גמילה מריטלין – מרכז הוליסטי רוחני בתאילנד וישראל

גמילה מריטלין

הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי

המכללה המובילה בישראל ללימודי טראומה והתמכרויות

גמילה מריטלין במרכז הוליסטי יוקרתי בתאילנד ובישראל

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

גמילה מהתמכרות לריטלין

ריטלין, תרופה ממשפחת האמפטמינים והקוקאין, ניתנת באופן נרחב לילדים כבר מגיל צעיר, לעתים ללא ידיעתם וללא הסכמתם המלאה, כטיפול בהפרעות קשב וריכוז. אולם, השימוש בריטלין מעורר שאלות ודאגות רבות לגבי הסיכונים והנזקים הפוטנציאליים הכרוכים בו.

ריטלין (Ritalin) הוא שם המותג של התרופה מתילפנידאט (Methylphenidate), שהיא ממריץ של מערכת העצבים המרכזית. התרופה משמשת בעיקר לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) ובהפרעות נרקולפסיה. הנה רקע היסטורי על ריטלין:

טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות

מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד

"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."

 

מרכז יום הוליסטי בישראל

הרקע ההיסטורי של ריטלין

1. פיתוח ראשוני:

התרופה פותחה בשנות ה-40: מתילפנידאט סונתז לראשונה בשנת 1944 על ידי הכימאי ליאון א. פניצ'ל במעבדות של חברת CIBA (כיום נוברטיס). המטרה הראשונית הייתה למצוא תרופה שתוכל לטפל בהפרעות שונות של מערכת העצבים.

 

2. שימוש רפואי מוקדם:

שנות ה-50: מתילפנידאט הושק לראשונה תחת השם המסחרי ריטלין בשנת 1955. בתחילה, התרופה שימשה לטיפול בדיכאון, עייפות, והפרעות נרקולפסיה.
 

3. הטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD):

שנות ה-60 וה-70: במהלך שנות ה-60 החלו לגלות את היעילות של ריטלין בטיפול בהפרעות קשב וריכוז בילדים. המחקרים הראשוניים הראו שהתרופה יכולה לשפר את הריכוז וההתנהגות של ילדים עם ADHD, והפופולריות שלה החלה לעלות. בשנות ה-70, ריטלין הפך לטיפול הנפוץ ביותר להפרעות קשב וריכוז.

 

4. התרחבות השימוש:

שנות ה-80 וה-90: השימוש בריטלין גדל משמעותית, במיוחד בארצות הברית. עם הזמן, יותר ויותר ילדים ובוגרים אובחנו עם ADHD, והשימוש בריטלין הפך להיות נרחב. התרופה הפכה למרכיב מרכזי בטיפול בהפרעות קשב וריכוז.
 

5. מחלוקות והביקורת:

שנות ה-90 וה-2000: עם הגידול בשימוש בריטלין, החלה לעלות ביקורת על האבחון המוגזם של ADHD ועל השימוש הרב בתרופות ממריצות לטיפול בהפרעות אלה. חלק מהביקורת נגעה לחשש מהתמכרות פוטנציאלית ולתופעות לוואי כמו ירידה בתיאבון, בעיות שינה, ושינויים במצב הרוח.
 

6. מצב נוכחי:

שנות ה-2000 והלאה: כיום, ריטלין ממשיך להיות אחת התרופות הנפוצות ביותר לטיפול ב-ADHD, למרות שהפיתוח של תרופות חדשות וטיפולים חלופיים נמשך. מתילפנידאט זמין במספר צורות, כולל טבליות לשחרור מיידי וקפסולות לשחרור מושהה, כדי להתאים לצרכים שונים של מטופלים.
 

ריטלין הוא חלק מרכזי בטיפול בהפרעות קשב וריכוז ונרקולפסיה, וממשיך להיות נושא למחקר ולדיון בתחום הרפואה והחינוך.

