעותי תוסיף על זה זה שדובר ברוב, בעם היהודי, שהוא מה שנקרא זה אמנת חלקו, זה הבסיס שלו. אבל אני הייתי רוצה כן לחזור איתך, שומעים אותנו אנשים, לחדד את העניין הזה, כמו שאמרתי מקודם, של איפה האשמה תופסת? יש לה בסיס, של אמת. עכשיו בן אדם חס ושלום, רצח, רק שנייה, בן אדם רצח.
הוא לא צריך להרגיש אשמה? עוד פעם, כשאתה אומר שיש אמת, ואל תרצח. האם כל רצח הוא רצח? כל הריגה היא רצח? האם החיילים שלנו שעכשיו הורגים הם רוצחים? אתה מבין? זה עניין סובייקטיבי. זה עניין של חינוך, של הערכים, של אידיאלים, של מוסריות.
מי קובע מה מוסרי ומה לא? עכשיו תראה מה קורה לנו במדינה. יש קבוצה של אנשים, שאומרת, אני כבר לכם המוסרי. מה האידיאל הישראלי? מה המוסר הישראלי? לא היהודי, הישראלי.
מי אתם שתקבעו לי מה המוסר שלי? למה אני צריך להרגיש קונפליקטים ואשמה? בגלל שמישהו ממכם הגיע על איזושהי תובנה, כן? יש דברים, רגע, אני בכוונה מקשה. אתה טוב, אני יודע. אני בכוונה מקשה, כי אני רוצה להבין את הנקודה הזאת.
אני אומר, אולי לקרוא לזה, לעשות חלוקה בין אשמה לאחריות, אבל אתה צריך להבין, כי ברגע שאני אתן לך להרגיש אשמה, אני שולט בך. המנגנון של האשמה, אבל אולי טוב, אני בכוונה מקשה. מה הטוב? אולי טוב, כי יכול להיות שאם יסובבו אנשים בלי שום מוסר, וכל אחד יגיד, שמע, אין שום מוסר בעולם, לא התורה היא מוסר, לא תרצח זה גם אתה קבעת לי, זה יסתובב פה, יתחילו להרוג אחד את השני.
אז לא ככה. אתה מבין כמה גדולה של הצעדים? כשביל כתב את הצעדים, הוא אמר, המודל שלי הוא אנרכיה דמוקרטית. תסביר לי.
אנרכיה דמוקרטית אומרת שאנחנו חברה, אנחנו יכולים להיות חברה של אנרכיסטים. מה זה אומר? אתה תתפוס את אלוהים כפי שאתה מבין אותו. זכותך, עם המוסריות שלך, עם האידיאלים שלך.
אני אתפוס את אלוהים כפי שאני מבין אותו, עם המוסריות. אני לא חייב להיות דומה לך בשום דבר, וזה לא אומר שמה שאתה עושה לא מוסרי, ומה שאני עושה. הדרישה היחידה, זה שתהיה כנה ביחס לעצמך, וביחד עם זה, שתהיה טובתנו המשותפת.
זאת אומרת, מה יגרום לי לא לפגוע בך? אם אני ארגיש שיש במסורות הראשונה, רשום טובתנו המשותפת קודמת, החופש שלך להיות מי שאתה תלוי בהבנה שלך, שאתה לא יכול לעשות מה שאתה רוצה, כי יש קולקטיב. למה יש לנו בעיה במדינה? אנחנו לא מסכימים על טובה אחת. אחת.
אפילו לא החיים שלנו, ההישרדות שלנו. אנחנו לא מצליחים להגיע להסכמה שכל האנשים שחיים במדינה, צריכים אחת השני כדי לשרות. אתה מבין את האבסורד? אתה מבין את השיגעון? את הטירוף שיש לאנשים? אפילו על הדבר הפשוט, שאנחנו חיים במקום שיכולים להכחיד אותנו? אנחנו צריכים להחזיק ידיים לפחות בזה? לא מצליחים להגיע למינימום של מינימום הכרחי.
