גמילה מקריסטל מת' | במרכז יוקרתי הוליסטי בתאילנד

גמילה מקריסטל מת'

הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי

המכללה המובילה בישראל ללימודי טראומה והתמכרויות

גמילה גמילה מקריסטל מת' במרכז הוליסטי יוקרתי בתאילנד ובישראל

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

גמילה מקריסטל מת'

קריסטל מת' הוא מתאמפטמין (Methamphitamine), זהו סם פסיכואקטיבי סינתטי ממריץ וממכר, המשמש לצרכים רפואיים, ולמטרות הנאה. בדומה לרוב הסמים הממריצים, בהשפעת הסם חשים אושר והתעלות, ועם התפוגגות השפעתו חשים עייפות ורגיעה.

 

סם זה נכלל בפקודת הסמים המסוכנים ואסור לשימוש וייצור במדינות רבות. השימוש בו גורם לעלייה מהירה של רמות הדופמין, הסרוטונין והנוראפינפרין בגוף, וכתוצאה מכך הוא מייצר תחושות של אנרגיה מרובה, עירנות יתר, חדות, אופוריה ועליה בחשק המיני ובביטחון העצמי.

טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות

מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד

"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."

 

מרכז יום הוליסטי בישראל

הרקע ההיסטורי של הקריסטל מת'

הקריסטל מתאמפטמין (Crystal Meth), הידוע גם בשם מתאמפטמין, הוא סם ממריץ חזק וממכר מאוד שמשפיע על מערכת העצבים המרכזית. הוא נוצר לראשונה במעבדה בתחילת המאה ה-20 וכבר במהלך השנים הראשונות נעשה בו שימוש למטרות רפואיות, אך השימוש בו הפך לבעייתי מאוד עם הזמן.

 

1. פיתוח ראשוני:

סוף המאה ה-19: האמפטמין, הסם המקורי ממנו נוצר המתאמפטמין, סונתז לראשונה על ידי המדען היפני נגאי נגאיו ב-1893.

תחילת המאה ה-20: המתאמפטמין סונתז לראשונה בשנת 1919 על ידי הכימאי היפני אוגטה אקירה. הסם החדש היה חזק יותר והשפיע בצורה מהירה יותר מהאמפטמין.

 

2. שימוש צבאי:

מלחמת העולם השנייה: המתאמפטמין, הידוע אז בשם Pervitin, שימש רבות בצבאות של מדינות כמו גרמניה ויפן, כדי להגביר את הערנות והעמידות של החיילים. הסם ניתן לחיילים על מנת לשפר את הביצועים הקרביים שלהם ולעזור להם להישאר ערים ופעילים לאורך זמן רב.

 

3. שימוש רפואי:

אמצע המאה ה-20: לאחר המלחמה, המתאמפטמין המשיך לשמש למטרות רפואיות שונות, כולל טיפול בדיכאון, ירידה במשקל והפרעות קשב וריכוז. עם הזמן, התברר שהשימוש בסם זה כרוך בסיכונים בריאותיים חמורים והתמכרות, והטיפול בו הפך למוגבל יותר.

 

4. הפצת הסם באופן בלתי חוקי:

שנות ה-70 וה-80: המתאמפטמין הפך לסם רחוב פופולרי בארצות הברית ובמדינות אחרות. הסם יוצר במעבדות בלתי חוקיות והופץ בקרב אוכלוסיות שונות.

שנות ה-90 וה-2000: השימוש בקריסטל מתאמפטמין גדל בצורה ניכרת והפך לבעיה בריאותית וחברתית חמורה במקומות רבים בעולם. ממשלות רבות נלחמות בתופעה באמצעות חקיקה, אכיפה וטיפולים למכורים.

 

5. ההשפעות הנוכחיות:

המתאמפטמין ממשיך להיות אחד מהסמים המסוכנים והנפוצים ביותר בשוק הסמים הלא חוקיים. השימוש בו גורם לנזקים חמורים לבריאות הפיזית והנפשית של המשתמשים, כמו גם לבעיות חברתיות וכלכליות רבות.

קריסטל מתאמפטמין, שפותח בתחילת המאה ה-20, עבר מסלול מורכב של שימושים צבאיים ורפואיים, ולבסוף הפך לאחד הסמים המסוכנים והנפוצים ביותר בשוק הסמים הלא חוקיים. הנזקים הבריאותיים והחברתיים הנגרמים משימוש בו מחייבים התייחסות רצינית מצד ממשלות וגורמי בריאות ברחבי העולם.

