השאלה לא למה ההתמכרות אלא מה הכאב | ד"ר גאבור מאטה

השאלה לא למה ההתמכרות אלא מה הכאב

הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי

המכללה המובילה בישראל ללימודי טראומה והתמכרויות

גמילה במרכז הוליסטי יוקרתי בתאילנד ובישראל

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

השאלה לא למה ההתמכרות אלא מה הכאב

ד"ר גאבור מאטה

ההתמכרות היא ניסיון לפתור בעיה של כאב רגשי, בדידות, חוסר אונים וחרדה. היא נובעת מטראומה, בין אם מדובר בטראומה גלויה כמו התעללות או הזנחה, ובין אם מדובר בטראומה התפתחותית הנובעת מחוסר הכלה וחום בילדות. אנשים מכורים מוצאים הקלה זמנית בהתנהגות כמו שימוש בסמים, אלכוהול, אוכל, קניות, עבודה או מין, אך הם סובלים מתוצאות הרסניות בטווח הארוך.

 
 
טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות

מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד

"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."

 

מרכז יום הוליסטי בישראל

החברה נוטה להתייחס להתמכרות כבחירה ולהעניש

למרות זאת, החברה נוטה להתייחס להתמכרות כבחירה ולהעניש את המכורים במקום לטפל בהם. המערכת הנוכחית של הפללה וכליאה רק מנציחה את מעגל ההתמכרות על ידי הגברת הסטרס והניכור החברתי. גם תוכניות הגמילה הקיימות לרוב לא מטפלות בטראומה העומדת בבסיס ההתמכרות.

כדי להבין לעומק את שורשי ההתמכרות, יש להכיר בכך שהיא מהווה התמודדות של הפרט עם סביבה מלחיצה ולא מספקת. ילדים הגדלים בסביבה כזו לומדים להשתמש בהתנהגויות ממכרות כדי להקהות את הכאב הרגשי. כך למשל, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) נובעת פעמים רבות מטראומה מוקדמת שגרמה לילד "לנתק" את עצמו כדי להתמודד עם מצוקה.

כמו כן, חשוב להכיר בכך שהתמכרויות יכולות להיות גם מכובדות חברתית, כמו עבודה, הישגיות ושליטה. אנשים הסובלים מהתמכרויות אלו זוכים להערכה חיצונית, אך הם עדיין פועלים מתוך פצע רגשי פנימי. בחברה המודרנית, המעודדת ביצועים ותחרותיות, סוגים אלו של התמכרות הולכים ומתפשטים.

הדרך להתמודד עם התמכרות מתחילה בשינוי התפיסה כלפי המכורים, מגישה שיפוטית ומענישה לגישה אמפתית ומכילה. על המטפלים להתייחס לטראומה שבבסיס ההתמכרות, ולא רק לסימפטומים ההתנהגותיים. בני משפחה וחברים של מכורים יכולים גם הם לסייע בתהליך על ידי גילוי הבנה לכאב של יקיריהם, תוך שמירה על גבולות בריאים.

בקנה מידה רחב יותר, יש צורך בשינוי חברתי מהותי בנוגע להתמכרויות. מערכת המשפט צריכה להפסיק להפליל מכורים ולהתייחס אליהם כחולים הזקוקים לטיפול. מערכת הבריאות צריכה להקצות משאבים לטיפול בטראומה ובבריאות הנפש. ובתרבות הכללית, יש להעלות את המודעות לנושא הטראומה והשלכותיה, ולעודד יצירת סביבה תומכת ומיטיבה יותר לילדים ומבוגרים כאחד.

 

לסיכום, ההכרה כי התמכרות נובעת מטראומה ומהווה ניסיון כושל להתמודד עם כאב רגשי, מהווה צעד ראשון חיוני בדרך לפתרון יעיל יותר של הבעיה. רק על ידי התייחסות מעמיקה לסיבות השורשיות של התופעה, תוך גילוי חמלה למכורים עצמם, נוכל לקדם שינוי אמיתי ולהפחית את קנה המידה המדאיג של ההתמכרויות בחברה.

