יסודות הנפש הקמאית – קרל יונג | ד"ר מזרחי אברהם מייסד

יסודות הנפש הקמאית

הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי

המכללה המובילה בישראל ללימודי טראומה והתמכרויות

גמילה במרכז הוליסטי יוקרתי בתאילנד ובישראל

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

יסודות הנפש הקמאית

קרל יונג

הנפש האנושית היא יצירה מופלאה ומסתורית, המורכבת ממגוון רחב של יסודות ורבדים. כפי שמתאר הפסיכולוג והוגה הדעות קרל יונג, הנפש אינה ישות הומוגנית, אלא מארג דינמי של חלקים שונים, חלקם מודעים וחלקם סמויים מן העין. בכל רגע נתון, היסודות הנפשיים הללו יכולים להתעורר ולהתבטא בדרכים מגוונות, בהתאם לסיטואציה ולגירויים החיצוניים.

 

כך, למשל, מפגש עם אדם מסוים עשוי להוציא מאיתנו צד שאולי לא היה מוכר לנו קודם, בעוד שמצב מאתגר עלול לחשוף בנו כוחות פנימיים חבויים. 

טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות

מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד

"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."

 

מרכז יום הוליסטי בישראל

נפשו של כל אדם מכילה בתוכה יסודות עתיקים

לפי התפיסה היונגיאנית, נפשו של כל אדם מכילה בתוכה יסודות עתיקים שהתפתחו והתגבשו לאורך דורות רבים בהיסטוריה האנושית. יסודות אלו, שיונג מכנה "יסודות קמאיים", הם חלק בלתי נפרד מהמבנה הנפשי שלנו וממשיכים להתקיים ולהשפיע על חיינו גם בהווה. עם זאת, מה שהופך כל נפש לייחודית הוא לא עצם נוכחותם של היסודות האוניברסליים הללו, אלא האופן שבו הם מתערבבים ומתממשים בכל אינדיבידואל. כל אדם הוא תמהיל מיוחד של מרכיבים נפשיים בסיסיים, היוצר את האישיות הפרטית והחד-פעמית שלו.

יונג, בדומה להוגים אחרים כמו פרויד, מבחין בתחושת חוסר הנחת והמתח הפנימי המאפיינים רבים מבני האדם בעידן המודרני. הוא קושר זאת לתהליך ההתרחקות וההתנתקות של האדם מהיסודות העתיקים הטמונים בנפשו, מתוך שאיפה לבנות חברה נאורה ומתקדמת. כדי להקים את הציביליזציה, נדרשנו להדחיק ולרסן דחפים ויצרים בסיסיים ולהתעלות מעל צרכים אינדיבידואליים לטובת ערכים ומטרות נשגבים יותר. אך במהלך הדורות, היסודות הקמאיים נדחקו אל השוליים והלכו ונעלמו מהתודעה, עד כי כיום קשה לנו אף לזהות את נוכחותם בתוכנו. במקום לחיות בהרמוניה עם העכשווי, אנו מוצאים את עצמנו תלויים בהבטחות העתיד ומצפים ש"עידן הזהב" העתידי יביא איתו את הפתרון לכל תחלואינו.

תוצאה מרכזית של התהליך ההיסטורי שתואר היא שהאדם בן זמננו איבד במידה רבה את הקשר עם המרכיבים העמוקים והיסודיים ביותר של נפשו. כפי שמנסח זאת יונג, איננו יודעים עד כמה המרכיבים הקדומים שלנו מוצאים מענה והגשמה במציאות חיינו העכשווית, או שמא הם נדחקים ומוזנחים על ידה. השלווה הפנימית של האדם, לפי גישה זו, תלויה בראש ובראשונה ביכולת לגשר בין הדרישות והצרכים הבסיסיים של הנפש לבין העולם הדינמי והמשתנה של ההווה. ללא חיבור כזה, נמשיך לחוות תסכול וחוסר סיפוק מתמידים.

למרות האתגר הניכר, יונג מאמין שהאדם המודרני מנסה, גם אם באופן לא מודע, למצוא נתיבים לחידוש הקשר עם היסודות הנפשיים הקמאיים. הוא מזהה מגמה זו בתופעות תרבותיות מגוונות, כגון ההתעניינות הגוברת במוזיקה אתנית ובסגנונות אמנות המדגישים ריגושים וחוויות אקסטטיות, או הפופולריות של מסעות רוחניים ופרקטיקות המאפשרות למתרגלים לחוות מצבי תודעה משוחררים ואקסטטיים יותר. גם המהפכה המינית והנטייה לחרוג מהמסגרות המגבילות של המשפחה המסורתית, ניתן לפרש כביטוי לצורך לשוב ולהתחבר לאנרגיות ולדחפים הראשוניים והחושניים יותר. ייתכן שהמפתח להתמודדות עם המצוקה הקיומית של האדם בן זמננו אינו טמון דווקא בהישענות על הבטחות עתידיות מופשטות, אלא דווקא ביצירת דרכים חדשות ובנות-קיימא לכלול ולבטא בהווה גם את הרבדים העמוקים והבלתי-אמצעיים של הווייתנו.