כי אם יש טובתנו המשותפת, אפשר להתגמש בשאר הדברים. כן, אבל יבוא מישהו אחר יגיד לך, טובתנו המשותפת היא אחרת. יבוא מישהו אחר יגיד לך, טובתנו המשותפת.
אז זה לא אחרת, זה ההישרדות, מה ביל כתב, הוא אמר, אנחנו כמו אנשים שנמצאים על ספינה בלב ים סוער ואם לא נחזיק ידיים, הספינה תתהפך ואנחנו כולנו נתווה זאת אומרת, זה לא, זה ההישרדות מה שהוא אמר, אם נסכים ביחד שאנחנו צריכים אחד את השני כדי לשרוד, לחיות שאר הדברים, כל אחד שעשה איכשהו תופס את החיים אין שום הכרח שאתה תכבה עלי את המוסריות שלך או שמישהו אחר יכפה עליך את המוסריות שלו מה זה אשמה? קודם כל בא מההורים אחרי זה בא מהגן, מהבית ספר, מהצבא, מהחברה, מהתקשורת אתה מוצא את עצמך בקונפליקטים אינסופיים אינסופיים, תקשיב, אתה עכשיו בפסיכואנליזה זה מלחמת העולם בין הסופר-אגו, לאיד, לאגו, למציאות זה כל היום קונפליקטים, אתה לא יכול ליישב, להגיע לשלווה כשיש לך כל כך הרבה קונפליקטים אי אפשר, ולכן בילה אמר הפתרון לזה זה תחיה ותן לחיות אבל תראה מה הוא אמר, בתחייה זה יש ציווי אתה תחיה, מותר לך לחיות, אתה חייב לחיות אבל גם תיתן לאנשים לחיות איך שהם מבינים ולכן קודם כל אין לי שום בעיה עם שום דרך שכל ביניהם כל עוד הוא לא פוגע, תראה התוכנית היא ממלכדת אותך אתה לא יכול לפעול מההתמכרות, לא מהפגמים, לא מהרצון אותה עצמי אז כשאתה עושה העבודה, אתה לא תפגע באנשים מספיק שאתה תהיה בעבודה פנימית, כל זה תלוי בזה שאתה עושה העבודה אתה בחיים לא תפגע, כי אתה לא תרצה להזיק אתה לא תרצה לפגוע, אבל לא ממקום שאיכפת לי עכשיו לא לפגוע בחתול זה ממקום שאם אני אפגע בו, אני אפעל מהפגם ואני שלים מחיר ואני אתנתק מהחיבור המיוחד שיש לי עם הכוח העליון שלי אתה מבין? כאילו יש פה איזה אנוכיות רוחנית שיש ברווח לכולם אגואיסטיות רוחנית שהאנושות מרוויחה אתה יודע מאיפה אני בא, אני כאילו בן אדם הכי לא אמפתי במובן שאני או עזרו לי להיות רגיש לדברים כאלה אבל התוכנית הביאה אותי להיות בן אדם עם חמלה אינסופית כמעט אני לא מוצא את עצמי היום שופט או מבקר או לא בפוליטיקה, אני מעביר אני מנסה לעזור לאנשים להתעורר אז אני מתקיף הרבה פעמים את ההנחות היסוד שיש להם אבל זה לא ממקום של ביקורת, אני רוצה שיקרוס משהו אצלם מה? לא, בסדר, אני שומע לצופית קשה גם היה, כי עשינו פודקאסט על השמע כאילו זה נושא אקוטי, הוא נושא אני אומר לך שכל המחלות של האנשים באים באשמה אתה לא חייב להרגיש אשמה, אין צורך לא אני, לא אתה, אין צורך, זה לא ישפיע על הפעולה שלי השאלה היא, אתה יודע, בחכמי הטאו