התמכרות: ניסיון לאלחש כאב רגשי עמוק

ההתמכרות, על כל צורותיה וגילוייה, אינה אלא ניסיון של האדם להתמודד עם תחושות עמוקות של כאב נפשי, בדידות, חוסר אונים וחרדה. בין אם מדובר בהתמכרות לסמים, אלכוהול, הימורים, אוכל, קניות, עבודה או מין – המכנה המשותף הוא הרצון הכמעט אינסטינקטיבי להקהות את הסבל הפנימי, ולו לזמן קצר. אך מה שמתחיל כפתרון זמני, הופך במהרה לבעיה כרונית ומתמשכת, הגורמת לנזקים חמורים בכל תחומי החיים.

 

שורשיה של ההתמכרות: טראומה גלויה וסמויה

על מנת להבין לעומק את מקורותיה של ההתמכרות, עלינו לחזור אחורה אל ימי הילדות המוקדמים. מחקרים מראים כי קיים קשר הדוק בין חוויות טראומטיות בינקות ובילדות לבין פיתוח התמכרויות בהמשך החיים. טראומות אלו יכולות להיות גלויות, כמו התעללות פיזית, רגשית או מינית, או חוויית הזנחה קשה. אך הן יכולות להיות גם סמויות יותר, כמו גידול על ידי הורים לחוצים, מודאגים או לא-זמינים רגשית. ילד הגדל בסביבה כזו חש חסר-אונים ופגיע, וחווה עולם כמקום מפחיד ולא-בטוח.

 

הקשר בין ADHD להתמכרויות

דוגמה בולטת לאופן שבו טראומת ילדות יוצרת נטייה להתמכרויות, ניתן למצוא בהפרעת קשב וריכוז (ADHD). ילדים רבים המאובחנים כסובלים מ-ADHD, מתברר לימים כי חוו טראומה מוקדמת או גדלו בסביבה ביתית לחוצה ובלתי-יציבה. הקושי לווסת קשב, לשבת בשקט ולהתמקד בפעילות אחת, נובע במקרים רבים מתגובה אוטומטית של המוח לנתק ולהתרחק ממקור המתח והאיום. כשהמוח נמצא ב"מצב הישרדות" מתמיד, נפגעת היכולת להירגע, לווסת רגשות וליצור קשרים בינאישיים יציבים. בבגרות, אנשים עם ADHD נוטים יותר מאחרים לפתח התמכרויות, בניסיון לווסת את המערכת העצבית הלחוצה.

 

ההתמכרויות ה"נורמטיביות" – סכנה סמויה

בעוד שההתמכרויות לסמים ואלכוהול מוכרות כבעיה חברתית חמורה, ישנן התמכרויות אחרות הזוכות דווקא ליוקרה ולהערכה. למשל, אנשים המכורים לעבודה או להישגיות, נתפסים כאחראיים ושאפתנים. אנשי עסקים וממשל המכורים לכוח ושליטה, נחשבים כמנהיגים כריזמטיים. אך מאחורי החזות המוצלחת, לא אחת מסתתר סבל רגשי עמוק, המניע התנהגות כפייתית של עבודת-יתר או רדיפה בלתי-פוסקת אחר הכרה והישגים. מחקרים מראים כי בחברה המערבית המודרנית, המעודדת ביצועים, תחרותיות וצריכה, ההתמכרויות ה"נורמטיביות" הולכות ומתפשטות, ועימן גם השלכותיהן ההרסניות. 

 

הדרך להחלמה: מודעות, חמלה וטיפול בטראומה

ההתייחסות המקובלת כיום להתמכרויות, הן בשיח הציבורי והן במערכת המשפט, נעה בין גינוי מוסרי לבין פתולוגיזציה רפואית. המכורים נתפסים כבעלי רצון חלש, חסרי עקרונות או כלוקים במחלת מוח סודית. אך שני המודלים הללו מחמיצים את העיקר: ההתמכרות נובעת מכאב עמוק ומהיעדר כלים להתמודד עימו באופן בריא. על כן, הצעד הראשון בדרך להחלמה אמיתית הוא לא ענישה או אשפוז, אלא הבנה וחמלה למצוקתו של המכור.

