נירוואנה | מהי נירוואנה ואיך משיגים אותה

נירוואנה

הופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי

המכללה המובילה בישראל ללימודי טראומה והתמכרויות

גמילה במרכז הוליסטי יוקרתי בתאילנד ובישראל

ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

מהי נירוואנה ואיך משיגים אותה

נירוואנה, כיבוי הלהבה. היבט ייחודי של הבודהה שעלינו להבין הוא השימוש שלו בריקות, שוניאטה, לתאר את החוויה העליונה. מאסטרים רוחניים אחרים דיברו על מלאות כדי לתאר את חוויותיהם הרוחניות. מדוע בחר הבודהה במונח הנראה לכאורה שלילי זה? זה חשוב ביותר לצמיחה הרוחנית שלכם, ולא מסיבות פילוסופיות. דרשנה. אני לא מתעניין בסוגיות פילוסופיות.

טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות

מרכז הוליסטי לטיפול בטראומה, התמכרויות וחוסר איזון נפשי בתאילנד

"בואו לתחילת המסע לחופש מהתמכרות לאלכוהול, סמים, כדורים ותגלו מחדש את חייכם בחיבוק השקט של "DaoTherapy Rehab בתאילנד—במקום שבו ריפוי הוליסטי פוגש החלמה מעצימה."

 

מרכז יום הוליסטי בישראל

שחרור והטבע האולטימטיבי של נירוואנה

בודהה אמר, אני דן בנושאים בעלי ערך מעשי. המושג של מלאות, רעיונות על אלוהים, שלמות, האמת המוחלטת, האולטימטיבי – אלה הם כולם מונחים חיוביים. מונחים אלו מבלבלים את הבודהה מכיוון שהוא הכיר בהטעיה של התודעה האנושית.

מיסטיקנים אחרים משתמשים בשמות העצם החיוביים הללו לא בכוונה כי זו הייתה חוויתם. למה להתעכב על סבלות העבר? למה לא לדבר על מה שמתרחש? הם דיברו מניסיונם האישי. עם זאת, במהלך הדורות, אלו נוצלו על ידי ערמומיות התודעה האנושית.

למוח הערמומי, הרעיון של מלאות ושמות יפים אחרים, אלו הפכו לסיבה לסיפוק האגו. אני הפכתי לאלוהים. הגעתי למוחלט. התאחדתי עם האולטימטיבי. השגתי שחרור מלא, מוקשה. ה"אני" הופך למוקד כל ההצהרות שלנו.

הקושי הוא שאינך יכול להשתמש בחוויה האולטימטיבית כדי לספק את האגו. האגו הוא מכשול. הוא אינו יכול להפוך לגשר.

מונחים חיוביים נוצלו לרעה. במקום להשמיד את האגו, הם הפכו לקישוטים עבורו. אלוהים הופך למטרה שאתה חייב להשיג אותה. אתה הופך לגדול יותר מאלוהים. הסיבה היא שהמטרה אינה יכולה להיות גדולה ממך. זה קל להבנה.

שחרור והטבע האולטימטיבי של נירוואנה. כל הדתות נכשלים בגלל תמימות המיסטיקנים. הבודהה הבין זאת טוב יותר מכולם. הוא היה המשכיל ביותר, החכם ביותר, והפך למורה רוחני. בהיסטוריה של העולם, אין מי שישווה אליו כי הוא ראה איך התמימות של המיסטיקנים נוצלה על ידי התודעה הערמומית. לכן, הוא התייחס לאולטימטיבי כריקות, ואקום, אפס.

כיצד האגו יכול להשתמש בכלום כדי להתגאות? אלוהים, יכול לשמש כמטרה, אך ריקות קושרת את ידיו. מי רוצה להפוך לכלום? זהו פחד אימים. כולם רוצים להימנע מלהפוך לאפס בכל מחיר.

ובכל זאת, הבודהה השתמש במונח הזה כדי לתאר את האולטימטיבי. המונח שהוא השתמש בו הוא נירוואנה. הוא בחר מילה יפיפייה מושלמת והוא הדהים פילוסופים והוגים בכך שהשתמש בנירוואנה כדי לבטא את החוויה האולטימטיבית.