אומרים אולי עוד זה אמר, אין טוב ורע ואין שכר ועונש אני יודע שזה כאילו רחוק מה, אבל זו התפיסה של 12 צעדים ולכן אם אין טוב ורע אז איך אני יכול להגיד למישהו מה טוב ומה רע? אני צריך שאתה תלמד מה טוב לך מה נכון לך זה אחד הדברים שקשה לאנשים דתיים שצריכים ליישב את הנקודה הזאת שמגיעים נכון, ל-12 צעדים כי האלוקים שלנו, מה שנקרא הוא יותר ספציפי, הוא עושה חלוקה ברורה וחריפה בין טוב לרע ואומר לך לבחור בין טוב לרע על פי אמות מידה ואני חושב שהרבה אנשים דתיים שמגיעים ל-12 צעדים ויש המון אנשים דתיים ב-12 צעדים הם צריכים ליישב ולעשו את הדרך שלהם איך לסדר את הדבר הזה בלי כאילו לעבור מה שנקרא לכוח רוחני כללי כזה שכאילו שהוא כביכול אומר כביכול מצוות התורה הם לא בהגדרה שלו תדע לך שהיו לי הרבה שיחות והתלבטויות סביב הדבר הזה איך ליישב את ה… אבל התוכנית מסכימה עם זה מה היא אומרת? שהכוח הגדול הוא כוח של אהבה היא לא אומרת שזה טוב או רע תגיע להאמין שהכוח הגדול הוא אוהב מבין ומתחשב לא רשום שום דבר מעבר לזה אתה יודע בהגדרה הכי חריפה של אמונה היא באמת ההגדרה הזאת שאין רעה שיורדת מלמעלה כן, אין רעה שיורד מלמעלה וכלמן דוד רחמן הייתה בבית יש סיפור על זה על איזה חסיד חב"ד שהיה גם תלמיד חכם גדול וגם היה איש עשיר והוא הנקודה שלו הייתה אין רע יורד מלמעלה היה מתחיל לדבר על זה, היה נדלק כלמן דוד רחמנה הייתה בית כל מה שהקב״ה עושה, הכל לטוב היה לדבר על זה בהתלהבות כל הטובה של רבי נחמד כן, זה הדרגה הכי גבוהה באמונה כמו יכול יש חלוקה, יש אמונה שאומרת אין השכחה בכלל אחד אומר את הקב״ה הוא ברא את העולם והסתלק אחת אומרת הוא משגיח לפרקים אחת אומרת הוא משגיח לכל דבר והדרגה הכי גבוהה זה ככה בה ועל שם טוב מחלק זה כאילו שהדרגה להבין שכל דבר, אין רע יורד מלמעלה, הכל טוב, הכל טוב. ואותו יהודי באמת היה מגיע לנקודה הזאת, היה מדבר, התלמיד חכם, היו לו תלמידים, ויום אחד הוא עיבד את כל, עשה איזה מהלך עסקי כושל, ואיבד את כל הכסף שלו. ושלחו את אחד התלמידים לבשר לו את זה.
רע לא יורד מלמעלה
הוא דבר, בואו נדבר קצת על כלמן ועביד רחמה, רע לא יורד מלמעלה, הוא נדלה, כן, רע לא יורד מלמעלה, טה טה טה. התלמיד הרגיש, זה לא מספיק, הוא אומר לו, עוד כבוד הרב, אין, כל מה שקורה בעולם, אפילו זה נראה לך הכי גרוע בעולם. התלמיד אומר לו, מה, ואם אומרים לבן אדם שהוא עיבד את כל הכסף שלו, היו אמרו לך שעיבדת את כל הכסף שלו, הוא אומר, אני הייתי קם ורוקד ושמח, ואומר, תודה רבה לכבוש ברוך הוא, אומר, טוב, אז תפסיקי לרקוד.