טיפול יעיל בהתמכרויות מתמקד בשורש הבעיה – הטראומה. באמצעות פסיכותרפיה מעמיקה, כמו גם טכניקות גוף-נפש, המכור לומד לעבד את הכאב הישן, ליצור ויסות רגשי, ולפתח מערכת יחסים בריאה יותר עם עצמו ועם העולם. במקביל, יש צורך בתמיכה ובהכלה מצד בני משפחה וחברים, שמבינים כי התנהגותו של המכור אינה נובעת מרוע או אדישות, אלא ממקום של סבל ומצוקה. זאת, תוך שמירה על גבולות ברורים ועקביים, המאפשרים תהליך של שינוי הדרגתי.

 

צו השעה: שינוי תודעתי ומערכתי כלפי התמכרויות

לצד הטיפול האישי, יש צורך דחוף בשינוי חברתי עמוק בנוגע להתמכרויות. המדיניות הציבורית חייבת לעבור ממודל עונשי למודל מקדם-בריאות, המעניק למכורים טיפול נפשי איכותי ונגיש. במקום כליאה והרחקה, יש להשקיע בהקמת מרכזים קהילתיים, המספקים תמיכה, הכוונה ושיקום תעסוקתי.

אך מעבר לכך, המהפכה האמיתית תתרחש כאשר נכיר כחברה בהשפעות ההרסניות של טראומה על ההתפתחות האנושית. עלינו להקדיש משאבים רבים יותר לחינוך הורי, לאיתור וסיוע במצבי סיכון, ולהעלאת המודעות לחשיבותה של ילדות בטוחה ויציבה רגשית. כל עוד תרבות הביצועים והתחרותיות מאפילה על צרכיו הבסיסיים של האדם לחום, הבנה וחיבור – נמשיך להתמודד עם השלכותיה הבעייתיות.

 

לקראת עתיד של ריפוי ותקווה

תופעת ההתמכרות מהווה מראה לחולייה של החברה בת-זמננו. היא מבטאת את המחסור העמוק בטיפוח רגשי, בקשר אנושי אותנטי ובתחושת ערך עצמי. אך בה בעת, היא גם מזמינה אותנו לחמלה ואחריות הדדית. כשנבין שהתמכרות היא לא סתם "הרגל רע" או "מחלה", אלא תוצר של סבל אנושי בלתי-נשוא – נוכל להתחיל לפעול לשינוי אמיתי.

 

אם נספק תמיכה וכלים נפשיים למכורים ובני משפחותיהם, אם נבנה מערכות חינוך וטיפול הממוקדות בצרכים הרגשיים של הילד, ואם נטפח חברה המכבדת את השבריריות והרגישות האנושית – בכוחנו לצמצם בהדרגה את ממדי הבעיה. המסע הזה דורש אומץ ונחישות, אמפתיה והתבוננות פנימה. אבל הוא הכרחי, אם ברצוננו לעצב עתיד של חוסן נפשי, פריחה והגשמה לכולנו. 


תלמדו עם המקצוענים ביותר

מסלולי הלימודים של טאותרפיה

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות
מסלול תלת שנתי
הכשרה בשיטת 12 הצעדים בגישת טאותרפיה
מסלול של 15 מפגשים
לימודי הנחיית קבוצות והכשרת מרצים טאותרפיה
מסלול דו-שנתי

תובנות מרכזיות

1. התמכרות היא ניסיון לפתור בעיה של כאב רגשי, בדידות ומצוקה.

2. הטראומה היא הגורם העיקרי להתמכרויות, בין אם מדובר בטראומה גלויה או בטראומה התפתחותית.

3. אנשים נוטים להתמכר להתנהגויות שנותנות להם הקלה זמנית מכאב, אך גורמות לתוצאות שליליות בטווח הארוך.