לפי המבט היונגיאני, ההבנה שהנפש האנושית היא מערכת מורכבת של יסודות עתיקים וקמאיים היא נקודת מוצא חיונית בחיפוש אחר משמעות וסיפוק בחיינו. המשימה שעומדת בפני כל אחת ואחד מאיתנו היא להעז להביט פנימה, להכיר ברבדים הסמויים והגלויים המרכיבים את עולמנו הפנימי, ולגלות דרכים יצירתיות לתת להם ביטוי הולם בתוך המציאות הרב-ממדית והמשתנה של ההווה. זהו מסע בלתי-פוסק של למידה עצמית, צמיחה והתפתחות, הדורש מאיתנו פתיחות, סבלנות וחמלה. רק דרך עבודה עדינה ומודעת זו נוכל לכונן חיבור מתמשך בין העולם המודרני לבין המעמקים הקדומים הפועמים בקרבנו, וליצור קיום שלם ומלא יותר עבור עצמנו ועבור החברה האנושית בכללותה.

הנפש האנושית - מסע מרתק ומורכב

הנפש האנושית היא ישות מופלאה ומסתורית. אנו חווים אותה בכל רגע נתון, אך עדיין היא נותרת בגדר תעלומה עבורנו. כפי שמתאר קרל יונג, הנפש מורכבת מיסודות רבים, חלקם מודעים וחלקם נסתרים עמוק בתוכנו. בכל סיטואציה בחיינו, יסודות שונים בנפש יכולים לצוץ ולהתבטא בדרכים מגוונות – כמו חברויות שונות המוציאים מאיתנו צדדים אחרים, או מצבי חיים מאתגרים המעוררים בנו כוחות פנימיים בלתי צפויים. הנפש היא תמהיל ייחודי של יסודות עתיקים המתערבבים ומשתנים בכל אחד ואחת מאיתנו. זוהי תופעה מרתקת הראויה להתבוננות ולחקירה.

 

הרכב הנפש: יסודות עתיקים בתוכנו

לפי יונג, נפשותינו מורכבות מיסודות נפשיים עתיקים אשר התפתחו לאורך דורות רבים בהיסטוריה האנושית. הוא מתאר את הנפש כגוף הטרוגני המכיל חלקים ומרכיבים שונים, בדומה למדינה המורכבת ממיעוטים המשפיעים על התנהלותה. היסודות הנפשיים הללו דומים לצבעים שונים המתערבבים יחד ליצירת תמונה מורכבת. חלק מהיסודות מוכרים לנו יותר ואילו אחרים טמונים עמוק בתת-מודע שלנו. אך כולם, כולל המרכיבים הקדומים ביותר, ממשיכים להתקיים בנפש ולהשפיע על האופן שבו אנו תופסים ומתנהלים בעולם.

 

הייחודיות האישית: תמהיל ייחודי של היסודות הנפשיים

מה שהופך כל אחד מאיתנו לייחודי, לפי יונג, הוא לא עצם קיומם של יסודות נפשיים עתיקים, שכן אלו משותפים לכולנו כבני אנוש. אלא מה שמבדל אותנו זה האופן שבו היסודות הללו מתערבבים ומתארגנים בכל נפש אנושית ספציפית. התמהיל האישי הוא שיוצר את האינדיבידואליות של כל אדם. בנוסף, גם כאשר אנו "יורשים" יסודות נפשיים עתיקים, עדיין קיימת אפשרות להתחדשות והתפתחות. בדומה לאבולוציה של היקום שהתפתחה לאורך זמן מיסודות בסיסיים, כך גם הנפש יכולה להתרחב ולהתעשר על בסיס היסודות העתיקים המצויים בה.

 

הציביליזציה המודרנית: ניתוק מהשורשים הפנימיים

יונג, כמו פרויד, מזהה תחושה של חוסר נחת ואי שקט בקרב בני האדם בציביליזציה המערבית. הוא מקשר זאת לתהליך שבו אנו מתנתקים מהעבר ומהיסודות העתיקים בנפשנו, מתוך רצון ליצור חברה מודרנית מתקדמת. כדי לבנות ציביליזציה, טוען יונג, נאלצנו לדכא יצרים ותשוקות פנימיות, ולהקריב צרכים אישיים למען מטרות נעלות יותר. אך לאורך הזמן, היסודות הללו הלכו ונעלמו מסף התודעה שלנו, וכיום קשה לנו אף להכיר בהם בנפשנו. במקום להתחבר להווה, אנו חיים בהבטחות לעתיד וממתינים לאיזה "עידן זהב" שיפתור את כל הבעיות.