הסם "קריסטל מת" הוא כנראה כינוי שמופיע בהקשר של שימוש לא חוקי בסמים, אך הכינוי הזה אינו מוכר באופן רשמי בספרות המקצועית. ייתכן שהוא מתייחס לסם הקריסטל מתאמפטמין (Crystal Meth), שהוא סם ממריץ חזק וממכר מאוד.

אופן השימוש בקריסטל מתאמפטמין (Crystal Meth)

1. עישון: הסם נצרך בדרך כלל באמצעות עישון. המעשנים מחממים את הגבישים על גבי משטח (כמו נייר כסף) ושואפים את האדים. זוהי דרך מהירה וחזקה לחוש את השפעות הסם.

2. הזרקה: הסם יכול גם להיות מומס במים ולהזרקה לווריד. הזרקה מאפשרת לסם להיכנס למחזור הדם במהירות רבה ולהשפיע כמעט מיידית.

3. שאיפה: ניתן לשאוף את הסם דרך האף (הסנפה). השיטה הזו פחות נפוצה אבל עדיין קיימת.

4. בליעה: חלק מהמשתמשים בולעים את הסם בצורה של גלולות או כמוסות. השפעות הסם מגיעות לאט יותר אך נמשכות זמן רב יותר.


תלמדו עם המקצוענים ביותר

מסלולי הלימודים של טאותרפיה

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות
מסלול תלת שנתי
הכשרה בשיטת 12 הצעדים בגישת טאותרפיה
מסלול של 15 מפגשים
לימודי הנחיית קבוצות והכשרת מרצים טאותרפיה
מסלול דו-שנתי

השפעות ותופעות לוואי

קריסטל מתאמפטמין משפיע בצורה חזקה על מערכת העצבים המרכזית וגורם לתחושת אופוריה, ערנות מוגברת, עלייה ברמת האנרגיה ותחושת כוח. יחד עם זאת, יש לסם תופעות לוואי חמורות:

– פיזיות: ירידה במשקל, בעיות שיניים, בעיות עור, דופק מואץ ולחץ דם גבוה.

– נפשיות: חרדה, פרנויה, תוקפנות, הזיות ודיכאון.

– התמכרות: קריסטל מתאמפטמין ידוע ביכולתו לגרום להתמכרות חזקה מאוד, ולעיתים קרובות המשתמשים מתקשים להפסיק את השימוש בו.

 

סכנות ושימוש לרעה

השימוש בקריסטל מתאמפטמין כרוך בסיכונים רבים והוא בלתי חוקי ברוב המדינות. הסם גורם לנזקים חמורים לבריאות הפיזית והנפשית של המשתמשים, ובמקרים רבים נדרש טיפול מקצועי על מנת להתגבר על ההתמכרות.

חשוב לציין שהשימוש בסמים מסוכנים כגון קריסטל מתאמפטמין עלול לגרום לנזקים חמורים לבריאות ולחיים האישיים והחברתיים של המשתמשים. אם אתה או מישהו שאתה מכיר מתמודדים עם בעיה של שימוש בסמים, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית.

התמכרות לקריסטל מת'

מבחינה פרמקולוגית, השפעתו של המתאמפטמין על הגוף היא כפעולת סם ממריץ על מערכת העצבים המרכזית. הסם משפיע על נוירוכימיקאלים האחראיים לקצב פעימות הלב, טמפרטורת הגוף, לחץ הדם, תיאבון, קשב, מצב רוח וכמו כן משפיע על מערכות התרעה דרך מנגנוני כאב.

 

דרכי נטילת הסם:

את הקריסטל מת' ניתן להכניס לגוף על ידי בליעה, שאיפה  ("הסנפה"), הזרקה, עישון, והכנסה רקטלית (לפי הטבעת). כמו כל הסמים הממכרים, הסיכוי להתמכר לסם הוא גדול יותר ככל שדרך הכנסתו לגוף נעשית בדרך המביאה לריכוז הסם בדם לעלות במהירות, והשפעתו מורגשת במהירות יתרה ובחדות גדולה יותר מאשר בדרכי צריכה אחרים.

רמת ההנאה של הסם (ה"כוח המניע" העיקרי של תופעת ההתמכרות) תלויה במידה שבה רמת הסם במערכת הדם עולה.

 

עישון הסם נחשב לרוב הדרך "המהירה ביותר" (כלומר העישון גורם לריכוז הסם לעלות בצורה המהירה והקצרה ביותר בדם וכך להגיע בצורה יעילה לכיוון המוח ומערכת העצבים המרכזית, מקום הפעולה העיקרית של הסם). אחרי עישון, הדרכים המהירות ביותר (בסדר יורד) הם: הזרקה, שאיפה, בליעה. ככל שדרך השפעת הסם מהירה יותר, כך משך השפעתו קצר יותר.