4. מערכת הענישה הנוכחית לא מצליחה לטפל בשורש הבעיה של התמכרות ורק מחמירה אותה.

5. ADHD נובע לעתים קרובות מטראומה ומהסתגלות לסביבה מלחיצה בילדות.

6. הורות לחוצה ומודאגת יכולה להוביל להתפתחות חרדה והתמכרויות אצל ילדים.

7. התמכרויות מכובדות, כמו עבודה ושליטה, יכולות לגרום נזק רב כמו התמכרויות לסמים.

8. הדרך הנכונה לתקשר עם אדם מכור היא מתוך חמלה והבנה לכאב שלו, ולא מתוך שיפוטיות.

9. ההחלמה מהתמכרות דורשת טיפול בטראומה הבסיסית ולא רק בהתנהגות עצמה.

10. אנו חיים בחברה טראומטית שממעטת לדבר על טראומה, למרות השפעתה העצומה על התרבות והפוליטיקה.

עצות מעשיות

1. היו מודעים לכך שהתמכרויות מתחילות בכאב רגשי ומהוות ניסיון להתמודד איתו.

2. אל תשפטו אנשים המתמודדים עם התמכרות, אלא גלו כלפיהם חמלה והבנה.

3. אם אתם סובלים מהתמכרות, חפשו עזרה מקצועית שתתמקד בטיפול בטראומה הבסיסית.

4. שימו לב לסימני מצוקה אצל ילדיכם והקפידו על סביבה רגועה ותומכת עבורם.

5. היו מודעים לכך שהתמכרויות יכולות להופיע במגוון צורות, כולל עבודה, שליטה וקניות.

6. זכרו שההחלמה מהתמכרות היא תהליך המצריך זמן, סבלנות ותמיכה.

מנטרות לדיבור עצמי

1. אני מכיר/ה בכך שההתמכרות שלי נובעת מכאב פנימי ואני מחויב/ת להחלים ממנה.

2. אני מקבל/ת את עצמי כפי שאני ובוחר/ת לנהוג בחמלה כלפי עצמי וכלפי אחרים.

3. יש לי את הכוח והיכולת להתגבר על האתגרים בחיי ולבנות חיים מספקים ובריאים.

4. "הצעד הראשון לקראת שינוי הוא מודעות. הצעד השני הוא קבלה." – נתניאל ברנדן

5. "אל תשפטו אדם בלי ללכת קילומטר בנעליו." – פתגם אינדיאני

6. "החמלה היא המפתח להבנת הסבל של אחרים ולהקלה עליו." – הדלאי לאמה

בחן את תודעתך:

1. האם אתם מוכנים להכיר בכך שהתמכרויות, בכל צורה שהיא, נובעות מכאב רגשי ולא מבחירה מודעת?

2. האם תוכלו להתחיל להתייחס לעצמכם ולאחרים הסובלים מהתמכרות בחמלה, הבנה וללא שיפוטיות?

3. האם אתם מוכנים לבחון את ההיסטוריה האישית שלכם ולזהות חוויות טראומטיות שעשויות להשפיע על ההתנהגות וההרגלים שלכם בהווה?

4. האם תוכלו לפנות לעזרה מקצועית כדי להתמודד עם טראומות מן העבר ועם האתגרים שלכם בהווה?

5. האם אתם מוכנים להיות שותפים ביצירת סביבה חברתית מודעת יותר לנושא הטראומה וההתמכרויות, ולתמוך באנשים המתמודדים עם קשיים אלה?

"Trauma recovery programs in Thailand, offering holistic and comprehensive healing."

צרו איתנו קשר

פנו אלינו עם כל השאלות שיש לכם

נשמח לשוחח איתך! אל תהסס/י לפנות אלינו עם כל שאלה שיש לכם. 

"Long-term recovery programs at a rehabilitation center, focusing on sustained healing and support."

צור קשר

קבע פגישת ייעוץ חינם

קבע פגישת ייעוץ חינם עם הצוות שלנו ובוא נגרום לדברים לקרות!

נגישות