 

אבדן החיבור ליסודות הנפשיים: חוסר שלווה פנימית

כיום, טוען יונג, איבדנו את הקשר עם המרכיבים הנפשיים הקמאיים שלנו. הם נדחקו לשולי התודעה ואיננו יודעים עד כמה הם עדיין משפיעים עלינו. אנו לא יודעים כיצד הלא-מודע שלנו מגיב למציאות העכשווית, ואם היסודות הנפשיים העתיקים אכן באים על סיפוקם בחיים המודרניים. השלווה הפנימית שלנו, לפי יונג, תלויה במידה רבה בשאלה האם הצרכים והיסודות הבסיסיים והאינסטנקטיביים של הנפש יכולים למצוא ביטוי והגשמה גם בעולם הדינמי וההפכפך של ההווה. אם לא – נחווה חוסר נחת וחוסר מנוחה מתמידים.

 

הניסיון לחדש את הקשר לנפש הקדומה

יונג מזהה ניסיונות מודרניים רבים לחזור ולהתחבר ליסודות הנפשיים העתיקים. נטייה זו מתבטאת לדוגמה בתופעות תרבותיות כמו מוזיקת הטראנס והאפריקאית שפרצו אל המערב, ושוברות את המוסכמות המסורתיות. זה עולה גם בפופולריות הגוברת של הפסיכדליה ושל פעילויות כמו ריקודים וטקסים שמאפשרים לנו להיכנס למצבי תודעה משוחררים. המיניות הפתוחה יותר היא עוד ביטוי לרצון "לשבור את הכלים" ולחזור לאינסטינקטים ולתשוקות הטבעיות יותר, שאולי דוכאו בשם הנורמות והמוסכמות לאורך הדורות. אולי הדרך לפתור את חוסר הנחת כיום היא דווקא להפסיק לחיות רק בהבטחות העתיד, ולהתחיל לתת ביטוי בהווה ליסודות הנפשיים העתיקים והבסיסיים יותר.

 

לחשוף את הנסתר: להתבונן פנימה ולזהות את הצרכים המודחקים

כדי לנסות ולהתחבר מחדש ליסודות הנפשיים העמוקים, מציע יונג להסתכל פנימה ולנסות לזהות אילו צרכים וכמיהות בנו אולי מדוכאים על ידי החברה והתרבות. לחפש את אותם גילויים של האינסטינקטים והדחפים הקדמוניים שלנו, אולי דרך פעילויות ביום-יום שמעוררות בנו רגשות מיוחדים או תחושות של התעלות ושחרור. גם אם איננו מודעים אליהם באופן ישיר, אולי נוכל למצוא להם ביטוי עקיף שיסייע בהשבת האיזון והשלווה הפנימיים האבודים. זהו אולי המפתח להתמודדות עם אתגרי החיים המודרניים – לא להדחיק ולהתכחש ליסודות הנפשיים העמוקים, אלא למצוא דרכים נכונות ובריאות לתת להם מקום ונוכחות בחיינו.

 

סיכום: המסע המתמשך לגילוי הנפש

לסיכום, קרל יונג מציע מודל מרתק ועמוק להבנת הנפש האנושית כתמהיל מורכב של יסודות עתיקים וקדומים. אותם יסודות בנפש ממשיכים להתקיים ולהשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו, גם אם איננו מודעים להם במלואם. יונג מזהה את האתגר של בני האדם בחברה המודרנית לחוש שלווה פנימית ונחת, וקושר זאת לניתוק ולדיכוי של צרכים ותשוקות בסיסיים מאוד של הנפש לאורך הדורות. הפתרון שהוא מציע הוא לא לנטוש את ההישגים של הציביליזציה, אלא למצוא דרכים לשלב בתוכה גם את היסודות הנפשיים העתיקים. בכך, אולי נוכל להשיב לעצמנו את החיבור למרכיבים המהותיים של הווייתנו הנפשית, ולחוש הרמוניה ואיזון פנימיים. זהו מסע פנימי מתמשך של כל אדם – להתבונן פנימה, לחשוף את רבדי הנפש הנסתרים, ולהעניק להם ביטוי מותאם ומיטיב בחייו. 


תלמדו עם המקצוענים ביותר

מסלולי הלימודים של טאותרפיה

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות
מסלול תלת שנתי
הכשרה בשיטת 12 הצעדים בגישת טאותרפיה
מסלול של 15 מפגשים
לימודי הנחיית קבוצות והכשרת מרצים טאותרפיה
מסלול דו-שנתי

תובנות מרכזיות - ד"ר מזרחי אברהם:

1. הנפש האנושית היא ישות מורכבת ומגוונת, המשתנה מסיטואציה לסיטואציה.

