מהן אמונות מגבילות בשיטת 12 הצעדים

אמונות מגבילות בשיטת 12 הצעדים

הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי

המכללה המובילה בישראל ללימודי טראומה והתמכרויות

מהן אמונות מגבילות בשיטת 12 הצעדים

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

מהן אמונות מגבילות בשיטת 12 הצעדים

מדובר במאמר העוסק בצורך להשתחרר מאמונות ותפיסות עולם ישנות ובלתי מועילות, ולאמץ במקומן מערכת חדשה של אמונה. המושג "לידה מחדש" מוזכר ומשמעותו להיפתח לעולם חדש לחלוטין. זוהי הזדמנות נדירה לשנות כיוון באופן מהותי.


מהן אמונות מגבילות בשיטת 12 הצעדים: מתוך הצעד ה-2 דוקטור מזרחי אברהם


מדובר בשיעור העוסק בצורך להשתחרר מאמונות ותפיסות עולם ישנות ובלתי מועילות, ולאמץ במקומן מערכת חדשה של אמונה. המושג "לידה מחדש" מוזכר ומשמעותו להיפתח לעולם חדש לחלוטין. זוהי הזדמנות נדירה לשנות כיוון באופן מהותי. על כן, יש לשים בצד את החשיבה הישנה ולפנות מקום לאמונה חדשה שתשמש בכל מצב. 12 הצעדים מתוארים כבעלי הכוח לסייע במגוון תחומים בחיים. בנוסף, מודגש כי העיניים, האוזניים והזיכרון שלנו סלקטיביים, ולכן אין לסמוך עליהם בלבד בפרשנות המציאות. עדיף לבקש עזרה, שכן אדם אינו יכול לפתור בעיה שנבעה מאותה חשיבה שיצרה אותה לכתחילה. 

המלצה נוספת היא לתת אמון בגישה חדשה גם כאשר היא סותרת את השקפת העולם הקיימת, שכן זו טרם הוכיחה את עצמה. התוכנית אינה כופה אלא מציעה – להכיר בחוסר האונים, להיות פתוחים לדעות שונות ולהאמין בכוח עליון. עוד מומלץ לבחור אדם שיגיד אמת קשה ולא רק יחזק, שכן המטרה היא לסייע באמת. לבסוף, מראה של אדם המצליח להתמודד הודות לכלים שהתוכנית נותנת יוצר בנו אמון ומשיכה כלפיה. לסיכום, השיעור עוסק בחשיבות השחרור מאמונות לא מועילות ואימוץ כאלה חדשות ומשרתות. זוהי הזדמנות נדירה ללידה מחדש, תוך פתיחות, בקשת עזרה ואימוץ גישה חדשה. יישום העקרונות בצורה נכונה יכול להוביל להצלחה ולסייע במגוון תחומי חיים. 

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד

"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."

 

מרכז יום הוליסטי בישראל

מהן אמונות מגבילות בשיטת 12 הצעדים: מתוך הצעד ה-2

השיעור נפתח בהצגת הניסיון לעורר את המשתתפים מחוסר אונים לאמונה בכוח גבוה יותר. מדובר בתהליך מאוד מיוחד שבו האדם צריך לשחרר הן את שכלו והן את אגו. שחרור זה מתואר כפעולה שכל אחד חייב לעבור על מנת להתפתח ולהיוולד מחדש. מהו בעצם מושג הלידה מחדש? ההסבר המורחב הוא שמדובר בתהליך שבו האדם משיל מעליו את מערך האמונות ותפיסות העולם הישנות שלו ובונה חדשות. כך הוא משתחרר מהסבל והקשיים שחווה בעבר בעקבות אותן אמונות שגויות. התוכנית כולה מתבססת על תפיסה זו של מתן הזדמנות לאדם להיוולד מחדש לחלוטין, כתינוק הבא לעולם חדש לגמרי.

משמעות הדבר היא לנטוש לחלוטין את כל מה שאסף האדם במהלך חייו מבחינה רעיונית – את האידיאלים שלו, את תפיסת המוסר, את ההשקפות והאמונות. למעשה, הפרידה הזאת היא כה מוחלטת עד שמדומה שהאדם עובר תהליך של מוות ולידה מחדש כאילו מדובר בגלגול נשמות. רק מיעוט מזערי של בני האדם זוכים במהלך חייהם להזדמנות כה יוצאת דופן הזו.