ריטלין (מתילפנידאט) הוא תרופה ממריצה שניתנת לעיתים קרובות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) ובנרקולפסיה. כמו כל תרופה, ריטלין יכול לגרום לתופעות לוואי. חשוב לדעת שתופעות הלוואי יכולות להשתנות מאדם לאדם ותלויות במינון ובתגובה האישית של המטופל לתרופה. הנה רשימה של תופעות הלוואי הנפוצות והחמורות יותר:

 

תופעות לוואי נפוצות:

1. ירידה בתיאבון: ירידה בתחושת הרעב, מה שעלול להוביל לאובדן משקל.

2. נדודי שינה: קושי בהירדמות או שינה לא רציפה.

3. כאבי ראש: תחושת כאב או לחץ בראש.

4. בחילות: תחושת חוסר נוחות בבטן, שעלולה להוביל להקאות.

5. יובש בפה: תחושת יובש או צמא מוגבר.

6. כאבי בטן: תחושת כאב או אי נוחות בבטן.

7. הזעה מוגברת: עלייה בהזעה.

8. דפיקות לב מהירות: עלייה בקצב הלב.

9. לחץ דם מוגבר: עלייה בלחץ הדם.

 
 

תופעות לוואי חמורות יותר: 

 

1. בעיות לב: קצב לב לא סדיר, כאבים בחזה או בעיות אחרות בלב.

2. בעיות נפשיות: חרדה, דיכאון, תחושת עוינות או תוקפנות.

3. פסיכוזה: מחשבות שווא או הזיות, במיוחד במינונים גבוהים.

4. טיקים: תנועות בלתי רצוניות של השרירים.

5. תגובות אלרגיות: פריחה, גרד, נפיחות או קשיי נשימה.

6. ירידה במשקל משמעותית: ירידה בלתי נשלטת במשקל כתוצאה מהירידה בתיאבון.

 

התייחסות מיוחדת:

הפסקת הטיפול: הפסקת הטיפול בריטלין באופן פתאומי עלולה לגרום לתופעות גמילה, כולל עייפות, דיכאון ושינויים במצב הרוח.
 
התאמת מינון: חשוב לעקוב אחר הוראות הרופא ולהתאים את המינון בהתאם לתגובה האישית של המטופל ולתופעות הלוואי.
 

מה לעשות אם מופיעות תופעות לוואי:

אם אתה או מישהו שאתה מכיר חווה תופעות לוואי חמורות כתוצאה מלקיחת ריטלין, יש לפנות לרופא באופן מיידי. במקרים של תופעות לוואי קלות, מומלץ לדווח לרופא כדי לבדוק אפשרות של התאמת המינון או שינוי בתרופה.
 

ריטלין, שמכיל את החומר הפעיל מתילפנידאט, הוא תרופה ממריצה שמיועדת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) ובנרקולפסיה. עם זאת, כמו תרופות ממריצות אחרות, ריטלין עלול להיות מנוצל לרעה ולהוביל להתמכרות. הנה כמה דרכים שבהן מכורים משתמשים לרעה בריטלין:

 

אופן השימוש לרעה בריטלין

1. נטילה במינון גבוה:

מכורים עשויים ליטול ריטלין במינונים גבוהים בהרבה מהמינון שנקבע להם על ידי הרופא, במטרה להשיג השפעה ממריצה וחזקה יותר.

 

2. שינוי דרך השימוש:

ריסוק ושאיפה: במקום ליטול את התרופה בטבליות, מכורים עשויים לרסק את הטבליות ולשאוף את האבקה דרך האף. השיטה הזו מאפשרת לסם להיכנס במהירות למחזור הדם ולגרום לאפקט מהיר וחזק.
 
הזרקה: חלק מהמשתמשים ממיסים את התרופה במים ומזריקים אותה ישירות לווריד. ההזרקה מגבירה את ההשפעה הממריצה אך גם מעלה את הסיכון לזיהומים ולנזקים לכלי הדם.
 