2. בנפש קיימים יסודות נפשיים עתיקים שעוברים בירושה מדורי דורות.

3. מה שהופך אותנו לייחודיים הוא התמהיל האישי של היסודות הנפשיים בכל אחד מאיתנו.

4. בציביליזציה המודרנית קיים ניתוק מהיסודות העתיקים בנפש, מה שיוצר תחושת חוסר נחת.

5. כדי ליצור את הציביליזציה, נאלצנו לדכא יצרים ותשוקות פנימיות.

6. איבדנו את הקשר עם המרכיבים הנפשיים הקמאיים ואיננו יודעים עד כמה הם עדיין משפיעים עלינו.

7. שלווה פנימית תלויה ביכולת לתת ביטוי ליסודות הבסיסיים של הנפש בעולם המודרני.

8. קיימת נטייה מודרנית לנסות ולהתחבר מחדש ליסודות הנפשיים העתיקים דרך דרכים יצירתיות.

9. כדי להתחבר ליסודות הנפשיים העמוקים, יש להתבונן פנימה ולזהות צרכים מודחקים.

10. המפתח לאיזון פנימי הוא לא להדחיק את היסודות העתיקים, אלא למצוא דרכים בריאות לשלב אותם בחיים.

עצות מעשיות מכללת טאותרפיה:

1. התבוננו פנימה ונסו לזהות את היסודות הנפשיים השונים המרכיבים אתכם.

2. היו מודעים לשינויים בהרגשה ובהתנהגות שלכם במצבים שונים, והקשיבו למה שהם מספרים לכם.

3. תנו לגיטימציה לצרכים ורגשות בסיסיים שעולים בכם, גם אם הם נראים "לא מודרניים".

4. חפשו דרכים יצירתיות לבטא את היסודות הנפשיים העתיקים בהקשר של החיים בהווה.

5. אל תדחיקו או תדכאו חלקים מהנפש, אלא נסו לשלב ולאזן אותם בצורה בריאה.

6. זכרו שהמסע להכרות עם הנפש הוא תהליך מתמשך הדורש סבלנות, פתיחות וחמלה כלפי עצמכם.

מנטרות לדיבור עצמי:

1. במקום: "אני מרגיש אבוד ומנותק מעצמי" – "אני בתהליך מתמשך של היכרות עם עצמי והנפש שלי."

2. במקום: "אני מרגיש שאני לא מספיק טוב" – "בתוכי קיימים יסודות נפשיים עתיקים ועמוקים הראויים להערכה."

3. במקום: "אני חייב להיות כזה או אחר כדי להשתלב" – "אני מוזמן למצוא את הדרך הייחודית שלי לבטא את עצמי."

4. במקום: "החיים המודרניים לא מתאימים לי" – "אני יכול ליצור שילוב מאוזן בין צרכים עתיקים למציאות עכשווית."

5. במקום: "אני מנסה לדכא רגשות ויצרים שליליים" – "כל החלקים בנפש שלי ראויים להקשבה ומקום, בדרך מיטיבה."

שאלות מעוררות מחשבה:

1. האם אתם מזהים בעצמכם יסודות נפשיים מסוימים שבאים לידי ביטוי בסיטואציות שונות בחיים?

2. האם אתם חשים לעיתים חוסר סיפוק או חוסר נחת בחיים, ואם כן, האם לדעתכם זה יכול לנבוע מדיכוי או הזנחה של צרכים נפשיים בסיסיים?

3. האם אתם מוצאים דרכים לבטא ולממש בחיים גם את היסודות הנפשיים ה"לא מודרניים" או הפחות מקובלים חברתית?

4. מה יכולות להיות דרכים יצירתיות עבורכם להתחבר מחדש ליסודות העמוקים והאינסטינקטיביים יותר בנפש?

5. איך היכרות עמוקה יותר עם הנפש על רבדיה השונים יכולה להועיל לתחושת הסיפוק וההגשמה העצמית שלכם?

"Trauma recovery programs in Thailand, offering holistic and comprehensive healing."

צרו איתנו קשר

פנו אלינו עם כל השאלות שיש לכם

נשמח לשוחח איתך! אל תהסס/י לפנות אלינו עם כל שאלה שיש לכם. 

"Long-term recovery programs at a rehabilitation center, focusing on sustained healing and support."

צור קשר

קבע פגישת ייעוץ חינם

קבע פגישת ייעוץ חינם עם הצוות שלנו ובוא נגרום לדברים לקרות!

נגישות