 

השפעות קיצוניות ומהירות של הקריסטל מת'

ההתמכרות המהירה לקריסטל מת' מובילה להשפעות קיצוניות לטווח הקרוב והרחוק.

קריסטל מת עלול לגרום להשפעות הבאות:

 

ערנות גוברת, פעילות מוגברת במוח

תחושת ביטחון עצמי ומוטיבציה

תחושת הנאה וסיפוק

אופוריה בצריכת כמויות גדולות

אבדן תאבון

עוררות מינית

עליה בלחץ הדם

אישונים מורחבים

 

קיימות גם תופעות לוואי אפשרויות ונזקים עקב שימוש בקריסטל מת':

שלשול ובחילה

פריחה על העור

עליה בטמפרטורת הגוף

תחושת חוסר מנוחה

התמכרות פסיכולוגית חזקה

תחושת גרד המתוארת לעיתים כ"חרקים הזוחלים מתחת לעור", מצב שמוביל לגירוד עד זוב דם

אין אונות

טיקים בשיניים וחריקות בשיניים. בהמשך- הריסת מבנה השיניים והחניכיים

נזק לכליות

נזק לכבד

פגיעה במערכת החיסונית של הגוף

התנהגות בלתי חברתית או התנהגות עויינת

מוות ממנת יתר עקב שילוב עם סמים אחרים

 

קיימת סכנה נוספת בשימוש בקריסטל מת'. קיום יחסי מין תחת השפעת סמים, הידוע גם כ"כמסקס" (ChemSex), מתייחס בדרך כלל לשלושה סוגי סמים עיקריים: מפדרון, קריסטל מת' וG .

 

לכולם יש אפקט "מעורר חשק מיני" ועוזר בערנות יתר. בעת השימוש בסמים אלה, ולעיתים בערבוב מסוכן של כמה סוגי סמים יחד, אנשים יכולים לקיים יחסי מין במשך שעות וימים, כשהם מרגישים בטחון עצמי רב ופחות חשופים לכאבים. יחד עם זאת, בנוסף לסיכון של שימוש בסמים, נגרמות למשתמשים פציעות שיכולות לגרום להדבקות במחלות מין ואיידס (HIV).

התמכרות ותלות בקריסטל מת'

התמכרות ותלות

קריסטל מת' הוא חומר ממכר מאוד. חלק מהמשתמשים מדווחים על תלות כבר אחרי פעם או פעמיים של שימוש, והוא ממכר פי שלוש מקוקאין, למשל. משתמשים רבים שהתמכרו לקריסטל מתאמפטמין דיווחו שהם מעולם לא ראו את עצמם כ"אנשים שמתמכרים בקלות".

הפגיעה החריפה במערכת העצבים המרכזית פוחתת עם ירידת ריכוז החומר בדם.

 

רבים מהמשתמשים מפצים על אובדן השפעות הסם על ידי נטילת הסם בכמות גדולה יותר, כדי לשמור על רמה יציבה של אופוריה וערנות. ירידת סף הגירוי והעלייה בצריכת המתאמפטמין גורמת לעיתים למשתמש להיות ער זמן רב. השפעות חוסר השינה גורמות לעצבנות, ראיה מטושטשת, איבוד זיכרון, בלבול , פרנויה, ובחילה. אחרי שימוש ממושך, משתמשי המתאמפטמין מפתחים עצבנות בשל מחסור בשינה ושינה לא סדירה.

מ-HIGH לדיכאון ואובדנות: השפעת סם הקריסטל מת' מחולקת לכמה שלבים:

שלב הריגוש (Rush)

הסם נספג בדם  וגורם לדופק מאד מהיר ועלית לחץ דם. שלב זה נמשך כחצי שעה.

 

שלב האופוריה (High)

הגוף נמצא בתחושה של חדות ופוקוס, אנרגטיות, עשיית דברים בחזרתיות, אופוריה, ועליה בחשק המיני. שלב זה יכול להמשך ארבע עד 16 שעות.

שלב ההפרזה (Binge)

המשתמש רוצה להמשיך ולקחת עוד מנת סם על מנת לחוות שוב ושוב את אותן התחושות. שלב זה יכול להמשך עד שבועיים.

בכל שימוש חווה המשתמש את השלבים  High ו-Binge עד שהגוף לא מגיע לתחושה זו יותר.