3. שימוש יחד עם סמים אחרים:

מכורים עשויים להשתמש בריטלין יחד עם סמים אחרים כמו אלכוהול או קנאביס כדי להגביר את ההשפעה הממריצה או להקל על תופעות הלוואי של הסם.
 

4. שימוש ללא צורך רפואי:

אנשים שאין להם הפרעות קשב וריכוז עשויים להשתמש בריטלין לצרכים אחרים, כמו שיפור הביצועים בלימודים או בעבודה, על מנת להגביר את הערנות והריכוז.
 

5. שימוש כרוני:

שימוש קבוע ומתמשך בריטלין ללא הפסקות, מה שמוביל לפיתוח סבילות (tolerance) לתרופה. במצב זה, המשתמשים נדרשים למינונים הולכים וגדלים כדי להשיג את ההשפעה המיוחלת.
 
 

הסיכונים וההשפעות השליליות

התמכרות: שימוש לרעה בריטלין עלול להוביל להתמכרות פיזית ונפשית. המשתמשים עשויים לחוש צורך חזק וקבוע להשתמש בתרופה ולחוות תסמיני גמילה כאשר הם מנסים להפסיק.
 
תופעות לוואי חמורות: שימוש במינונים גבוהים או בשיטות שימוש מסוכנות כמו הזרקה עלול לגרום לתופעות לוואי חמורות כמו בעיות לב, לחץ דם גבוה, חרדה, פסיכוזה ודיכאון.
 
נזקים פיזיים: שאיפה או הזרקה של התרופה עלולים לגרום לנזקים לרקמות האף, כלי הדם והלב, כמו גם לסיכון לזיהומים ומחלות אחרות.
 
מניעת שימוש לרעה:

1. מעקב רפואי: חשוב שהמטופלים יעקבו אחר הוראות הרופא ויקבלו את התרופה במינונים שנקבעו להם בלבד.

2. חינוך והעלאת מודעות: העלאת מודעות לגבי הסיכונים וההשפעות השליליות של השימוש לרעה בריטלין יכולה לסייע במניעת התמכרות.

3. תמיכה וטיפול: אנשים שמתמודדים עם התמכרות לריטלין צריכים לפנות לעזרה מקצועית, הכוללת תמיכה רפואית ונפשית, כדי להתגבר על ההתמכרות ולהשתקם.

 

שימוש לרעה בריטלין הוא בעיה חמורה שיכולה להוביל להתמכרות ולנזקים בריאותיים חמורים. חשוב להיות מודעים לסיכונים ולפעול למניעת התמכרות באמצעות מעקב רפואי, חינוך והעלאת מודעות, ותמיכה וטיפול מקצועי.

גמילה מריטלין

סימני הגמילה מריטלין (מתילפנידאט) יכולים להיות מגוונים ולהשפיע על הגוף והנפש של האדם. הסימנים עשויים להיות חמורים במיוחד אצל אנשים שהשתמשו בריטלין במינונים גבוהים או לאורך זמן ממושך. הנה סימני הגמילה הנפוצים:

 

סימנים פיזיים:

1. עייפות: תחושת עייפות קיצונית וחוסר אנרגיה.

2. תשישות: תחושת חולשה כללית בגוף.

3. שינויים בתיאבון: עלייה חדה בתיאבון או רעב מוגבר.

4. בעיות שינה: נדודי שינה או ישנוניות יתר.

5. כאבי ראש: כאבי ראש מתמשכים.

6. כאבי שרירים: כאבים וחולשה בשרירים.

 

סימנים נפשיים ורגשיים:

1. דיכאון: תחושת עצבות או דיכאון עמוק, כולל תחושת חוסר תקווה.

2. חרדה: עלייה בתחושת החרדה והמתח.

3. רגזנות: עצבנות ותחושת תוקפנות.

4. שינויים במצב הרוח: תנודות חריפות במצב הרוח.

5. קושי בריכוז: קושי להתרכז או לבצע משימות פשוטות.