כי זה, טה, קראו, התעלף. אז הוא התעורר, אמרו לו, איפה, אז אמרנו, זה גמרא ככה, אבל זה צחוק צחוק, אבל זה ככה, אז הוא אומר, אבל זה גם בסדר, למה, גם אני נפלתי, וגם אני הבנתי ככה. אבל תמיד, כשאני אומר, כשאנשים שואלים אותי, אז אני אומר, אתה, אם לא טיפול חזרה לסמים, לאלכו, לכדורים, לאוכל, לדפוסים, לפגמים, תמשיך לעשות, תמשיך לעשות, תגדל מזה, ואז ברטרוספקטיבה, אתה תסתכל אחורנית, אתה תבין שהכל היה לטובה.
אם לא תגדל מזה, ותשקע, ולא תיקח אחריות, ברור שזה יהיה לרעה, אבל כל בן אדם שיגיד, אוקיי, אני פשטתי את הרגל, אתה יודע, עברתי תהומות וסבל, וזה היה גם בדיוק ההסבטה אליי בירושלים בגילו, זה היה ב-2007-2008, ותקשיב, אני עברתי, פיברומיאלגיה קיבלתי מזה, דיכאון קליני, כאילו, קיללתי את אלוהים מהבוקר עד הלילה, ובלילה, כשהייתי עובר את היום, הייתי אומר לו, אני יודע שאתה צודק, בלב שלי, אני יודע מה החלק שלי, אני הבאתי את זה על עצמי, וכשהייתי בבוקר הייתי קם, הייתי אומר לו, אתה, אתה, אתה, אתה, לא יכלתי להכין את זה, לא יכלתי להרגיש את זה, אני רוצה להתקדם איתך לנקודה מהדבר הזה שדיברנו, פגשתי איזה מישהו השבוע, שהוא עבר איזה משהו מאוד קשה, וזה, והוא התרומה מהדבר הזה, ובנה את עצמו כסיפור של הצלחה, ושל קימה מנפילה, ואפילו התחיל לדבר עם אנשים, ולהסביר להם, ולעשות הרצאות, איך ממצב הכי נוראי בעולם, דיברתי איתו כמה פעמים בחור וחמל, מאוד התחשמתי ממנו, באמת באה ממציאות עבריינית, וקם, ועלה על דרך רוחנית, וכו', ולפני כמה ימים הוא התקשר אליי, וזה, וזה, וזה, מה שלומך, מה נשמע, בסדר, אמרתי לו אתה נקי, הוא אמר לי לא, עברתי עכשיו שנתיים, עכשיו אני נקי כמה שבועות וזה, ואז הוא דיבר איתי על זה שהוא לא מסוגל לצאת לאנשים ולספר סיפור הצלחה, כשהוא עצמו חווה כישלון, הוא כישלון, אז אמרתי לו משהו שלמדתי בברסלב, אמרתי לו קודם כל, מה שיכול למכור לאנשים זה כנות, הוא אומר לי מה אני מרגיש מזויף, מה אני אגיד להם שעכשיו, אמרתי לו אם אתה תהיה כנה ותגיד לאנשים, ורבי נחמד ברסלב אמר, עכשיו אתה בא מדבר עם מישהו על דברים רוחניים גבוהים, עכשיו אתה לא שם, אתה לא שם ונניח אתה בתקופה שאתה רחוק מאוד משם, אז הוא אומר תדברו, בטח תדבר גם אם אתה לא שם, זה לא צביעות, זה לא פייק, זה לא פייק, תגיד אני שם, תרשה לעצמך לדבר, כי למה, כי ברצון שלך, הרצון שלך הוא להיות שם, הרצון שלך הוא להיות שם, דבר, דבר בכנות, גם בדברים שאתה לכאורה לא בדרגה שלהם, הוא אומר, דברו, דברו, כי הדיבור הוא הבעת הרצון, הרבה פעמים בן אדם אומר, אני עד שאני לא אגיע לנקודה, אני לא צבוע, אני לא זה, לא זה גאווה וזו צביעות, אתה בין כל, לא תגיע לנקודה, תמיד יהיה פער בין איפה שאתה מונח לבין איפה שאתה רוצה, הדיבור הוא הבעת הרצון, הוא יקרב את זה בדיוק, דבר, עכשיו אני אדבר על אמונה, אני כולי דמו, לא, דבר אמונה, כאילו אתה עכשיו ראית את האמת בהתגלותה, דבר, ומתוך שתדבר, הפעולה הזו, אחרי הפעולה הזאת ילכו גם המעשים, יש לך יותר סיכוי, זה לא צביעות, אמרתי לו, קום, דבר עם אנשים, אז נפל, תספר על הנפילה, ותגיד, אפילו