נירוואנה פירושו כיבוי הלהבה. מיסטיקנים אחרים אומרים שאתה הופך זוהר, כאילו אלף שמשות עלו בתוכך, כאילו שמי כוכבים שוכנים בליבך. רעיונות אלה מעוררים את האגו. 

האגו רוצה כוכבים שירקדו בחזהו כדי שיוכל לזרוח מול העולם.

האגו רוצה כוכבים שירקדו בחזהו כדי שיוכל לזרוח מול העולם. הבודהה פגע בדיוק בלב העניין כשאמר שהחוויה האולטימטיבית היא כמו כיבוי נר. הלהבה הקטנה של הנר מטילה בריכת אור קטנה, וכשהיא כבתה, אתה נשאב לתוך חושך עצום.

רבים אמרו לו שאם ימשיך ללמד בדרך זו, אף אחד לא יעז ללכת בעקבותיו. מי רוצה חושך? האם אתה משוגע? הוא אמר שהחוויה האולטימטיבית היא המוות הגדול. בעוד אחרים דיברו על חיים נצחיים, הוא דיבר על מוות תמידי.

אך הוא לא סתר את עצמו. במשך 42 שנים, הוא אתגר ללא הרף את גאוני המזרח ולא התפשר על האגו. הוא ידע היטב שמה שהוא כינה חושך היה כל כך בהיר עד שנראה כמו חושך.

מה לדעתך קורה כשאלף שמשות עולות בתוכך? זה יותר מדי בהיר? תרגיש עיוור. תרגיש אפלה מוחלטת. הסתכל על השמש לכמה שניות ואתה לא רואה.

אם אלף שמשות יעלו בתודעתך, תרגיש חושך, לא הארה. לוקח זמן להסתגל. אתה חייב לחכות שעיניך יתחזקו לאט לאט.

 

אז החושך הופך לאור. הריקנות הופכת למלאות. אבל הוא לא דיבר על כך.

 

הוא אף פעם לא אמר שהחושך יהפוך לאור, והוא אף פעם לא הזכיר שהמוות יקום לתחייה מאוחר יותר, כי הוא הבין את התחבולות של האגו. אם הוא היה אומר זאת, זה היה מרגיע את עצמו. אז אין בעיה.

המטרה שלנו נשארת ללא שינוי. אנחנו רק צריכים לסבול לילה אחד של חושך הנשמה, ובסופו של דבר האור יחזור כאילו אלף שמשות. הבודהה ופילוסופיית הריקנות הבודהה היה צריך לשלול את קיומו של אלוהים.

לא כי הוא היה נגד אלוהים. אדם כמוהו לא יכול להיות נגד אלוהים. אבל אם הבודהה לא קיבל את אלוהים, האיומים של אחרים על אלוהים היו גם הם חסרי משמעות.

 

הטענה שלו סללה דרך לאנושות. הוא הנשמה של הווייתנו. אבל הוא לא התנגד לאלוהים.

 

הוא שלל את האגו, והוא לא נתן לעצמי, האטמן, הזדמנות לעלות, כי להיות בלי אלוהים היה טוב יותר. מה שלמדנו הוא, למרות שהוא היה הראשון להשתמש במונחים שליליים, הוא היה חייב להיות כריזמטי בצורה יוצאת דופן. מיליונים הלכו בעקבותיו.

ההבעה הלא-מנוסה שלו, שכנעה את מאזיניו. למה למדוט, דיאנה, לתרגל סגפנות, לוותר על קשרים משפחתיים, לאכול פעם ביום, רק כדי להגיע לריקנות, להפוך לאפס? אז עדיף לא למדוט או לתרגל סגפנות. אבל דבר אחד בטוח.

כשאתה הופך לאפס, לא יישאר אף אחד לסבול. מה כל כך מיוחד בזה? הוא שכנע אנשים, לא בגלל הפילוסופיה שלו, אלא בגלל ההארה שלו, בודהי, הכריזמה שלו. הוא עזר לאנשים לחוות בעצמם כדי שיוכלו להבין.

הריקנות, שוניאטה, תקפה רק לעולם, לאגו, אבל למהות האנושית, היא עושר, מלאות. יש הרבה סיבות לכך שהרעיונות של הבודהה נעלמו מהודו, והמינוח השלילי הוא המשמעותי ביותר. מיסטיקנים הודים, מלומדים ומיסטיקנים כולם השתמשו במונחים חיוביים.