שלב הצביטה (Tweaking)

כאשר הקריסטל מת' לא מספק יותר את התחושה שהמשתמש רוצה והוא לא יכול להרגיש הקלה, שלב זה מלווה בתחושת ריקנות, רעב ואיבוד הזהות העצמית. לעיתים בשלב זה מופיעות תחושות של צמרמורת, גרד, ואף הזיות שנראות אמתיות לגמרי. בשלב זה המשתמש עלול להזיק לעצמו ולאחרים.


שלב הנפילה (Crash)

תגובה של "הלם" של הגוף לאחר שימוש ממושך בסם.  בשלב זה ישנו רצון לשינה מרובה. שלב זה יכול להמשך שלושה ימים. 

שלב הHang over

לאחר התעוררות משלב ה-Crash, המשתמש נמצא במצב מעורער, מיובש, עייף תמידית ותשוש.  שלב זה יכול להמשך שבועיים.


שלב הדיכאון:

כ"כל שהקריסטל מת לוקח אותנו גבוה יותר הוא מוריד אותנו נמוך יותר"


שלב הדיכאון:

שלב של חוסר אנרגיה ורעב לעוד סם, המלווה במחשבות אובדניות.


גמילה וטיפול:

המתאמפטמין הוא סם ממכר מאוד מבחינה פסיכולוגית. הגמילה מהסם כרוכה בתהליכים חברתיים ומנטליים קשים מאוד לאדם המכור למתאמפטמין. כמו בכל תהליכי הגמילה, החזרה לשימוש בסם היא רבה. כדי להילחם בתופעה של חזרה לשימוש בסם קיים תהליך גמילה ב-12 הצעדים וגם קבוצות תמיכה של מכורים אנונימיים.


חשוב לשלב גם טיפול פרטני וקבוצתי המותאם לכל אינדיבידואל.

מכורים לשעבר ציינו שהם מרגישים טיפשים או משועממים כאשר הם מפסיקים להשתמש בקריסטל מת'. הרגשה זו מתרחשת כיוון שהמוח הסתגל לנוכחות הסם כדי לחשוב מהר יותר או ברמה יותר "גבוהה" ולאחר הפסקת השימוש בסם, הפעילות הפחותה במוחם גורמת לתחושות הללו.

ההתמכרות לקריסטל מת' היא קשה ומסוכנת, אך יש מוצא. אתם לא לבד! כל אדם יכול לבקש עזרה ולקבל מענה שיעזור לו לצאת מהסבל ולעלות על דרך חיים חדשה ובריאה יותר.

משל זן מפורסם שמדבר על ריסוק האגו:

משל הזן – סיפור הספל והתה


יום אחד הגיע פרופסור מכובד וידוע לפגוש מאסטר זן, כדי ללמוד ולהבין את חכמת הזן. המאסטר קיבל את הפרופסור בברכה והזמין אותו לשבת ולשתות תה.

המאסטר התחיל למזוג את התה לספל של הפרופסור, והמשיך למזוג למרות שהספל כבר היה מלא, והתה התחיל לגלוש החוצה ולשפוך על השולחן.

 

הפרופסור, שנדהם מהמראה, אמר: "הספל כבר מלא! לא ניתן להוסיף עוד!"

 

המאסטר חייך ואמר: "כמו הספל הזה, גם אתה מלא בדעותיך, רעיונותיך והאגו שלך. כדי ללמוד ולהבין את חכמת הזן, עליך קודם לרוקן את הספל שלך."

 

מוסר ההשכל

המשל הזה מדבר על הצורך בריסוק האגו כדי לפנות מקום ללמידה והבנה אמיתית. כמו הספל המלא שאינו יכול לקבל עוד תה, כך גם אדם מלא באגו, בדעות ובאמונות שלו אינו יכול לקבל וללמוד דברים חדשים. רק כאשר אנו מרוקנים את עצמנו מהאגו ומניחים בצד את הדעות הקדומות שלנו, אנו יכולים להתחיל ללמוד ולהבין את חכמת החיים בצורה אמיתית. ריסוק האגו מאפשר לנו לראות את העולם בצורה חדשה, להתפתח ולהתקרב לאמת הפנימית שלנו. 

"Trauma recovery programs in Thailand, offering holistic and comprehensive healing."

צרו איתנו קשר

פנו אלינו עם כל השאלות שיש לכם

נשמח לשוחח איתך! אל תהסס/י לפנות אלינו עם כל שאלה שיש לכם. 

"Long-term recovery programs at a rehabilitation center, focusing on sustained healing and support."

צור קשר

קבע פגישת ייעוץ חינם

קבע פגישת ייעוץ חינם עם הצוות שלנו ובוא נגרום לדברים לקרות!

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
נגישות