שנפל, עכשיו תספר סיפור חדש, עליתי על דרך, התחלתי לדבר עם אנשים, תפסה אותי גאווה, הקדוש ברוך הוא באת להרפק לי את הראש לרצפה, הוריד אותי עוד פעם, והנה אני עוד פעם לדבר, יש לך נושא חדש, אם אתה כנה, אתה יודע שבחדרים של כבר 12 צעדים, אלה המסרים שנגיד החברות הכי הרבה אוהבים לשמוע, של אנשים נגיד שנפלו, ובאים, מספרים על המעידה, וגם על הרצון שלהם לקום, זה כאילו המסרים הכי חזקים, נכון, הכי העוצמתיים, הכי העוצמתיים שיש, למה? כי יש בהם כנות, ואמרתי לו, אם אתה בא לבן אדם ואומר לו, תשמע, אני נפלתי וניצחתי, הוא לא עוד אומר, טוב, הוא ניצח, אבל אני, אם אתה בא לבן אדם ואומר לו, תשמע, נפלתי, חשבתי שניצחתי, עוד פעם נפלתי, הבן אדם ילך איתך, זה דרך אגב גם באומנות, ביצירה, אבל זה יתפוס לו רק אם הוא יצא לחזור לדרך, בסדר, בסדר, אתה מבין את הנקודה, בוודאי, ברור, אבל אמרתי לו, דרך אגב, התחלת הניסיון לחזור לדרך היא כנות, אם הוא יצליח או לא יצליח, אף אחד לא יודע, נו למשל באומנות, אני מתעסק באומנות, עכשיו אני בסיטואציה לא רגילה, אני אדם דתי, נכון, יש לי מסרים להעביר, איך אתה מעביר את המסרים האלה כדי שיקשיבו לך, רק על ידי כנות, מה פירוש הכנות, זה לא שאני עכשיו ראיתי את האור ואני איזשהו מלאך שמסתובב פה ובוא כפרה אני אשחרר לך קצת מהספרים של האור שהרבצתי, אתה מדבר איתו באמת, אתה מדבר איתו על הקשן, אתה מדבר איתו על הרצון, אם אתה בא לבן אדם, בכלל באומנות, בכלל, באופן דידקטי, אומר לו ככה, ככה, ככה, ככה, ככה, זה אומנות לא טובה, גם לא דתיים ולא זה, אפילו גם נניח אומנות פוליטית, אם אתה בא ככה, ככה, ככה, ככה, ככה, בסדר אתה אולי יכול לשכנע את המשוכנעים, מפה, מפה, זה לא משנה, אבל אם אתה בא עם הבעיה עצמה ואתה אומר לו אני לא יותר טוב ממך, בוא לך איתי בדרך כלל, אני מזדהה איתו, הוא קשה לו עם הקדוש ברוך, הוא גם לי קשה, אני אשמע אותו, אם אתה תבוא ותגיד לו יא חביבי מסכן שלי, אכלת אותה, אני לא יודע, זכיתי, לא יודע אפילו מה, איזה מזל, אני אגיד טוב הוא זכה, מה לי ולא. זה נקודה אחת, אחת הנקודות המשמעותיות זה שאתה עזרת לי בנקודה מסוימת בחיים, ממש, אני לך, בטח, אז מה אם אני הייתי המטפל, אתה יודע שישבנו הרבה פעמים ואני כאילו מטפל משתתף בתוך התהליך ולא רואה את עצמי נפרד מהתהליך. לפני שאתה אומר מה אני עזרתי לך, אני רוצה להגיד מה שאני, וזה לא בחנופה, אבל אני אומר את זה בשביל, זה דבר לימודי, מה שאתה התחלת להגיד עכשיו, היו לך תקופות מאוד מאוד קשות בתוך הטיפול, הייתה צריכה לשבת מול קבוצה של אנשים, כבר יכול אתה זה, ומצד שני אתה התמודדת עם כל מיני דברים, לא משנה, לא רק אישיים, גם דברים שקשורים למקום, דברים שקשורים לזה, ואני זוכר גם שאני אמרתי לסופית, אמרתי שהגדולה הייתה באמת, שישבת שם, את החוסרון, אני זוכר את החוסרונים שלך באמת, את הצער שלך, לא, את החשבון נפש שלך אפילו, לא ישבת שם בתור, עשו לי, ישבת כמטופל עם כולנו, אז אם אתה אומר שצריכתי לעזור לך, אז אולי זה מהתקופה הזאת, ואני אומר, זה באמת הייתה, זה הגדולה כמטפל והגדולה של הדרך אני חושב, זה גם קשור לזה.