תלמדו עם המקצוענים ביותר

מסלולי הלימודים של טאותרפיה

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות
מסלול תלת שנתי
הכשרה בשיטת 12 הצעדים בגישת טאותרפיה
מסלול של 15 מפגשים
לימודי הנחיית קבוצות והכשרת מרצים טאותרפיה
מסלול דו-שנתי

אלפי שנים לפני הבודהה, הודו הייתה רגילה לרעיונות חיוביים.

אלפי שנים לפני הבודהה, הודו הייתה רגילה לרעיונות חיוביים. מילים שליליות לא היו נשמעות. הם הלכו אחריו בגלל השפעתו העמוקה, אך לאחר מותו, חסידיו פחתו ונעלמו. מכיוון שחסידיו לא השתכנעו מבחינה אינטלקטואלית, הם יכלו להרגיש את האמת דרך אישיותו. אם הוא יכול להיות מסופק בריקנות כזו, אם להיות אפס זה כל כך שמח, אם בלי נשמה הוא כל כך מבורך, אנחנו מוכנים ללכת בעקבותיו. הוא חייב להיות בעל איזה קסם, איזה סוד.

אבל מבחינה פילוסופית, קשה לשכנע אתכם כי האגו שלכם לא מוצא שום דבר מושך. הבודהיזם פרח בסין, סרי לנקה, מיאנמר, יפן, קוריאה ודרום-מזרח אסיה, למעט הודו, כי שם הבודהיזם זנח את המונחים השליליים.

הם חזרו למונחים חיוביים כמו הארה, בודהי, האולטימטיבי, המוחלט, שלמות. הם היו צריכים להתפשר. לכן, עבורי, הבודהיזם מת עם הבודהה. מה שאנו מכירים כבודהיזם היום אינו קשור לבודהה כי הבודהיזם זנח את תרומתו הבסיסית ביותר, הגישה השלילית.

אני מבין את שתי המסורות, החיובית והשלילית, אבל יש לי מזל יותר מהבודהה. הוא ידע כיצד האגו יכול לנצל מילים חיוביות, וזאת תרומתו הגדולה ביותר. הוא פסל את החיובי כדי להדגיש את השלילי, ביודעו שרבים לא יעקבו כי זה לא מאוד מושך לאגו. שתי המסורות נפתחו לנו. אני יודע כיצד האגו ניצל את השיטה החיובית, ואני יודע מה קרה לגישה השלילית. לאחר מותו של הבודהה, תלמידיו נאלצו להתפשר. הם הסכימו בדיוק למה שהבודהה דחה.

לכן, ניסיתי להסביר את שתי הגישות, הריקנות ביחס לעולם והמלאות ביחס לחוויה הרוחנית. שיטה זו כוללת את שתיהן, לדון במה שיש לפסול ולנתח את היתרונות שיש להרוויח. סינתזה כזו לא יושמה בצורה מעמיקה עד כה. מהאבירה, שנקרה, משה, מוחמד כולם השתמשו בגישה החיובית. הבודהה השתמש בשלילית.

אני מאמץ את שתיהן מבלי לראות כל סתירה. אם תבינו אותי בבירור, תוכלו להעריץ את היופי של שתי המסורות, אך עליכם להימנע מלתת לאגו לנצל, ולא לפחד ממוות, חושך וריקנות. הם אינם סותרים.

כמו כוס מים שחצי מלאה ואתם אומרים שהיא חצי מלאה או חצי ריקה. שניהם טועים כי מנקודת מבט אחת היא ריקה, ומנקודת מבט אחרת היא מלאה. חצי מהחיים שלכם שייך לחילוני, והחצי השני לקדוש. זה מצער, אבל אין דרך אחרת. לכן עלינו להשתמש באותם מונחים גם לחילוני וגם לקדוש. לכן עליכם להיות ערניים. בעקבות החילוני תפסידו את הדברים החיוניים. אם תמשיכו אחרי החילוני, תראו את הריקנות של הרוחני. אם תחשבו על זה בקדוש, תראו שזה מלא.