6. חוסר מוטיבציה: ירידה במוטיבציה ותחושת חוסר עניין בפעילויות יומיומיות.

 

סימנים התנהגותיים:

1. חשק לשימוש חוזר: תחושת צורך עז להשתמש שוב בריטלין.

2. התנהגות חיפוש סמים: חיפוש אחרי דרכים להשיג את התרופה.

3. בידוד חברתי: התרחקות מאנשים ומפעילויות חברתיות.

 

ניהול הגמילה מריטלין:

1. שינויים באורח החיים: שמירה על אורח חיים בריא, כולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית ושינה מספקת, יכולה לסייע בהתמודדות עם תסמיני הגמילה.

2. תמיכה נפשית: טיפול פסיכולוגי או ייעוץ יכול לעזור להתמודד עם השינויים הרגשיים והנפשיים.

3. תמיכה חברתית: חשוב לקבל תמיכה ממשפחה, חברים וקבוצות תמיכה. תמיכה חברתית יכולה להקל על תהליך הגמילה.

4. פעילויות מרגיעות: תרגול מדיטציה, יוגה או טכניקות אחרות להרגעת הגוף והנפש יכולות להיות מועילות.

 

הגמילה מריטלין יכולה להיות תהליך מאתגר עם מגוון רחב של סימנים פיזיים, נפשיים והתנהגותיים. חשוב לעבור את התהליך בפיקוח רפואי ולקבל תמיכה מתאימה כדי להקל על ההתמודדות עם תסמיני הגמילה ולהשיג שיקום מלא. 


תלמדו עם המקצוענים ביותר

מסלולי הלימודים של טאותרפיה

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות
מסלול תלת שנתי
הכשרה בשיטת 12 הצעדים בגישת טאותרפיה
מסלול של 15 מפגשים
לימודי הנחיית קבוצות והכשרת מרצים טאותרפיה
מסלול דו-שנתי

תקציר מאמר על ריטלין:

מניסיוני האישי עם נטילת ריטלין עולה תמונה מטרידה: תחילה תחושת ערנות מוגברת, אך לאחר מכן ירידה, עייפות וקושי לתפקד – תופעות הדומות להשפעת סמים ממכרים. ילדים הנוטלים ריטלין עלולים לחוות תופעות לוואי משמעותיות כגון תחושת זומביות, היעדר רגשות, ייבוש, בעיות לב ועוד.

מאחורי הפופולריות הגוברת של הריטלין עומדים ככל הנראה אינטרסים כלכליים עצומים של חברות התרופות, המממנות מחקרים התומכים בשימוש בתרופה. אין דרך כיום להוכיח את הטענה שהפרעות הקשב והריכוז נובעות מבעיה אורגנית במוח המצריכה התערבות תרופתית. עם זאת, המערכת הרפואית והחינוכית ממשיכות ללחוץ על מתן התרופה, למען מדד ההצלחה המתמקד בהשגת שקט וריכוז ולא בבריאותו הכוללת של הילד.

ישנה נטייה מדאיגה להפוך קשיים התנהגותיים וחברתיים של ילדים לקטגוריות אבחנתיות מרובות, ולהתייחס לנוטלי התרופה כ"לוקים בהפרעה". ילדים מקבלים מסר שהם זקוקים לטיפול רפואי על מנת לתפקד "כמו שצריך", מה שעלול להוביל לפגיעה בדימוי העצמי, לנזקים גופניים ונפשיים ולהתמכרויות בעתיד.

המצב מחייב העלאת המודעות הציבורית לסכנות הכרוכות בשימוש היתר בריטלין ובאבחנות פסיכיאטריות בקרב ילדים. על הורים לגלות ספקנות בריאה כלפי הנחיות הממסד הרפואי, לדרוש הסברים ולשקול חלופות טיפוליות כגון שינויים חינוכיים וסביבתיים. יש להתייחס לצרכים הרגשיים הייחודיים של כל ילד, ולהעניק להם מענה הוליסטי ואמפתי.