כפי שתינוק אינו מגיע עם מטען קודם לעולם, גם המתחיל מחדש יכול כעת לבנות את עצמו ללא תלות בעבר. יחד עם זאת, אסור שהתהליך יהיה אקראי אלא הוא דורש הכנה זהירה ויסודית. בדיוק כשם שתינוק זקוק לטיפול אימהי ומסור, המתחיל מחדש זקוק לליווי, הדרכה ותמיכה בתהליך בניית הזהות מחדש. עם זאת, יש להדגיש כי לידה מחדש איננה תהליך חד-פעמי שלאחריו הכל נגמר. להפך, על מנת שהשינוי יחדור באמת הוא דורש יישום יומיומי עקבי לאורך שנים. המטרה היא הטמעה הדרגתית של אמונות והרגלים חדשים המחליפים בהדרגה את אלו הישנים. אין זה קורה בבת אחת אלא דורש תהליך ארוך טווח.

באופן אישי, מי שמעביר את השיעור מתאר שהגיע בעצמו לנקודה שבה הוא כבר אינו מאמין לשום דבר ממה שהתרחש בתוכו. בין אם מדובר בחוויה חיצונית שחווה או פירוש אישי שנתן לה ובין אם היו לו רעיונות יצירתיים – הכל הוא שם בצד. אצלו תהליך הלידה מחדש הביא להתכחשות טוטלית של כל מה שקלט אי פעם באמצעות החושים או שיצר בעזרת המחשבה. עם זאת, הוא מדגיש שלא מדובר בתהליך פשוט כלל ועיקר של ניתוק מוחלט בבת אחת. אדרבא, זוהי עבודה איטית המתמשכת על פני שנים אשר מחייבת יישום שוטף של העיקרון. בכל פעם ההבנה מעמיקה יותר והתועלת גדלה. ההשלכות יכולות להיות מרחיקות לכת – החל משיפור מצב הרוח והפחתת לחצים, ועד להבנה עמוקה יותר של המציאות. באופן מעשי, היכולת לצעוד הלאה ללא תלות בעבר משמעה בראש ובראשונה להפסיק את הסבל הפנימי. אי אפשר למנוע באמת אסונות וקשיים חיצוניים, אך בהחלט אפשר להקטין את הכאב הנלווה אליהם.

זוהי בעצם מטרת כל התהליך – לאפשר לאדם להגיב למציאות בצורה בריאה ומיטיבה יותר. בהמשך לרעיון הלידה מחדש, עולה השאלה מה קורה לאחר מכן, ברגע שהאדם כבר הגיע להכרה בחוסר האונים שלו וניקה את מחשבתו מכל מה שספג במהלך השנים. התשובה היא שאז הוא זקוק לאמונה מחודשת בכוח עליון שיוכל להחזיר אותו לאיזון נפשי. אך מי באמת מסוגל להגיע למצב הנדרש של ניתוק מוחלט מהעבר ופתיחות גמורה לקבל משהו חדש לגמרי? רק אנשים שהבינו שדרך החשיבה הישנה שלהם מובילה אותם למבוי סתום. שמשהו בשיטה עצמה אינו עובד נכון. אלה שנוכחו לדעת שהם איבדו שליטה וזקוקים לכוח חזק יותר כדי לצאת מהבוץ שאליו נקלעו. כאן מובא הציטוט מפיו של איינשטיין לפיו לא ניתן לפתור בעיה בעזרת אותה חשיבה שיצרה אותה. מכאן שעל מנת למצוא פתרון, יש לאמץ זווית ראייה חדשה לגמרי. על כן האמונה החדשה חייבת להיות שונה בתכלית מכל מה שהיה עד כה. ובכל זאת, עדיין לא ברור מהי אותה אמונה מדויקת שאליה יש לחתור.

בשלב זה עדיין לא מוגדר איזו אמונה בדיוק הכוונה, אלא רק עצם הצורך במשהו עוצמתי וכוללני יותר ממה שהיה לנו עד כה. מדובר במהפך תודעתי עצום שלעיתים קרובות הוא גם כואב מאוד ומלווה במשבר ואבדן דרך מוחלט. ובכל זאת, ללא משבר מעין זה אי אפשר לצאת לדרך חדשה לגמרי. יש צורך באיבוד מוחלט של הקיים כדי לאפשר את בניית החדש. מושג השפיות עצמו הוא מורכב מאין כמותו וכמעט בלתי אפשרי להגדרה. מהי בדיוק שפיות ומהו אותו כוח גדול ועליון המסוגל לשחזר אותה? אלו שאלות פילוסופיות וקיומיות עמוקות. ועדיין, בלי היכולת לענות עליהן במדויק נדרש אותו קפיצת אמונה אל הלא נודע. המעבר אל האפלה המוחלטת מתוך ידיעה ששם מצפה משהו גדול ומצמיח שיחלץ אותנו בסופו של דבר. האמירה שצריך פשוט לזרוק את כל הרעיונות הישנים לפח, כדי לפנות מקום לאמונה מסייעת חדשה, נשמעת כמעט קלה מדי ליישום. ובכל זאת, כנראה שאין ברירה הגיונית יותר מכך עבור מי שהבין שהוא תקוע ושכל המושגים והרעיונות שהכיר עד כה אינם עובדים עבורו יותר.