הנקודה שלי בחיים, הרבה שואלים אותי מה יותר בעייתי כאילו, ההתמכות, אז אני אומר, הבעיה הכי גדולה שלי הייתה בחיים זה בעיה תפקודית, קשה לי לתפקד, וכל פעם היה, מגיע איזה מישהו שמבטיח לי הרמונות וכן, אתה תהיה ואני אהפוך אותך ואני אעשה אותך ואתה תהיה ביד אליהו ואתה תהיה פה ושם, הבטחות, עכשיו, אני הייתי תמים, אתה יודע, אני בא מאיפה אני בא, רכיבה, קריית מנחם, אני לא מכיר את העולם הזה. לא מכיר אנשים עם כוח, באמת, אתה השתכשכת בעולמות האלה, אני לא מכיר את הדברים האלה. ואתה יודע, בלא מודע שלי תמיד היה פנטזיה שבוא מישהו ויגאל אותי ואמרת לי את זה, אבי, תשים לב, אתה כל הזמן בציפייה, אתה משלם מחירים כי אתה חושב שמישהו יבוא ויגאל אותך, רק לקדוש ברכות תפנה.
וזה קשה, כי אתה יודע מה הקושי הכי גדול? זה ההבנה שאתה צריך להיות אחראי על החיים שלך, זהו, אם לא יבוא מישהו, אם לא תהיה גאולה, אם המשיח לא יבוא בדמות בן אדם, בת אדם, שיבוא יגיד לי, אבי, מהיום אתה לא צריך לדאוג לכלכלה של טאוטרפיה, אתה לא צריך לדאוג לזה, אני, רק תבוא תלמד. זה הפנטזיה שלי, רק תבוא תלמד, רק תבוא תעביר את המסר, ואני זוכר שאמרת לי, אבי, אני הייתי שם, עברתי את זה, נחלתי את הסרטים האלה. אני אספר לך אחד, אני הייתי בעל חוב הרבה שנים, והייתה לי, פיתחתי התמכרות, עכשיו, בגלל האומנות, היו הרבה אנשים עשירים, שכאילו, אהבו אותי, וחיבבו אותי, וטה טה טה, וקוראים לזה, הייתה לי התמכרות לגבירים, התמכרות לגבירים, אני מכיר אנשים שמכורים, שיבוא הגביר, בדיוק, תגיד, אתה תעשה סרטים, כמה אתה חייב? שתיים וחצי.
עליי. עליי. ברוך השם, זו ההתמכרות הראשונה, שנפטרתי ממנה לחלוטין, וזה לא שאני החזרתי חובות בעבודת פרח, אני יודע, חזרתי חובות בעבודה הקשה, בא לי בן אדם, אמר לי, בוא, אני עבדתי, עבדתי, עבדתי, החזרתי את החובות שלי, ואני יכול לספר לך, עכשיו נוצר לי איזושהי בעיה, לא משנה, הפסדתי איזשהו משפט, הרבה פתאום, בום, במצב שאני זה, עוד פעם, כאילו, חזרתי, פחות, וקיבלתי הצעות, כאילו, קיבלתי הצעה למי מישהו, שאמר לי, מה, כמה, שולי, אני פותח את הבעיה.