למרות הקושי להתמודד עם אתגרי ההורות בעידן המודרני, חשוב להאמין בכוחם של הורים לקבל החלטות אחראיות ומושכלות לטובת ילדיהם. עלינו לפעול יחד כדי ליצור מרחב בטוח ותומך עבור כל ילד, המאפשר התפתחות בריאה מתוך דיאלוג, גמישות והכלה, ולא מתוך הסתמכות בלעדית על פתרונות תרופתיים חפוזים. כך נוכל לסייע לדור העתיד לצמוח באופן מיטבי ולממש את הפוטנציאל הטמון בו. 

ריטלין לילדים זו סכנת נפשות

ריטלין – הסכנות הטמונות בפתרון התרופתי המקובל:

ריטלין, תרופה ממשפחת האמפטמינים והקוקאין, הפכה בשנים האחרונות לטיפול המקובל והנפוץ ביותר עבור ילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז. התרופה ניתנת לילדים כבר מגיל צעיר מאוד, לעתים ללא ידיעתם וללא הסכמתם המלאה של ההורים, מתוך הנחה שהיא מהווה מזור יעיל ובטוח לבעיות התנהגות וקשיים לימודיים. אולם, ככל שהשימוש בריטלין הולך ומתרחב, גוברות הסכנות והדאגות לגבי ההשלכות ארוכות הטווח של נטילת התרופה על בריאותם הפיזית והנפשית של הילדים.

 

ניסיון אישי מטריד עם ריטלין:

כדי להבין לעומק את ההשפעות של ריטלין, ניתן להיעזר בעדותו האישית של מרצה מנוסה בתחום ההתמכרויות, אשר נטל בעצמו את התרופה. זו תחושה ראשונית של ערנות מוגברת ויכולת ריכוז, אך לאחר מכן חווה ירידה תלולה באנרגיה, עייפות קיצונית וקושי משמעותי בתפקוד היומיומי. תיאור זה מעלה אסוציאציות מדאיגות לתופעות המוכרות מנטילת סמים ממכרים, ומחדד את השאלה האם ראוי לחשוף ילדים לחומר כה עוצמתי, שעלול לגרום לתופעות לוואי חמורות ומזיקות.

 

תופעות הלוואי המדאיגות של ריטלין בקרב ילדים:

ילדים הנוטלים ריטלין באופן קבוע חשופים למגוון רחב של תופעות לוואי, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. רבים מהם מדווחים על תחושת "זומביות", קהות רגשית, חוסר יכולת ליהנות או להתלהב מפעילויות שקודם לכן אהבו. ברמה הפיזית, עלולות להופיע בעיות כגון ייבוש, הזעת יתר, ובמקרים מסוימים אף פגיעה בתפקוד הלב. ההשלכות של טיפול תרופתי ממושך על מערכות גוף עדינות ומתפתחות של ילדים אינן ידועות עדיין במלואן, אך ברור כי מדובר בהתערבות מסוכנת שיש לשקול בזהירות רבה. 

 

אינטרסים כלכליים – המניע האמיתי מאחורי מגפת הריטלין?

נדמה כי הפופולאריות הגוברת של הריטלין אינה מונעת רק משיקולים בריאותיים, אלא גם, ואולי בעיקר, מתוך אינטרסים כלכליים של חברות התרופות. קיימות עדויות לכך שחברות אלו משקיעות סכומי עתק במימון מחקרים המיועדים לתמוך בשימוש הנרחב בתרופה, תוך הטיית התוצאות לטובתן. מנגד, קשה למצוא הוכחות מדעיות חד-משמעיות לכך שהפרעות קשב וריכוז נובעות בהכרח מבעיה אורגנית במוח, המצריכה טיפול תרופתי. נראה כי האבחנה והטיפול הפכו לכלי שיווקי רווחי, המתעלם מהצרכים האמיתיים של הילדים ומהסיכונים הכרוכים בנטילת הריטלין.