בנקודה זו, בה אדם מרגיש שהקרקע בורחת לו מתחת הרגליים וכל עולמו המושגי קורס ומתפורר, אין לו ברירה אלא לבקש עזרה. כשמגיעים למבוי סתום אין מה לעשות חוץ מלהודות בחוסר האונים ולפנות אל הכוח הגדול יותר בתקווה שיציל אותנו משם. עצם המודעות למצב החסר תקווה שאליו הגענו היא כבר סוג של הארה. כי רק מי שהגיע לקיר והבין שאין לאן ללכת הלאה יכול להיות מוכן לקבל דרך חדשה. זהו שלב הכרחי במסע.

אך עדיין נדרשת אותה בחירה אקטיבית לזרוק הצידה את כל מה שהאמנו בו עד כה ולהיפתח בצורה רדיקלית לאפשרות של תחייה מחודשת. האם נצליח לעמוד באתגר הנפשי העצום הזה? לסיכום, מדובר בשלב מכריע בתהליך הלידה מחדש שבו האדם מודע לכישלון דרכו הישנה ונדרש לבצע קפיצת אמונה אל עבר כוח חדש ובלתי ידוע שינחה אותו מכאן והלאה. המעבר קשה אך הכרחי על מנת לאפשר צמיחה אמיתית. 

הציטוטים החזקים מהשיעור על צעד 2:

1 "אנחנו צריכים להשתחרר מהאמונות, התפיסות, האידיאלים והנורמות שאספנו כל החיים, כדי לבנות מערך אמונות חדש שיאפשר לנו להימנע מן הסבל שחווינו עד כה."

2 "אני לא יכול לשנות את המציאות החיצונית, אבל אני יכול לשנות את התגובות שלי אליה, להגיב אחרת, להתנהל אחרת."

3 "אנחנו זקוקים לראש פתוח כלפי רעיונות חדשים שסותרים לחלוטין את תפיסת העולם הקיימת שלנו."

4 "כשם שתינוק בונה אמון באימו על ידי כך שהיא נותנת מענה לצרכיו, כך עלינו לבנות מחדש את האמון שלנו באנשים, בעולם, בחיים."

5 "הנזק שנגרם מחוסר אמון הוא הרבה יותר חמור מאשר הסיכון של בגידה."

6 "נאלצתי לתת אמון בתוכנית חדשה, בדרך חדשה ובתפיסת עולם חדשה, למרות שלא הכרתי את האנשים."

7 "אני לא זקוק לתשובות מאנשים, אני צריך לראות אנשים שמיישמים את הכלים וזה עובד בחייהם – כך נוצרת משיכה אל התוכנית."

8 "זו עובדת על משיכה ולא על כפייה. כשאתה רואה מישהו מצליח להתמודד בעזרת הכלים, אתה רוצה זאת גם."

9 "רק אנשים שמבינים שאינם יכולים עוד להשתמש בשכל הישן שלהם, יכולים לקבל כוח גדול יותר שיעזור להם לחזור לשפיות."

10 "אל תבחר אנשים שירחמו ויבכו אותך, בחר מישהו שיגיד לך את האמת, לא משנה כמה היא קשה."

11 "אני זקוק לכוח גדול ממני, לתוכנית גדולה ממני, שתחזיר אותי לשפיות." .12 ]0:17:48[ "התוכנית לעולם לא אומרת 'חייב' – היא רק מציעה, ללא כפייה."

13 "כשאני מבקש עזרה ממישהו אחר, אני מבטל את האגו שלי – ולכן האגו מתנגד."

14. "אנשים בוחרים לא להיות שפויים, כי זה לא כיף."

15 "ראיתי אנשים משתמשים בכלים של התוכנית וזה עובד בשבילם, ולכן רציתי גם אני את מה שיש להם."


תלמדו עם המקצוענים ביותר

מסלולי הלימודים של טאותרפיה

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות
מסלול תלת שנתי
הכשרה בשיטת 12 הצעדים בגישת טאותרפיה
מסלול של 15 מפגשים
לימודי הנחיית קבוצות והכשרת מרצים טאותרפיה
מסלול דו-שנתי

תובנות מרכזיות מתוך השיעור על הצעד השני -ד"ר מזרחי אברהם:

]1[ עלינו להשתחרר מהאמונות, האידיאלים ותפיסות העולם הישנות שלנו כדי לבנות מערכת חדשה של אמונה אשר לא תכבול אותנו בסבל.

]2[ יש להיפתח להיוולד מחדש, לעולם חדש. הדבר ניתן למעטים בחייהם.

]3[ עלינו לשים בצד את המחשבות והפרשנויות הישנות ולפנות מקום לאמונה חדשה אשר תשמש אותנו בכל מצב.