המלצות להגיע לנירוואנה:

1. מדיטציה יומית:

תרגול מדיטציה יומית מסייע להרגיע את התודעה ולחבר אותך לפנימיותך. נסה לשבת במקום שקט ולהתרכז בנשימה שלך.
 

2. שמירה על מוסריות (שילה):

חיה בצורה מוסרית, שמור על חוקים ומידות טובות, והתנהג בצורה הראויה והנדיבה כלפי עצמך ואחרים.
 

3. חכמה (פראג'נה):

פתח הבנה עמוקה יותר של טבע המציאות ושל עקרונות הבודהיזם, כגון ארבע האמיתות הנאצלות והדרך המתומנת

 

4. הפחתת ההיקשרות:

למד לשחרר את ההיקשרות לדברים חומריים ולרגשות שליליים. שחרור זה מסייע להפחית סבל ומוביל לרוגע פנימי.
 

5. אורח חיים נכון:

חיה חיים פשוטים ומרוסנים, הימנע מהתמכרות לדברים שמביאים לרדיפה מתמדת אחרי הנאות זמניות.
 

6. תשומת לב (סמאדהי):

פתח ריכוז ומודעות מתמשכים, בין אם דרך מדיטציה ובין אם דרך פעילויות יומיומיות שבהן אתה מרוכז לחלוטין במה שאתה עושה.
 

7. שירות לאחרים:

תן מעצמך לטובת אחרים, עזור לקהילה ולסביבה, והתמקד בפעולות שמביאות תועלת לאחרים ולחברה.
 

8. למידה והתבוננות:

המשך ללמוד ולחקור את הכתבים הבודהיסטיים ואת תורת הבודהה. השקול והעמיק בידע הזה כדי להחכים ולהתפתח.
 

9. פיתוח חמלה (קרונה):

פתח חמלה כלפי כל היצורים החיים. השתדל להבין את כאבם ולסייע להם להקל על סבלם.
 

10. שחרור מהאגו:

למד לראות את האגו כהטעיה. הבן שאין "אני" קבוע ונפרד, ושחרר את ההיקשרות לתפיסה זו כדי להשיג חירות אמיתית.
 

בדרך לנירוואנה, חשוב להיות סבלני ונחוש, ולזכור שהדרך עצמה היא חלק מהשגת המטרה.

12 החוליות של ההתהוות התלויה שמהווים מכשול לנירוואנה:

1. בורות (Avidya) – חוסר ידיעה או הבנה נכונה של המציאות.

2. יצירות רצוניות (Sankhara) – פעולות ותהליכים מנטליים הנובעים מבורות.

3. תודעה (Vijnana) – המודעות או התודעה הנובעת מהיצירות הרצוניות.

4. שם וצורה (Nama-rupa) – ההיבטים הפיזיים והמנטליים של הקיום.

5. ששת בסיסי החושים (Shadayatana) – העיניים, האוזניים, האף, הלשון, הגוף והמחשבה.

6. מגע (Sparsha) – המגע והקשר בין החושים לאובייקטים שלהם.

7. תחושה (Vedana) – התחושות הנובעות מהמגע.

8. כמיהה (Tanha) – הרצון או התשוקה הנובעת מהתחושה.

9. היאחזות (Upadana) – ההיאחזות והרצון להחזיק במה שכמיהה מייצרת.

10. היווצרות (Bhava) – תהליך ההתהוות הנובע מההיאחזות.

11. לידה (Jati) – הלידה וההופעה בעולם כתוצאה מההיווצרות.

12. זקנה ומוות (Jaramarana) – ההזדקנות והמוות, המובילים לצער, כאב, מצוקה וייאוש. 

 

אלו הן החוליות המרכיבות את מעגל הסבל והלידה מחדש, והן מהוות את הבסיס להבנת ההתהוות התלויה בבודהיזם. 

"Trauma recovery programs in Thailand, offering holistic and comprehensive healing."

צרו איתנו קשר

פנו אלינו עם כל השאלות שיש לכם

נשמח לשוחח איתך! אל תהסס/י לפנות אלינו עם כל שאלה שיש לכם. 

"Long-term recovery programs at a rehabilitation center, focusing on sustained healing and support."

צור קשר

קבע פגישת ייעוץ חינם

קבע פגישת ייעוץ חינם עם הצוות שלנו ובוא נגרום לדברים לקרות!

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
נגישות