 

כשההצלחה נמדדת בשקט ובציות, ולא בבריאות: 

במקביל לעליית השימוש בריטלין, מתחדדת המגמה המעוררת דאגה של הפיכת מערכות הבריאות והחינוך לשותפות בלחץ המופעל על ילדים ועל הוריהם לאמץ את הפתרון התרופתי. במקרים רבים, הצלחת הטיפול נמדדת במונחים של רמת הקשב והציות של הילד בכיתה או במסגרות אחרות, ולא על פי שיפור בריאותו הנפשית או איכות חייו. במובן זה, הריטלין הפך לכלי שליטה ופיקוח, המשרת בעיקר את הצרכים המערכתיים ואת הציפיות החברתיות לילד "נורמטיבי" וצייתן, על חשבון טובתו של הילד עצמו.

 

האבחנה כ"הפרעה" – תיוג מסוכן ופוגעני:

השיח הרווח סביב ילדים הנוטלים ריטלין מתאפיין בתיוג שלילי ובהדבקת תוויות מבדלות של "הפרעה" ו"חריגות". ילדים אלו נתפסים כ"לוקים" במשהו שיש "לתקן" על ידי התערבות רפואית או התנהגותית, במקום לראות בהם ילדים בעלי מאפיינים ייחודיים וצרכים משתנים. תפיסה זו מחלחלת לתודעתם של הילדים ועלולה לפגוע בדימוי העצמי, בביטחון ובתחושת המסוגלות שלהם. כשילד מקבל את המסר שהוא זקוק ל"תיקון" על מנת להיות מקובל ומוערך, נוצר נזק התפתחותי ונפשי שקשה לשקם.

 

הצורך בחשיבה מחודשת וגישה הוליסטית:

לנוכח הסכנות הטמונות בריטלין והנזקים הפוטנציאליים לילדים, נדרש שינוי תפיסתי עמוק בכל הנוגע להתמודדות עם אתגרי הקשב והלמידה. יש להעלות על סדר היום הציבורי והמקצועי את ההשלכות ארוכות הטווח של הטיפול התרופתי בילדים, ולהטיל ספק באבחון היתר של ילדים כ"בעייתיים" הדורשים "טיפול". הפתרון המיטבי להתמודדות עם קשיים אלו אינו בהכרח תרופתי או רפואי, אלא שילוב של אסטרטגיות חינוכיות, משפחתיות וחברתיות המותאמות לצרכיו האישיים של כל ילד.

 

עידוד חשיבה ביקורתית ובחינת חלופות אצל הורים:

הורים הניצבים בפני ההחלטה האם לתת ריטלין לילדיהם, חייבים לאמץ גישה חקרנית וביקורתית כלפי ההמלצה לטיפול תרופתי. חשוב לשאול שאלות, לדרוש הסברים ונתונים מהרופאים, ולהעז לערער על הנחות מקובלות. יש לבחון לעומק את מלוא ההשלכות האפשריות של נטילת התרופה, ולשקול חלופות טיפוליות אחרות כגון שינויים בסביבה הביתית והלימודית, עבודה טיפולית רגשית, תזונה וכדומה. ההורים הם המומחים האמיתיים לילדיהם, והאינטואיציות שלהם לגבי מצבו ורווחתו של הילד הן בעלות ערך עליון.

 

ראיית הילד במלוא מורכבותו וייחודיותו:

בבסיס ההתנגדות למגמת הריטלין עומדת ההכרה כי ילדים אינם מכונות הדורשות "תיקון", אלא יצורים מורכבים ורגישים, עם מנעד רחב של צרכים רגשיים, חברתיים ופיזיים. תפקידנו כהורים, כמחנכים וכחברה הוא לראות את הילד בשלמותו, מעבר לקשיים התפקודיים הנקודתיים. כל ילד ראוי לאהבה, להכלה ולהתייחסות פרטנית, וליצירת מרחב מוגן המאפשר לו להתנסות, לחקור וללמוד בקצב ובאופן המתאימים לו. רק כך נוכל לסייע לילדים לפתח חוסן נפשי, בטחון עצמי ויכולת להתמודד עם אתגרים בכוחות עצמם. 