]4[ יש כוח ל12 הצעדים לעזור בכל תחום בחיים: ביזמות, בניהול, בהתמודדות עם טראומות ובהפחתת סבל נפשי.

]5[ עינינו, אזנינו וזיכרוננו סלקטיביים ואינם תופסים את המציאות כהווייתה. עלינו להימנע מלסמוך עליהם בלבד בקבלת החלטות.

]6[ עלינו לבקש עזרה, להישמט מתפיסת העולם האישית כלית הכול. אדם אינו יכול לפתור בעיה שנבעה מאותה חשיבה שיצרה אותה.

]7[ יש לתת אמון בתוכנית חדשה, בדרך חדשה, גם כאשר הן סותרות את השקפתנו, שכן זו טרם הוכיחה את עצמה.

]8[ התוכנית אינה מחייבת אלא מציעה – להיות בחוסר אונים, להיפתח לדעות אחרות ולכוח עליון.

]9[ יש לבחור אדם אשר יאמר לנו את האמת, גם אם קשה היא, שכן המטרה אינה תמיכה אלא סיוע אמיתי.

]10[ מראה אדם המתמודד בהצלחה עם קשיים בעזרת הכלים שהתוכנית מספקת, משרה בנו אמון ומשיכה אליה.

עצות מעשיות מהשיעור:

]1[ שחרר את עצמך מהאמונות ותפיסות העולם הישנות שלך כדי שתוכל לאמץ אחרות חדשות ומועילות יותר.

]2[ תן לעצמך להיוולד מחדש, לחיים חדשים ומלאי אפשרויות.

]3[ בקש עזרה במקום להסתמך רק על עצמך – אתה לא יכול לפתור בעיה עם אותה חשיבה שיצרה אותה.

]4[ הקשב לאחרים בפתיחות, גם כשדעותיהם מנוגדות לשלך.

]5[ בחר באדם שיגיד לך אמת קשה ולא רק יחזק אותך.

]6[ הבט באדם המצליח בעזרת התוכנית ותרגיש משיכה ואמון כלפיה.

]7[ אל תמהר לשפוט את המציאות על פי ראייתך, שמיעתך וזיכרונך בלבד אשר סלקטיביים הם. 

מנטרות לדיבור עצמי מתוך השיעור:

1. במקום "אני לא מסוגל", אמרו: "אני מסוגל להתמודד עם האתגרים ולהתקדם בדרכי".

2. במקום "אני שונה מכולם", אמרו: "אני חולק חוויות משותפות עם בני האדם".

3. במקום "אני מפחד ממה שיחשבו עליי", אמרו: "אני נאמן לעצמי ולערכים שלי".

4. במקום "אני חייב להסתיר את הצל שלי", אמרו: "אני מקבל את כל חלקי הווייתי".

5. במקום "אני לבד במסע הזה", אמרו: "אני מחובר לממד האוניברסלי והקולקטיבי".

שאלות מעוררות מחשבה

1. איך אתם מתמודדים עם הצל האישי שלכם? האם אתם מנסים להסתיר אותו או לקבל אותו?

2. האם אתם מרגישים שאתם חלק מסיפור אנושי גדול יותר? כיצד תחושה זו משפיעה על חייכם?

3. איך הפוליטיקה של הזהויות משפיעה על הקשרים והיחסים שלכם עם אחרים?

4. אילו סיפורים או מיתוסים השפיעו על התפיסה שלכם את העולם ואת עצמכם?

5. מה יכול לעזור לכם להתחבר לממד האוניברסלי והקולקטיבי בתוך המסע האישי שלכם?

בחן את תודעתך:

1. באיזה אופן אתם יכולים להתחיל לקבל את הצל האישי שלכם ולהכיל אותו כחלק מהווייתכם?

2. כיצד תוכלו לחפש את האוניברסליות בחוויות ובאתגרים האישיים שלכם?

3. איך אתם יכולים להיות יותר מודעים לכוחה של הקבוצה והשפעתה עליכם, ולנווט זאת לכיוון חיובי?

4. מהי פעולה קונקרטית שתוכלו לעשות כדי להתחבר לסיפור האנושי הגדול יותר שאתם חלק ממנו?

5. מה תוכלו ליישם מהתובנות של הפרק בחיי היומיום שלכם, כדי לקדם את המסע הרוחני והצמיחה האישית שלכם?

"Trauma recovery programs in Thailand, offering holistic and comprehensive healing."

צרו איתנו קשר

פנו אלינו עם כל השאלות שיש לכם

נשמח לשוחח איתך! אל תהסס/י לפנות אלינו עם כל שאלה שיש לכם. 

"Long-term recovery programs at a rehabilitation center, focusing on sustained healing and support."

צור קשר

קבע פגישת ייעוץ חינם

קבע פגישת ייעוץ חינם עם הצוות שלנו ובוא נגרום לדברים לקרות!

נגישות