רע לא יורד מלמעלה
אמרתי, מי שתיווך לי את זה, אמרתי לו, אני לא רוצה אף אחד שתקורא את הבעיה, לא רוצה את הדבר הזה, לא רוצה להיות חייב לאף אחד, וזה גם לא פתרון הבעיה, וגם לא בגלל זה הקדוש ברוך הוא הביא לי את הסיפור הזה. אבל אני מכיר ב… אולי יש עולם השנור. עולם השנור, זה כל מיני חלומות, כל מיני סיפורים.
זה לא… זה סרט. זה לא צריך להיות ככה, אתה יודע, למשל, עגנון, למשל, היה לו שוקן. שי עגנון? שי עגנון היה לו את שוקן.
שוקן היה מפרנס שלו? היה, כן, ספונסר, גאון עולם, אבל גם הכל הסתבך. הקדוש ברוך הוא הגביר הגדול. אתה יודע, זה אחד הדברים שחזקים בזה, לא נעים לי להגיד, אבל האנשים האלה שיש להם כוח, משתמשים בזה, הם רואים, הם כאילו הם קולטים את ה… וזה כמו ששמים לך איזה עצם, כמו לכלב, אתה יודע, הכלב בא לעצם, מושכים לו אותה.
משכים לו אותה. כאילו אף פעם, אתה יודע מה נפל לי אז, סימון? שבחיים, לא משנה כמה הם ספרים שמואבים אותך, שמעריצים אותך, הם בחיים לא יתנו לך, כי הם צריכים את התלותיות שלך. אני אגיד לך יותר מזה, יש גם כאלה שלא, שבאמת רוצים לתת, וגם מזה צריך להתפתח.
זאת אומרת, אם תגיד, אם תגלה פה איזשהו מנגנון של התמכרות, הקדוש ברוך הוא, הוא גם יכול לשלוח לך בן אדם, שאומר, באמת, אני דווקא מכיר מקרים של אנשים שלא רצו אין לי שום דבר, שכך, אוהבים אותך, כך, לא רוצים לך כלום, לא נחייב אותך כלום, אני מכיר גם כאלה. אני גם מכיר, לפחות אחת זכיתי להכיר. אבל הבחורה בשם שלי מנחם, לפחות אותה זכיתי להכיר.
יש גם כאלה, אבל הקדוש ברוך הוא זה שהוא מבחינתו, בקיצור, אתה יודע למה אני אומר, ואולי גם שאלה וגם לסיום, עשינו פה פרויקט של פוסט טראומתיים, שולי, אתה יודע, איזה ניסים יש לנו היום, בניתי מסלול של שנה, להלומי מקרב, 12 צעדים, פעמיים, ריטריט, יש לנו קרוב ל-30 בוגרים מהקורס של השנה, שלומדים היום פסיכותרפיה, 30. רק לאנשים מהצבא? לא, נפגעי פעולות טבע ופוסט טראומתיים, גם מהצבא. לא פוסט טראומתיים מהחיים סתם, אלא על בסיס הצבא? לא, או נפגעי פעולות טבע ומשטרה.
ומשרד הביטחון עזר לכם? אתה יודע, כמה בקשות, אני מדבר איתך בעולם, בענבה אני אומר לך, אתה מכיר אותי, אין תוצאות כאלה בשום פרויקט בעולם, ברמה שכאילו, אני לא צריך לדבר, כי יש פודקאסטים שלהם אצלנו, הם מדברים את זה, אין תוצאות כאלה של ריפוי, של תפקוד, של מערכות יחסים, של צמיחה, של, תקשיב, אין תופעה כזאת, אין דברים כאלה. ואותה בחורה, הצלחנו בזכותה של שלי להחזיק את זה ארבעה שנים, אבל בשנה החמישית כבר, זה צריך, אתה יודע, צריך 700-800 אלף שקל בשנה לפרויקט, ולא הצלחנו. עכשיו, מה קרה? כל פעם היא עזרה, היא הצליחה להשיג 300, 400, ובשלוש שנים האחרונות, זה יצר לי בור של איזה מיליון שקל.