 

מסע משותף לעבר עתיד מיטיב יותר:

השינוי הנדרש ביחס לסוגיית הריטלין הוא חלק ממהלך רחב יותר של חשיבה מחודשת על האופן בו אנו מגדלים ומחנכים את ילדינו. זהו אתגר מורכב, הדורש מאיתנו להרפות מציפיות נוקשות, לגלות פתיחות ויצירתיות ולהעניק אמון רב יותר בידע הפנימי ובחוכמה המעשית שלנו. בתוך עולם תחרותי ורווי ביצועים, עלינו לייצר איים של רוגע, קבלה והקשבה אמיתית לעולמם הפנימי של הילדים. ככל שנצליח ליצור עבורם סביבה מטפחת ובטוחה יותר, כך יגדל הסיכוי שיצמחו להיות מבוגרים מודעים, יציבים רגשית ומסוגלים להתמודד עם מורכבות החיים. זוהי משימה משותפת של כולנו – הורים, אנשי חינוך ואנשי מקצוע, הנדרשים לחבור יחדיו כדי לעצב עתיד מיטיב יותר עבור ילדינו ועבור החברה כולה. 

תובנות מרכזיות מתוך המאמר:

1. ריטלין ניתן לילדים מגיל 3, והוא חלק ממשפחת הקוקאין והאמפטמינים, מה שהופך אותו לסם מסוכן.

2. יש מאחורי מתן הריטלין אינטרסים כלכליים של חברות התרופות, שמממנות את המחקרים התומכים בשימוש בו.

3. תופעות הלוואי של ריטלין כוללות הרגשת זומביות, חוסר רגשות, ייבוש, בעיות לב ועוד.

4. הפסיכיאטר שנטל ריטלין בעצמו חווה תחושת ערנות מוגברת בהתחלה ואחר כך דאונינג וקושי לתפקד, בדומה להשפעת סמים.

5. ילדים מקבלים ריטלין ללא ידיעתם וללא הסכמתם, פעמים רבות כשההורים לא מודעים למשמעות מתן התרופה.

6. יש נטייה לתרגם בעיות התנהגות של ילדים למונחים רפואיים ולתת תרופות במקום לטפל בשורש הבעיה.

7. אין הוכחה מדעית לכך שההפרעות עליהן נותנים ריטלין נובעות מבעיה אורגנית במוח שדורשת טיפול תרופתי.

8. המערכת הרפואית והחינוכית משתפות פעולה בלחץ על ילדים ליטול ריטלין, כשההצלחה נמדדת בשקט ובריכוז ולא בבריאות הילד.

9. נזקי הריטלין לטווח הארוך יכולים לכלול פגיעה בדימוי העצמי של הילד, נזקים גופניים ונפשיים ונטייה להתמכרויות.

10. יש צורך במודעות ציבורית לסכנות הריטלין ולאינטרסים שעומדים מאחורי מתן התרופה לילדים, כדי לייצר שינוי.

עצות מעשיות מהמאמר:

1. אל תסכימו לתת לילדכם ריטלין מבלי לבדוק לעומק את ההשלכות והסיכונים, ומבלי לשקול חלופות טיפוליות.

2. שימו לב אם הילד סובל מתופעות לוואי בעקבות נטילת הריטלין, כמו חוסר רגשות, עייפות או קשיי שינה, ודווחו על כך לרופא.

3. עודדו את הילד לבטא את עצמו ולספר על החוויה שלו עם התרופה, והקשיבו לו ללא שיפוטיות.

4. אל תבלבלו בין שקט וריכוז הנובעים מהשפעת תרופה לבין בריאות נפשית אמיתית. שאפו לאיזון ולא להשתקה.