והייתי צריך להגיד, אוקיי, או שאני ממשיך ואני לוקח סיכון שהמכללה תפשוט את הרגל, זה עמותה, אתה יודע. ועצרנו את זה, כי לא הייתה לנו, לא היה לנו ברירה. וגם בנושא הזה, אתה יודע מה הגדילה שלי הייתה? שלא חיכיתי לאף אחד.
לא חיכיתי שיבוא המשיח. ציפיתי כמו בן אדם נורמלי, שאתה יודע, משרד הביטחון, הגף השיקום, יגיד, בואנה, יש לנו פה פרויקט הכי זול בעולם, משקם בצורה מטורפת את האנשים, מפסיקים כדורים, מפסיקים גראס, חברותות, קבוצות תמיכה, ממשיכים להתפתח. אמרתי, כאילו, ההיגיון שלי אומר, כאילו, מי לא יקפוץ על דבר כזה? שואלי, איזה מערכת בעולם, איזה משרדים, ממשלה בעולם לא היו אומרים? אנחנו קופצים על זה.
לא יהיו אומרים, אבל זה כנראה רצונו שזה לא… אבל רגע, אתה מגדיר את ההצלחה שלך שעצרת לפני שאתה מתפרק? כן. גם עצרתי וגם בתהליך לא ציפיתי שיבוא מישהו ויגאל אותי. אמרתי, לא משנה, יהיה, לא יהיה, אני השנה יודע שאני יכול לעמוד בזה, אם שנה הבאה אני לא אצליח, את החלק שלי אני עשיתי, אז אני אעשה, ועשיתי עוד שנה ועוד שנה ועוד שנה, ואז הבנתי שאני לא יכול להמשיך השנה, כי אם אני אמשיך זה… לעשות עוברים זה כאילו אתה חי ממה מאובליגו שיש לך כאילו אתה לא יכול לעשות אז ההצלחה היא א' שלא פינטזתי ולא ציפיתי מאף אחד לשום דבר ולא חיכיתי שיבוא איזה מישהו שיגאל אותי חוץ מ- או לא לקח את הסיכון- אתה יודע שלי שאלים מנחם שטיינימיץ הייתי אומר לה גם בכיתה היא גם עובדת סוציאלית היא גם הייתה תלמידה כאן היא אישה מדהימה אין אנשים כמוהו בעולם והייתי אומר לה בכיתה למה בגלל כל המקרים שהיה לי בעבר אמרתי לה תקשיבי את עושה לי חוויה מתקנת את נשמה את כל הזמן באה מביאה חמישים ארבעים מאה לקופה לא אליי אבל כאילו אמרתי לה אבל ביחסים איתך בחיים לא הרגשתי שאת רוצה משהו בחזרה גם לא נתת לי הרגשה שאת עושה או אתה מכיר את האנרגיה הזו היה לי חופש איתה היא לא נתנה לי הרגשה תקשיב נתתי לך אתה יודע אני מצפה לאיזה משהו כלום שולי תקשיבי היא בן אדם נדיר היא עשתה לי חוויה מתקנת בנקודה הזו שולי מה נגיד תודה רבה שבאת היה כיף איתך אני יכול לדבר איתך שעות כאילו להשאיר את האולפן דלוק אולי תבוא עם צופית נעשה איזה משלישיית איך האולפן מדהים מדהים מדהים באמת מדהים אתה זוכר איפה הייתי שולי באיזה מצוקה ברוך הלאה ראיתי את המקום גם שעושים טוב חוזר טוב ברוך השם תודה רבה אני מקווה לך שתמשיך לעזור לעם ישראל ולאדם בכלל ביי