5. חפשו דרכים לתקשר עם הילד, להבין את הצרכים הרגשיים שלו ולתת להם מענה, במקום להסתמך על פתרון תרופתי בלבד.

6. התייעצו עם כמה גורמים מקצועיים לפני קבלת החלטה, ובררו על ניגודי אינטרסים אפשריים שעשויים להשפיע על חוות הדעת שניתנות לכם.

"Trauma recovery programs in Thailand, offering holistic and comprehensive healing."

צרו איתנו קשר

פנו אלינו עם כל השאלות שיש לכם

נשמח לשוחח איתך! אל תהסס/י לפנות אלינו עם כל שאלה שיש לכם. 

"Long-term recovery programs at a rehabilitation center, focusing on sustained healing and support."

צור קשר

קבע פגישת ייעוץ חינם

קבע פגישת ייעוץ חינם עם הצוות שלנו ובוא נגרום לדברים לקרות!

מנטרות להורים המודאגים:

1. במקום "אני לא מסוגל להתמודד עם הבעיות של הילד שלי" – "יש לי את הכוחות והכלים לתמוך בילד שלי ולעזור לו לצמוח."

2. במקום "אני אימא/אבא גרועים אם אני מערער/ת על דעת הרופאים" – "אני אימא/אבא אחראים שבודקים היטב כל החלטה הנוגעת לבריאות הילד." 

3. במקום "בטח יש לילד שלי הפרעה שדורשת טיפול תרופתי" – "הילד שלי ייחודי ויש לו צרכים משלו, שאפשר לענות עליהם בדרכים שונות."

4. במקום "המורים אומרים שהילד מפריע בכיתה, אז כנראה שהוא חייב ריטלין" – "אני אשתף פעולה עם הצוות החינוכי כדי למצוא דרכים לקדם את הילד, מתוך הבנת הצרכים האישיים שלו."

5. במקום "אין מה לעשות, זה המצב ואני חייב/ת לתת לילד את התרופה" – ״אני יכול/ה לקחת אחריות ולבחור את הדרך הנכונה עבור הילד שלי, מתוך אהבה ומודעות.״

שאלות ותשובות שעלו בשיעור:

שאלה: מה רע בריטלין שנותנים לילדים? במה זה רע?

תשובה: ריטלין הוא אמפטמין, מהמשפחה של קוקאין. למרצה עצמו היה ניסיון עם ריטלין שבו הוא הרגיש ערנות מוגברת ואחר כך עייפות וקושי לתפקד, כמו עם סמים. התרופה ניתנת לילדים ללא ידיעתם וגורמת לתופעות לוואי ולתחושת זומביות וחוסר רגשות.

 

שאלה: אם אבוא לפסיכיאטר או איש מקצוע שטוען שיש הפרעה כמו קשב וריכוז ואבקש ראיה שזה משהו אורגני, משהו שקשור למוח – מה יענה לי?

תשובה: סביר להניח שהפסיכיאטר ינסה להסביר במונחים מדעיים על חוסר איזון כימי במוח, אבל לא יוכל להראות הוכחה חד משמעית לכך, כי המחקרים בתחום אינם חד משמעיים ומושפעים מאינטרסים כלכליים.

 

שאלה: אז אין חוסר איזון כימי במוח?

תשובה: המרצה אומר שהוא לא יכול לדעת בוודאות מה קיים ומה לא, אבל שחובת ההוכחה היא על מי שטוען לקיומה של בעיה אורגנית במוח – והוכחה כזו טרם נמצאה. 

 

שאלה: כל העניין הוא רק שאלה של קמפיין שיווקי של חברות התרופות?

תשובה: המרצה טוען שהאינטרס הכלכלי של חברות התרופות הוא המניע העיקרי מאחורי הנפוצות של הריטלין. הוא אומר שכולם מעורבים בזה, הרופאים והמערכת הרפואית כולה, ושזו בעיה חברתית של הפיכת התנהגות אנושית לבעיה רפואית הדורשת "טיפול" תרופתי. 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,